Så skete det...
Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 26-11-02 16:52

Efter lang tids dovenskab, har jeg nu fået taget mig sammen, og taget nogle
billeder af mit akvarie.

Der har kørt i ca. 3 uger nu, så derfor er der endu lidt alger i.

www.stall.dk/reff

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 26-11-02 16:53

så mangler jeg bare lige at lære at stave...

www.stall.dk/reef

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Brizz

Dato : 26-11-02 17:08

> www.stall.dk/reef

Det er da altid noget man ikke er misundelig

Skide flot!

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Miv

Dato : 26-11-02 17:45

Ja, rigtigt, jeg er sku' heller ik' misundelig . ---- Hvor er det
dog flot.

Hvor stort er det og hvor meget har det kostet dig at få det igang
(udstyr,levende sten,fisk) ? Vandkemien er den svær at holde ? Er det dyrere
at ha' kørende end alm. ciklideakvarie ?

Mvh
Michael

miv@tdcadsl.dk
www.cichlids.subnet.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-11-02 18:14

Miv <miv@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3de3a49d$0$650$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
dyrere
> at ha' kørende end alm. ciklideakvarie ?

Selvom det jo egentligt er Thomas der burde svare på det, vil jeg lige
komme
ham i forkøbet.

Et saltvands akvarie er en hel del dyrere at have kørende end et ciklide
akvarie.
Bare det med at skifte vand, er en hel del dyrere end ferskvand, for salt
er jo ikke
billigt. Derudover skal der og meget mere lys over end du kommer på et
ferskvandakvarie.

Vandets kemi kan man styre med diverse hjælpemidler, men igen det er
noget der koster penge,
mange penge.

Carsten

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 27-11-02 09:34

Carsten skrev:
> [...]
ciklide
> akvarie.
> Bare det med at skifte vand, er en hel del dyrere end ferskvand, for

Jeg er ikke helt enig med dig Carsten. Så meget dyrere er det nu heller
ikke.

Mit akvarie koster følgende i brug:

30L vandskift pr 14 dag = ca. 30kr (vandet ksoter ca. kr. 1,- pr liter. Jeg
bruger det bedste salt der findes, nemlig Tropic Marine.)
Lys - 4x24W + 13W(over mit caulerpafilter) = 109w x den pris der nu er
gældende for den bolig du bor i. Det skal så lige siges at de 4x24W kun er
tændt 12timer pr dag. Dog er de 13W kørende 24/7.

Fra mit biofilter bringes vandet tilbage i akvariet vha. et lille powerhead
der bruger 5w. = 5w x den pris der nu er gældende for den bolig du bor i

Derudover har jeg en Tunze Turbelle 7200/2 på. Den bruger 5W - 13W efter
hvordan bøle emulatoren er sat. = (gennemsnitlig) 9 x den pris der nu er
gældende for den bolig du bor i.

Det er dyrere at starte saltvandsakvarier op, men når det først kører, er
både omkostningerne og vedligeholdelsen minimal. Nu er mit akvarie "kun" på
130L, men det har da kostet tæt på de kr. 10.000,- at starte - inkl sten og
dyr. OFte kan man jo købe hele sæt billigt i "den blå" af akvarister der
ikke ønsker at have saltvand mere.

Dog er det helt korrekt, at hvis du har et stort akvarie med for eks. 3 x
250W HQI, køler(bruger ofte 400W + pumpe) + alle pumperne, render det
hurtigt op i nogle tusinde om året. Har en god ven som har et 660'er med
hele svineriet. Det koster ham i snit kr. 1000,- pr. måned i el.

>Derudover skal der og meget mere lys over end du kommer på et
> ferskvandakvarie.

Jeg vil nu påstå at hvis du skal lave et amano akvarie i for eks. 900L,
kræver det en del mere lys end et saltvandsakvarie. Bare de små på 35L
bruger ofte 80w !!!

> Vandets kemi kan man styre med diverse hjælpemidler, men igen det er
> noget der koster penge,
> mange penge.

Kommer an på hvor pernippen man er. Det er slet ikke nødvendigt med alle de
herligheder der kan erhverves for enorme summer penge. Det er mere et
sprøgsmål om erfaring, og evne til at kunne "læse" vandet. I mit nye 500L
kommer det et realtivt simpelt filter på(sandsynligvis Marin 500 fra Aqua
Medic inkl. skummer), en skummer, enten 2 x W150 HQI + 58W osram67 eller 4 x
80W T5 og så den nye Tunze powerhead(genialt nytænkning!).

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-11-02 11:38

Thomas Schreiber - stall.dk <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:as201b$8r5$1@sunsite.dk...

> Mit akvarie koster følgende i brug:
>
> 30L vandskift pr 14 dag = ca. 30kr (vandet ksoter ca. kr. 1,- pr liter.
Jeg
> bruger det bedste salt der findes, nemlig Tropic Marine.)

Det er da også et temmeligt stort vandskifte du laver der 50% om måneden!
Men prisen du nævner på saltet er ok, men bruger du så postevand??
Det kan vi ikke bruge i København og omegn, da der er alt for meget
silikat i
vandet, det giver Cyanobakterier, det der røde sammenhængende "alge"
tæppe.
Så vi skal investere i et omvendt osmose anlæg.

> Lys - 4x24W + 13W(over mit caulerpafilter) = 109w x den pris der nu er
> gældende for den bolig du bor i. Det skal så lige siges at de 4x24W kun er
> tændt 12timer pr dag. Dog er de 13W kørende 24/7.

Nu er det også de færreste der kan klare sig med 109 W lys over akvariet,
godt nok ved jeg at du har investeret i T5 armaturer og rør.

På mit 576 liters er der 3x150W plus 36 W blåt. Over filteret hvor der er
Caulerpa
ligger et 15W lysrør, ialt 501W! De 3x150 W kører i 12 timer og det blå i
ca 13.
15w røret over filteret kører i den tid det andet er slukket.

> Fra mit biofilter bringes vandet tilbage i akvariet vha. et lille
powerhead
> der bruger 5w. = 5w x den pris der nu er gældende for den bolig du bor i

Enten så har du ikke nogen højdeforskel mellem akvarie og sump, eller
osse
så drypper det da bare ned i akvariet. De powerheads jeg har set med det
lave effekt forbrug
har stort set ingen løftehøjde. Den retur pumpe jeg bruger klarer 3800
liter i timen, og bruger 40W.

> Derudover har jeg en Tunze Turbelle 7200/2 på. Den bruger 5W - 13W efter
> hvordan bøle emulatoren er sat. = (gennemsnitlig) 9 x den pris der nu er
> gældende for den bolig du bor i.

Hvor meget cirkulation giver den der Tunze ?
Jeg har 2x Aquaclear 802 og 2xAquaclear 5000 i akvariet, det giver 10600 i
timen, og bruger
ca 140 W.
Dertil kommer pumpe på skummeren, et stort lokum på 193 cm, med en sulten
Eheim pumpe,
men skummeren skal også fødes med vand, og dertil bruger jeg en Aquabee
3000

> [...]

og
> dyr. OFte kan man jo købe hele sæt billigt i "den blå" af akvarister der

Ja, bare de levende sten koster en større formue, prisen er som regel
mellem 50-60 kr per kilo,
og det er enda billigt.

> Jeg vil nu påstå at hvis du skal lave et amano akvarie i for eks. 900L,
> kræver det en del mere lys end et saltvandsakvarie. Bare de små på 35L
> bruger ofte 80w !!!

Nu er de færreste der laver Amano akvarier, om nogen overhovedet.
Det kræver næsten mere vedligeholdelse end et saltvand.

Da jeg skrev ovenstående sætninger, tænkte jeg på en IKS computer, men
vi er helt eninge om at
det kan gøres meget billigere uden. Med derfor er der trods alt stadig
nogle penge der skal bruges på diverse
testsæt. Ph, Kh, Ca. No2 og No3.

> [...]
> Medic inkl. skummer), en skummer, enten 2 x W150 HQI + 58W osram67 eller 4
> 80W T5 og så den nye Tunze powerhead(genialt nytænkning!).

Nu har jeg kigget på dine billeder af akvariet, og det ser ikke us som om
du har sten koraller,
og så længe de ikke er i akvariet, er det også meget lettere at "styre"
vandet, for læderkoraller er
ikke så sarte med hensyn til vandets Kh, Ph og Ca. Kh og Ca indholdet kan
du ikke læse ud af noget andet
end korallernes vækst, og der skal vandet tilsættes, Kh buffer og Ca. det
kan klares enten manuelt, eller med en
kalkreaktor. Jeg har tidligere brugt den manuelle metode, og det var meget
svært når jeg var på ferie eller lign,
hvorimod nu kører det helt af sig selv, så længe der er tryk på flasken.
Og med 6 dråber i minuttet,
går der noget tid før end 3000 liter co2 er brugt.

Jeg har kigget lidt på det filter efter du efterlyste erfaringer med det,
og tror ikke rigtigt på sagen!
Det virker alt for lille til at det virkeligt skulle kunne klare et 500
liters akvarie.

Carsten

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 27-11-02 13:22

> [...]
> tæppe.
> Så vi skal investere i et omvendt osmose anlæg.

Jeg vil nu mene at 50% af 130L = 65L, og ikke 30L Tror du har læst
forkert. Jeg brugar bare vand direkte far vandhanen, og det virker fint.

> [...]
> ca 13.
> 15w røret over filteret kører i den tid det andet er slukket.

Mit akvarie er jo heller ikke så stort som dit, og de spørgsmål jeg svarede
på, var på henblik med et akvarie på størrelse med mit eget. Er så småt ved
at droppe tanken om at opgradere til det 500L. Mit budget er indtil videre
kr. 19.500,- og det ser sku ikke ud til at det rækker ret langt!

> [...]
det
> lave effekt forbrug
> har stort set ingen løftehøjde. Den retur pumpe jeg bruger klarer

Godt set. Mit filter hænger bagpå akvariet, og har stort set samme
vandspejlshøjde som mit akvarie. Derfor det lave Watt forbrug på pumpen. Dog
skal den skiftes ud, da den rasler HELDT VILDT!!! Jeg bliver sindsyg!!!
Det er også en billig Rio600. Problemet er bare at den kun er 4.5cm bred, og
det er svært at finde en 600L/t powerhead i den dimension.

> [...]
sulten
> Eheim pumpe,
> men skummeren skal også fødes med vand, og dertil bruger jeg en Aquabee

Den giver teoretisk fra 500L/t til 2400L/t afhændig af wave emulator's
indstilling - hvilket er fint til mit lille akvarie. Den er i øvrigt til
salg inkl. wave emulator, da den er alt for stor til mit lille akvarie. mail
eller ring mig hvis du er interesseret. g4@mail.dk / 86725588

> Ja, bare de levende sten koster en større formue, prisen er som regel
> mellem 50-60 kr per kilo,
> og det er enda billigt.

Kommer an på hvor man køber dem, og af hvem. Jeg fik mine til en
virkelig god pris. Tror iøvrigt sten generalt er billigere i jylland end
sjælland. Eller også er vi bare merenærrige her ovre på fastlandet.

> Nu er de færreste der laver Amano akvarier, om nogen overhovedet.
> Det kræver næsten mere vedligeholdelse end et saltvand.

Skulle jo sammenlignes med noget. Præcis! Alt det klippen planter og
sugen planterester op, må sku være for dem der har for lidt at lave i
hverdagen.

> [...]
> vi er helt eninge om at
> det kan gøres meget billigere uden. Med derfor er der trods alt stadig

Hvis det hele skal computerstyres er vi enige om at der nok skal tages lån i
huset, eller båden skal sælges.

> [...]
> Og med 6 dråber i minuttet,
> går der noget tid før end 3000 liter co2 er brugt.

Det er korrekt. Jeg syntes stenkoraller er grimme, så derfor har jeg dem
ikke. Jeg er helt vild xenia koraller, og alt andet der bevæger sig i
vandet. Man kan ligeså godt købe plastik koraller og droppe i fremfor
stenkoraller. Og så er platisk både billigere og nemmere at holde. Tror
du fatter humoren i min holdning til stenkoraller.

Desuden har jeg akvarie fordi jeg syntres det er sjovt og en spændede,
lærerig og beroligende hobby. Det spændene med alt det teknik, men jeg mener
det er overkill, og akvarierne burde holdes så naturligt som muligt. Dvs.
"mindre er mere" forstået på den måde at det ikke er nødvendigt med ozon, uv
filtre, co2, osmose osv. Syntes selv det er gør hobbyen for laboratorie
agtig. Men vher sin smag.

> [...]
det,
> og tror ikke rigtigt på sagen!
> Det virker alt for lille til at det virkeligt skulle kunne klare et 500

Er kommet til samme konklusion. Den skummer der følger med, står - som alene
produkt - til at kunne klare 400L akvarier. Mystisk at den i et filterset
pludselig kan klare 100L mere.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-11-02 13:55

Thomas Schreiber - stall.dk <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:as2ddt$hu9$1@sunsite.dk...
> Jeg vil nu mene at 50% af 130L = 65L, og ikke 30L Tror du har læst
> forkert. Jeg brugar bare vand direkte far vandhanen, og det virker fint.

Du skriver at du skifter 30 liter vand hver 14 dag, det giver da 60 liter
om måneden!

> [...]
> at droppe tanken om at opgradere til det 500L. Mit budget er indtil videre
> kr. 19.500,- og det ser sku ikke ud til at det rækker ret langt!

Det er korrekt, men det er nok også de færreste der vil nøjes med et
akvarie på
130 liter. Mange starter med enten et 250 eller 325 liters.

> [...]

og
> det er svært at finde en 600L/t powerhead i den dimension.

Har du ingen sump?? så bliver du da nødt til at hælde friskt vand på
stort set dagligt!
Hvad har du under akvariet?? Det er da godt at have en sump, hvor al
teknikken kan stå
uden af nogen kan se det.

> [...]

> virkelig god pris. Tror iøvrigt sten generalt er billigere i jylland end
> sjælland. Eller også er vi bare merenærrige her ovre på fastlandet.

Jyder er per definition nærrige, eller osse tjener de bare ikke ret meget
om måneden,
men indsatsen er nok som lønnen *s*.
Den pris jeg skrev er fra butikker, det er helt logisk at man mange gange
kan købe stenene,
til spot pris, hos en der enten har fået formange eller er ved at lægge op.

Men nu er levende sten ikke bare levende sten, der er meget stor forskel på
hvor fra i verden de kommer fra,
så en sten på 2 kilo fra Bali, kan være overdobbelt så stor som en fra
f.eks Micronesien eller Fiji.

> Hvis det hele skal computerstyres er vi enige om at der nok skal tages lån
> huset, eller båden skal sælges.

Og selv med en IKS er det ikke alt der kan overvåges via den, den kan så
vidt jeg ved ikke
måle hverken Kh eller Ca, og det er som du ved noget af det vigtigste.

> [...]
stenkoraller. Og så er platisk både billigere og nemmere at holde. Tror
du fatter humoren i min holdning til stenkoraller.

Vi er delvist enige, der er ganske mange stenkoraller der er ualmindeligt
kedelige at se på,
men der er også mange som er fantastisk flotte og som står foldet ud om
dagen.
f.eks boblekoraller, hammerkoraller, Galaxtera, og Trachyphyllia samt
mange andre.

> [...]
uv
> filtre, co2, osmose osv. Syntes selv det er gør hobbyen for laboratorie

Det er meget beroligende at sidde foran akvariet og bare kigge på alt det
små liv der er i og på stenene.
Selv nu hvor jeg har haft saltvand i 1½ år, kan jeg stadig blive
overrasket over alt det nye liv som dukker op,
tilsyneladende fra ingenting.
F.eks så har jeg et hav af små rejeligende dyr som fiser rundt i akvariet
om natten, men sagen er at jeg kun har
en enkelt dannebrogsreje, og de andre rejer var også i det gamle akvarie.
Nu har jeg tidligere haft saltvand, og det var inden al teknikken kom
frem, og derved har jeg set hvilken forandring der er sket
i hvad og hvor længe man kan holde liv i tingene er forandret. så derfor
kan det godt være at jeg er blevet lidt for fixeret på teknikken.

> [...]

alene
> produkt - til at kunne klare 400L akvarier. Mystisk at den i et filterset

Så meget kiggede jeg ikke på det, men man skal også se på den belastning
som man udsætter akvariet for
4 store kiruger, sviner mere end 4 små klovnfisk.

Carsten

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 27-11-02 09:48

> [...]
dyrere
> at ha' kørende end alm. ciklideakvarie ?

Akvariet er på 130L og måler 65x45x45. Så det er jo et relativt lille
akvarie. Koster tæt på kr. 10.000,- inkl alt, men så har jeg også kun købt
kvalitet. Jeg købte 70kg sten, selvom jeg kunne skulle bruge det halve, men
ofte sælges det kun i hele "partier" i "den blå". Fair nok.

Teknikopstart kunne sikkert gøres for en del mindre, men jeg køber kun
kvalitet. Det skal også lige siges at jeg har købt lys og filter i udlandet,
så det har været lidt peberet at få det sendt til DK.

Jeg har ingen problemer med vandkemi. Jeg har ingen nitrit, min KH ligger på
12 konstant og min temp ligger på 25 grader konstant(uden varmelegeme vel og
mærke!)

Elmæssigt sikkert nej. Når du siger cichilder tænker jeg på malawi eller
mellem amerikanere, hvor lyset over akvariet kun har til formål at give lys
så du kan se fiskene. Diskos og scalare er jo også cichlider, og et godt
planteakvarie bruger mindste lige så meget lys - og ikke mindst kroner på
Co2 teknik som et saltvands akvarie. Desuden koster det sikkert det samme
eller mere at starte et godt planteakvarie op(amono stil), som et saltvand
akvarie.

Hele akvariet undtaget sten og dyr er faktisk til salg, så hvis du er
hurtigt kan vi lave en god handel.
Befinder sig i Århus.

--

Venligst / Regards