Beregning af frekvens
Fra : Christian

Dato : 27-11-02 12:51

Hej.

Lad os sige at jeg har en dataserie af temperaturmålinger som svinger
om et nulpunkt. Jeg kan ikke direkte se en frekvens eller en amplitude
men regner med at der er en gennemgående frekvens og måske nogle
overlejrende frekvenser.

Hvordan henter jeg disse frekvenser ud? Hvilket redskab skal jeg
bruge?

Jeg tænkte på Fourier, men skal jeg ikke kende både amplitude og
frekvens for at beregne en række. Og det er jo heller ikke rækken jeg
i første omgang er interesseret i, men frekvensen.

Alle forslag er velkomne for jeg har virkelig brug for hjælp.

Christian

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 27-11-02 14:26

Christian wrote:
> Jeg tænkte på Fourier, men skal jeg ikke kende både amplitude og
> frekvens for at beregne en række. Og det er jo heller ikke rækken jeg
> i første omgang er interesseret i, men frekvensen.

Normkvadratet på amplituderne som Fourier analysen giver dig er
netop intensiteten af de forskellige frekvenser.

Fra spektraet kan du altså se hvilke frekvenser, eller frekvensbånd,
der er dominere i din temperatur serie.

Hvis du har lange data, ville jeg dog splitte det op i
en række blokke f.eks. 10, og analysere dem separat, så
får du også en usikkerhed på dine intensiteter.

Længden af en blok definere den længste bølgelænge, så
det skal der lige tænkes over.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk