Rullemenu i Så lille frameset som muligt
Fra : MT Gr00b

Dato : 27-11-02 01:41

Hej,

Jeg har et frameset - bestående af 3 rækker. ( således: <frameset
rows="*,418,*" framespacing="0" frameborder="0"> )

I øverste række har jeg en rullemenu - jeg vil gerne have at den skal
optage så lidt plads som muligt, så min midterframe kan få maximal
plads.

Altså det skal være sådan når browservinduet ses i f.eks. 800x600 - så
skal rullemenuen kunne ses.. er det forståeligt formuleret?

Jeg har prøvet:

select { vertical-align: middle; } i mit stylesheet. Men der skal nok
sættes nogle flere egenskaber og har da også eksperimenteret men ikke
fundet den rette løsning endnu.

Der er sket noget siden Mosaic var den fede browser - håber i
webGuruer vil hjælpe mig igang.

/MT

Fra : MT Gr00b

Dato : 28-11-02 10:09

For at forstå hvad jeg mener - så kig evt. på:

www.mandrillen.dk/test/

Jeg vil gerne have topframen til at indeholde rullemenuen i 800x600 -
altså lave topframen lige i samme tykkelse som rullemenuen og holde
den på skærm.

Derudover vil jeg gerne vide hvorfor javascriptet

<script language="JavaScript">

function load(url) {
parent.content_frame.location.href= url;
}

Som blir kaldt i rullemenuen således:

<select name="test" size="1"
onChange="load(this.options[selectedIndex].value)">

Ikke virker i Netscape !?

Sidst men ikke mindst - vil jeg gerne have min indholdsbox i
midterframen både horisontalt og vertikalt centreret. Det er som det
kan ses lykkes horisontalt - men ikke vertikalt. Jeg har prøvet i mit
stylesheet at sætte: vertical-align: middle; - men uden effekt.

Håber i kan hjælpe .

Vh MT

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-11-02 12:25

MT Gr00b <t@t.dk> writes:

> www.mandrillen.dk/test/
>
> Jeg vil gerne have topframen til at indeholde rullemenuen i 800x600 -
> altså lave topframen lige i samme tykkelse som rullemenuen og holde
> den på skærm.

Så skal framesettet vel defineres så den øverste frame har en fast
højde. Du har overdefinieret dit frameset ved at sætte højde på
alle rows. Når den samlede højde ikke passer til browserens højde,
så må den jo trække lidt i dem alle sammen.

Sæt den midterste frames højde til *. Så bliver den øverste frames
højde netop de 25px du beder om.

For at sørge for at select-elementet er helt synligt, skal du huske
at sætte margins og padding til 0 på indholdet af den øverste frame.
Kan klares med en style:
body {background:black; padding:0px;margin:0px;}
i html-filen til top-framen.
Så kan du også fjerne den forældede bgcolor fra body-tagget.

> Derudover vil jeg gerne vide hvorfor javascriptet

> Ikke virker i Netscape !?

Hvilken Netscape? 4, 6 eller 7?

Det ser ud til at virke i NS7 (eller rettere Phoenix 0.4 = Mozilla 1.?)

> [...]
> kan ses lykkes horisontalt - men ikke vertikalt. Jeg har prøvet i mit
> stylesheet at sætte: vertical-align: middle; - men uden effekt.

Jeg kan ikke lige svare på det, men jeg vil til gengæld fråråde at
gøre det. Hvis teksten er for lang (folk med små skærme og store
fonte, eller sider med lange tekster) så vil man normalt få lov til at
scrolle for at se det hele. Hvis du centrerer indholdet vertikalt, så
vil det øverste af teksten måske stikke oven ud af siden, og så er det
svært at komme til at se det.

> Håber i kan hjælpe .

Håber det hjalp.
/L

Fra : MT Gr00b

Dato : 29-11-02 17:50

On 28 Nov 2002 12:24:56 +0100, Lasse Reichstein Nielsen
<lrn@hotpop.com> wrote:

>Hvilken Netscape? 4, 6 eller 7?

Netscape 6.

> [...]
>scrolle for at se det hele. Hvis du centrerer indholdet vertikalt, så
>vil det øverste af teksten måske stikke oven ud af siden, og så er det

Ja, det hjalp meget! Tusind tak for din hjælp! Jeg har fået noget at
tænke over i forbindelse med vertikal centrering. Men vil dog stadig
gerne vide om det kan gøres.

Tak.

/MT