Betændelse i sår efter sterilisation
Fra : Inger og Jakob

Dato : 27-11-02 09:15

Hej

Jeg har en hunkat på otte måneder, som blev steriliseret i torsdags og skal
have fjernet sting på mandag. De føreste par dage var såret meget pænt, og
katten var ikke interesseret i det, så lørdag formiddag, da hun virkede helt
frisk, lod vi hende løbe ude, som hun er vant til. (Hun havde ikke krave på,
da dyrlægen sagde, at det kun var nødvendigt, hvis katten interesserede sig
for såret.)

Her til morgen (onsdag) så jeg, at hun begyndte at slikke såret, og jeg
kontrollerede derfor hendes sår. Fra at have været helt pænt uden rødme, er
det nu blevet rødt og hævet, det er som om, at det går ind, der hvor selve
syningen er, og buler ud rundt omkring, stingene ser ud til at skære i
kødet, og der er en lille smule gul/hvid betændelse.

Jeg blev ret forskrækket, da jeg så det og ringede straks til dyrlægen, men
de kunne først se katten i morgen. Jeg snakke med en praktikant i telefonen,
og det lød på hende, som om det ikke behøvede at være noget særligt. Jeg har
nu givet katten krave på, og hun kommer ikke ud.

Jeg ville gerne høre, om der er nogen, som har erfaringer med sterilisation
og operationssår. Skal jeg være bekymret, eller er det meget normalt med
lidt betændelse, hævelse og rødme? På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-11-02 10:03

> [...]
> syningen er, og buler ud rundt omkring, stingene ser ud til at skære i
> kødet, og der er en lille smule gul/hvid betændelse.

Det betyder ikke noget særligt. Jeg fik oplyst, at bare stingene sad et
døgn, så holdt det fint sammen. Min kat ville nemlig IKKE have de der tråde
siddende i maven, så de blev omhyggeligt pillet ud, en for en
Stol du bare på dyrlægen, de plejer at vide hvad de gør.

Mvh Maria

Fra : Wanda Madsen

Dato : 27-11-02 10:37

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message
> [...]
> siddende i maven, så de blev omhyggeligt pillet ud, en for en
> Stol du bare på dyrlægen, de plejer at vide hvad de gør.

Jeg ville nu lige kontakte dyrlægen for at få noget antibiotika til katten,
enten som piller eller puder til at sprøjte i såret. Betændelse i OP-sår
skal man være lidt på vagt over for, det kan sætte sig til bylder og hvad
ved jeg.
Så mit råd er: smut til dyredoktoren og få din kat tjekket. hellere en gang
for meget end for lidt!

Fra : Hanne Brøgger-Jensen

Dato : 27-11-02 10:14

Hej Inger .

Jeg har selv en steril hunkat på 3 år, hun blev steriliseret da hendes
killer var 3 uger, fik også lov til at komme ud med det samme der var ingen
problemer.

Du skal købe det pudder som man bruger til små børns navle, der er god
effekt, kan også købes som flydende.
det hedder : Klorhexidin 0,2% opløsning til desinfektion.

Mange misse hilsner.
Hanne Brøgger-Jensen

..

Fra : Leyna

Dato : 27-11-02 10:28

On Wed, 27 Nov 2002 09:15:13 +0100, "Inger og Jakob"
<tophotmodels@hotmail.com> wrote:

>Jeg ville gerne høre, om der er nogen, som har erfaringer med sterilisation
>og operationssår. Skal jeg være bekymret, eller er det meget normalt med
>lidt betændelse, hævelse og rødme? På forhånd tak.

Popsie blev steriliseret for 3 måneder siden og det varede længe før
hendes sår kom til at se pænt ud. Det var rødt og hævet (jeg så dog
ingen betændelse.) Hun slikkede det godt nok også tit. Det troede jeg
faktisk ikke gjorde noget, snarere tværtimod. Det er jo dyrenes
naturlige måde at holde et sår rent på, eller er jeg helt forkert på
den?
I hvert fald gik der en måneds tid før såret var helt fint, men så har
der heller ikke været problemer siden.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pernille Scharff

Dato : 27-11-02 10:43

Hej Inger,

hvis jeg var dig ville jeg skynde mig at få en tid hos dyrlægen. At
operationssåret hæver en smule behøver man ikke at være bekymret for, men
tegn på betændelse er altså noget skidt, så op til dyredoktoren med tøsen
hurtigst muligt....

/Pernille

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 27-11-02 11:37

Et står kan godt stramme i stingene, men det du beskriver er en
betændelses-tilstand der er kommet.
Den skal behandles med antibiotika.
Ring til din dyrlæge og insister på at du kommer til at tale med dyrlægen
istedet for telefondamen. Fortæl det som du har skrevet det her.
Operationssår skal være som du beskrev det var i starten, og til sidst kan
det godt blive underligt bulet og hårdt pga bindebævet, men det skal ikke
rødme eller væske.

--

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Inger og Jakob

Dato : 27-11-02 13:47

Hej igen

Tak for svar alle sammen. Jeg har fået en tid til hende i morgen formiddag
hos dyrlægen, og så må jeg se, hvad han siger, jeg håber, at det ikke er så
slemt.

Det var en, som spurgte om det ikke var i orden, at dyr slikker deres sår,
og det mener jeg også, at det normalt er, men det er bare ikke så heldigt,
når katten slikker i stingene med sin ru tunge, for så får hun revet det op.

Med venlig hilsen
Inger

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-11-02 14:44

In article <3de47ddd$0$184$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Inger og
> [...]

> og operationssår. Skal jeg være bekymret, eller er det meget normalt med
> lidt betændelse, hævelse og rødme? På forhånd tak.

jo, det du beskriver skete også for min Ditte. Vi fik besked på at
rense med brintoverilte (fordi det er mere ugiftigt end
klorforbindelser,når katten vasker efter). Og vi fik i øvrigt at vide
at det var en meget normal reaktion fra kattens krop på den "tråd"
katten var syet med. Det skulle være en reaktion på at tråden begyndte
at opløse sig selv. Men ring lige til dyrlægen og hør hans / hendes råd