Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Eksponering
Fra : Bjarne Haug

Dato : 26-11-02 19:45

Hvis jeg tager 9 eksponeringer på det samme stykke film, vil filmen så blive
ni gange så lys eller vil den første eksponering være gældende og derved
beholder man første lysstyrke?

vh
Bjarne

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-11-02 20:26

Bjarne Haug wrote:

> Hvis jeg tager 9 eksponeringer på det samme stykke film, vil filmen så blive
> ni gange så lys eller vil den første eksponering være gældende og derved
> beholder man første lysstyrke?

Den vi sådan cirka blive 9 gange så belyst, og hvis det
er en negativ film, så vil filmen blive tæt på kulsort.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 26-11-02 21:27

"Bjarne Haug" <haug@almostblue3d.dk> wrote in message
> Hvis jeg tager 9 eksponeringer på det samme stykke film, vil filmen så
blive
> ni gange så lys eller vil den første eksponering være gældende og derved
> beholder man første lysstyrke?

Ni gange så lys, som også Niels pointerer.

Du skal altså "planlægge" antallet af eksponeringer, og nedsætte belysningen
af hver eksponering, således at du rammer korrekt belysning af filmen, når
eksponeringerne er udført. Du kan f.eks. godt have tre eksponeringer med
20%, 20% og 60%.

Jo mere eksponering, jo mere fremtrædende.

Mvh
Mogens Beltoft

Fra : Bjarne Haug

Dato : 26-11-02 22:02

Tak for det

Men angående % jeg har en lysmåler i kameraet som går fra -2----0----2
men hvordan skal jeg fx. 3 eksponeringer stille lyset?

Bjarne

"Mogens Beltoft" <mogens.beltoft.remove@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3de3d90f$0$5786$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 26-11-02 23:09

> Tak for det
>
> Men angående % jeg har en lysmåler i kameraet som går fra -2----0----2
> men hvordan skal jeg fx. 3 eksponeringer stille lyset?
>
> Bjarne

Jeg ved ikke helt hvad du mener med ovenstående - men det ser ud som om din
lysmåler kun viser fra minus 2 EV til plus 2. Du skal lige finde ud af hvor
meget kameraets kompensation går fra og til - på nogle kameraer er det kun
fra -3 til +3 mens andre klarer +/-5.

Hvis du skal ende op med et korrekt eksponeret billede skal du finde ud af
hvor mange eksponeringer dir billede skal bestå af - og derefter kan du
nedenfor se den fornødne kompensation - under forudsætning af hver
eksponering skal være lige belyst.

Stil kameraet til multieksponering - hvilken lysmåling du bruger er
uvæsentlig - du kan kan bruge såvel A, S, P eller evt. M - på kameraets
kompensation justere du efter nedenstående som er tommelfingeregler:

Ved 2 eksponeringer -1 EV
Ved 3 eksponeringer -1,5 EV
Ved 4 eksponeringer -2 EV
Ved 5 eksponeringer -2,5 EV
Ved 9 ksponeringer -4 EV

En EV svarer til et blændetrin på dit kamera. Så har dit kamera en
kompensationsmulighed kan du "bare" stille den på minus 4 og skyde 9
billeder på samme negativ. Har dit kamera ikke kompensation (nok) må du
igang med den mere besværlige løsning at kører med kameraet på manuelt -
finde den korrekte eksponering og derefter selv korrigere efter ovennævnte
retningslinier - ved f.eks. at gå fra blænde 4 til 8 el.l.

Held og lykke

Mvh Kim

Fra : Bjarne Haug

Dato : 27-11-02 07:21

Ja, det kan godt være at det er lidt svært at forstå, men det er også lidt
vanskeligt at forklare, men mange tak for svaret, det kan jeg bruge tror
jeg. Anyway det er et Nikon F801 jeg bruger og ja, den går kun fra -2EV til
+2.
Endnu engang tak for hjælpen
Bjarne