Alternativ side, hvis server ikke fundet
Fra : Jan Barding

Dato : 27-11-02 10:18

Hej,

Jeg har 2 webservere (men hver sit domæne), de viser hver
sin hjemmeside - med frames og en masse undersider.

Der er dog enkelte af siderne, som er de samme på begge
domæner/webservere, for at undgå dobbelt opdatering, så
ligger siderne kun på den ene server, og når så går ind på
den anden server, så bliver de bare hentet fra server et og
vist i den korrekte frame. Dette virker altsammen fint.

Nu er mit spørgsmål. Hvis nu server et (den der har siderne)
af en eller anden grund ikke er tilgængelig, kan man så få
server to til at vise en alternativ webside i framen??

Et eller andet med 'Prøv først at vise denne side fra server et,
hvis den ikke findes (error 404), så vis i stedet denne side (som
så ligger lokalt)'.

Kan man det? og hvordan?

Hilsen
Jan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jan Barding

Dato : 27-11-02 11:21

Hej,

Det er lige gået op for mig, at fejlen man får ikke er en 404.
Men i stedet 'The page cannot be displayed', som jeg ikke ved
hvad fejlkoden er på.

Jeg ved ikke om dette gør nogen forskel for løsningen - men
hvis den skal reagere på fejlkoden, så er det jo vigtigt at kende
den rigtige.

Som sagt ved jeg ikke hvad fejlkoden er på 'The page cannot be
displayed'.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-11-02 12:07

Jan Barding skrev:

> Det er lige gået op for mig, at fejlen man får ikke er en 404.
> Men i stedet 'The page cannot be displayed', som jeg ikke ved
> hvad fejlkoden er på.

Det lyder som en fejl 500 (el. 505?) - som er en hyppig fejl når
der er noget galt på en aspside. Du kan se hvordan du får vist en
mere udførlig fejlmeddelelse her:
<http://www.asp-faq.dk/article/?id=45> (hvis det ikke er din side
hjælper det nok ikke så meget, men alligevel).

> Jeg ved ikke om dette gør nogen forskel for løsningen - men
> hvis den skal reagere på fejlkoden, så er det jo vigtigt at kende
> den rigtige.

Jeg tror ikke du kan gøre noget i ren html. Med et serversidesprog
(fx asp) kan du formentlig bruge sockets til at undersøge om en
side reagerer - men jeg er på tynd is når det drejer sig om det du
efterspørger.

Du kan også overveje om du i det hele taget vil linke til en side
der ikke fungerer . Hvis du vil tjekke det i runtime skal du
bruge et serversidesprog - spørg i den gruppe der passer til dit
sprog (<http://www.usenet.dk/grupper.pl?seek=serverside>).

NB: Hvis du vil arbejde i asp.net hører spørgsmål dertil for tiden
hjemme i <news:dk.edb.programmering> - indled emnet med
[dk.edb.programmering.dotnet].
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jan Barding

Dato : 27-11-02 12:19

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:>

> [...]
> <http://www.asp-faq.dk/article/?id=45> (hvis det ikke er din side
> hjælper det nok ikke så meget, men alligevel).

Alle siderne på websitet er rene html sider i frames. Der er ingen
asp
eller andre 'serversprog'. Så fejlen skal komme at en 'ren' siden
ikke fundet.

> [...]
> (fx asp) kan du formentlig bruge sockets til at undersøge om en
> side reagerer - men jeg er på tynd is når det drejer sig om det du

Jeg har ingen erfaring eller viden om serversprog. Desuden er jeg
ikke sikker hvilke muligheder jeg har tilrådighed hos min webhotel
udbyder. Og jeg har ingen erfaring med serversprog, så jeg ville
ikke vide, hvor jeg skulle starte eller hvad jeg skal gøre.

> Du kan også overveje om du i det hele taget vil linke til en side
> der ikke fungerer .

I 99% af tilfældene vil siden jo fungere fint og ingen vil bemærke
noget. Men der kan jo altid gå et eller andet galt.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-11-02 12:27

Jan Barding skrev:

> Alle siderne på websitet er rene html sider i frames. Der er
> ingen asp eller andre 'serversprog'. Så fejlen skal komme at en
> 'ren' siden ikke fundet.

"Siden ikke fundet" er fejl 404. Men hvis serveren er nede får man
også en "Page cannot be displayed" (jeg er - heller - ikke sikker
på fejlkoden).

> Jeg har ingen erfaring eller viden om serversprog. Desuden er
> jeg ikke sikker hvilke muligheder jeg har tilrådighed hos min
> webhotel udbyder.

Du vil højst sandsynligt skulle betale mere for at få adgang til
serversidesprog.

> [...]

> I 99% af tilfældene vil siden jo fungere fint og ingen vil
> bemærke noget. Men der kan jo altid gå et eller andet galt.

Så tror jeg bare du må acceptere at din side (eller en underside på
den) er nede en gang imellem. Hvis det er webhotellet der er
ustabilt kan du evt. overveje at skifte.
--
Jens Gyldenkærne Clausen