Til top ...
Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-11-02 10:31

Hvordan laver man sådan en?

Skal man ikke indsætte en eller anden form for anker i tioppen og så linke
til det? Oder was??

ras

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-11-02 12:31

rasmus carlsen skrev:

> Hvordan laver man sådan en?

I princippet kan du vel blot lave et link til den side du befinder
dig på.

> Skal man ikke indsætte en eller anden form for anker i tioppen
> og så linke til det? Oder was??

Men jeg ville normalt også indsætte et anker foroven. Så skal man
ikke bekymre sig om evt. reload og tab af form- eller querystring-
parametre.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-11-02 13:47

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Men jeg ville normalt også indsætte et anker foroven. Så skal man
> ikke bekymre sig om evt. reload og tab af form- eller querystring-
> parametre.

Enig. Ankeret er på formen
<a name="foo"></a>
Og man linker til det med f.eks.

/L

Fra : MZH

Dato : 27-11-02 13:12

>Skal man ikke indsætte en eller anden form for anker i tioppen og så linke
>til det? Oder was??

Jeg ved ikke, om det er standard, men i mange browsere kan man i hvert
fald bare lave en <a href="#top">Til toppen af siden</a> - vel at
mærke UDEN at definere et bogmærke i toppen af siden.

Ellers er det bare at indsætte <a name="top"></a> øverst på siden.

Mikkel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-11-02 13:50

MZH <mikkel@mzh.nospamdk> writes:

> Jeg ved ikke, om det er standard, men i mange browsere kan man i hvert
> fald bare lave en <a href="#top">Til toppen af siden</a> - vel at
> mærke UDEN at definere et bogmærke i toppen af siden.

Det er ikke en standard. Det er bare deres måde at håndtere den fejl
på, at man linker til et navn der ikke findes. Andre browsere placerer
en i bunden af siden istedet.

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-11-02 13:56

MZH skrev:

> Jeg ved ikke, om det er standard, men i mange browsere kan man
> i hvert fald bare lave en <a href="#top">Til toppen af
> siden</a> - vel at mærke UDEN at definere et bogmærke i toppen
> af siden.

Mange? Jeg har foreløbig prøvet i de nyeste versioner af IE, Opera
og Mozilla. Gæt selv hvilken en af dem der virker (der er kun en).

Men sjovt nok er det valid kode ifølge W3's validator.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-11-02 18:21

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev :

>Men sjovt nok er det valid kode ifølge W3's validator.

Den tjekker vel bare om koden er korrekt skrevet og ikke om
linket findes.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-11-02 14:08

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Det er ikke en standard. Det er bare deres måde at håndtere
> den fejl på, at man linker til et navn der ikke findes. Andre
> browsere placerer en i bunden af siden istedet.

Hvilke? Jeg prøvede lige med Opera og Mozilla igen. De flytter ikke
siden (ofte vil man så alligevel stå nederst - men der er altså
ikke tale om at browseren flytter fokus til slutningen)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-11-02 14:42

> [...]

> siden (ofte vil man så alligevel stå nederst - men der er altså
> ikke tale om at browseren flytter fokus til slutningen)

Der var en diskussion om noget lignende på opera.beta, og jeg mente
at kunne huske et af svarene var at Opera ville ende i bunden i
stedet for i toppen. Jeg kan huske galt :)
Jeg er dog helt sikker på at der ikke var en standard for det.

/L

Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-11-02 13:41

> Jeg ved ikke, om det er standard, men i mange browsere kan man i hvert
> fald bare lave en <a href="#top">Til toppen af siden</a> - vel at
> mærke UDEN at definere et bogmærke i toppen af siden.

- ok takker mange gange ...

ras

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-11-02 16:31

> Der var en diskussion om noget lignende på opera.beta, og jeg
> mente at kunne huske et af svarene var at Opera ville ende i
> bunden i stedet for i toppen. Jeg kan huske galt :)

Jeg har ikke prøvet med andet end Opera 7 beta. Den kan jeg ikke få
til at gå til bunden af siden på den måde.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-11-02 18:36

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Den tjekker vel bare om koden er korrekt skrevet og ikke om
> linket findes.

Den kunne vel godt tjekke om interne links eksisterede. Men o.k. -
det er ikke sikkert at det er så nemt at skelne mellem interne og
eksterne links.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-11-02 20:52

Det vil i den forbindelse være helt lige meget hvad du kalder det når
der ikke er et anker. De fleste browsere vil nemlig reloade siden fra
toppen når de støder på et sådant ugyldigt link, men du kan ikke regne
med at alle reagerer sådan.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-11-02 22:43

Jens Peter Karlsen skrev:

> Det vil i den forbindelse være helt lige meget hvad du kalder
> det når der ikke er et anker.

Nå. Jeg har lige afprøvet det igen. IE accepterer <a href="#top"> -
men ikke fx <a href="#topside">.

> De fleste browsere vil nemlig reloade siden fra toppen når de
> støder på et sådant ugyldigt link, men du kan ikke regne med
> at alle reagerer sådan.

Det er anden gang i denne tråd at det hævdes at "de fleste"
browsere vil gå til toppen. Nu spørger jeg lige igen: hvilke andre
browsere end IE vil forstå et link til toppen uden et gyldigt
anker? I øvrigt kan jeg ikke se at der er nogen browsere der
reloader siden - ikke engang IE.

Jeg har lavet en testside som står til fri afbenyttelse:
<http://damu.dk/jc/usenet/top.asp>.

Det kan stadig anbefales at lave et navngivet anker i toppen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-11-02 23:18

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev :

>Nå. Jeg har lige afprøvet det igen. IE accepterer <a href="#top"> -
>men ikke fx <a href="#topside">.

Hos mig, i de fire windowsbrowsere, jeg har:

Opera 6.05 og Netscape 4.79:

Æder alle tre.

IE 6.0 sp1 og Mozilla 1.1:

Æder ikke den midterste; Til toppen - uden reference,
name=topside3

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 28-11-02 07:25

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
>
> Æder alle tre.
>
> IE 6.0 sp1 og Mozilla 1.1:
>
> Æder ikke den midterste; Til toppen - uden reference,

Det er så næppe en overraskelse at min Mozilla 1.2a & IE 5.5 (win) begge
har samme funktionsmønster

mvh

Jesper Brunholm