Barf ? slagtersavsmuld ?
Fra : Punish the deed not ~

Dato : 26-11-02 14:05

Kender nogen til danske hjemmesider om Barf , er nemlig lidt på bar
bund hvad det angår . Men har fået ny hund og vil prøve at gøre det
bedre hvad mad angår , og tror lidt på prinsippet om råt kød da det jo
er det de er lavet til at spise fra starten, måske man kan undgå
allergi og andre sygdomme .

Hvad med slagtersavsmuld der består af det de har skåret fra ? ved
nogen noget om det ? jeg fik at vide af slagteren at han havde haft en
ansat der havde givet det til politihunde ,som kugler der havde været
frosset ned og så kan det vel ikke være helt dårligt eller hvad ?

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George

Fra : Battlefield´s

Dato : 26-11-02 14:48

Hej Punish
Bare nysgerrig: hvad er det for en hund du har fået?
Fortæl, fortæl........
Vibeke

Fra : Sander

Dato : 26-11-02 17:46

> [...]
> bedre hvad mad angår , og tror lidt på prinsippet om råt kød da det jo
> er det de er lavet til at spise fra starten, måske man kan undgå

Du kan prøve, at søge på Google ( danske sider ) med ordet BARF, der kommer
et par stykker frem.

Jeg er også blevet meget tilhænger af ideen om BARF fodring og det skal nok
også afprøves, hvis vi igen, engang, får en hund i huset.

Held og lykke med projektet !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 26-11-02 19:06

"Punish the deed not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
Men har fået ny hund

Hej ..

Barf kender jeg intet til men jeg vil bar ønske dig hjertelig tillykke
med din nye hund .. race .. køn ... alder osv er det noget vi må høre
mere om .. men i al fald rigtig hjertelig tillyke fra Ami og
lykønskningen gælder både dig med vovsen og vovsen med dig ...

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 26-11-02 20:45

On Tue, 26 Nov 2002 19:06:13 +0100, "Anne-Marie Prange Madsen"
<ampm@ribe.bynet.dk> wrotd:

> [...]
>mere om .. men i al fald rigtig hjertelig tillyke fra Ami og
>lykønskningen gælder både dig med vovsen og vovsen med dig ...

Tak.. Jeg har fået en magen til den sidste, en Staffordshire Bull
Terrier , en han på snart 5 månneder, jeg valgte den samme race for at
få mange af de kvaliteter som jeg var så tilfreds med ved den gamle .
Og de minder meget om hinanden han er meget lydig allerede og det
bliver endnu bedre ,faktisk kom han aller første gang jeg slap ham og
kaldte ,lærte at komme på plads, sit, dæk , på 3 dage hader
vandpytter ,er ekstremt glad for mennesker/børn osv,osv . Så jeg er
startet forfra endnu en gang med kartoffelmel på gulvtæppet osv

Fra : René Kofoed

Dato : 26-11-02 21:42

Hej Punish.
Tillykke med hunden, og dejligt at, høre fra dig igen.
For ca. 1 år siden var der meget skriven om Barf fodringsprincippet.Jeg ved
intet om det, ud over at, det er noget med: 1/3 kød + 1/3 grønt + 1/3 ?????.
Der må være nogen der ved noget om det.
Tror nok der var en der skrev om en bog ang. Barf fodring.
MVH Susanne, Coco og Xawier.

Fra : Søren Houlberg

Dato : 26-11-02 21:51

Kære Punish!

Ja - jeg kan heller ikke hjælpe dig med hensyn til BARF.

Men med hensyn til slagtersavsmuld - så er det vel bare et andet ord for
ubrugeligt kød/knogle rester?

At politiet har givet det til deres hunde tror jeg næppe - de er ret så hys
med hvad de fodrer med.

På Århus politistation er der kødbe til fri afbenyttelse og det er
ossobuko - de kunne ikke drømme om at fodre deres hunde med affald. - Men
derfor kan det jo godt være at andre politikredse har haft gode erfaringer -
jeg tror dog kun det har været som guffer (hvis altså man kan kalde affald
for guf...???

Hilsen
Mette Sofie - som er vildt glad for at høre du har fået et nyt "kræ" - hvad
hedder den?

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 28-11-02 08:33

On Tue, 26 Nov 2002 21:50:48 +0100, "Søren Houlberg"
<skodfilter@mail.dk> wrotd:

> [...]
>jeg tror dog kun det har været som guffer (hvis altså man kan kalde affald

Det er jo nok mest i menneskeøjne at det er affald !? for man skal jo
huske på at en hund sagtens kan gå ud og grave et kødben ned i haven ,
grave det op igen 3 uger efter og guffe det i sig selv om det er
rådent! Jeg tror at mange er for pyldrede med hvad de giver deres
hunde at spise , det har jeg da været! hundens mave kan jo tåle
bakterier som ville slå et menneske ihjel osv . Men ja jeg tror også
at det var som "guffer " de gav dem kuglerne , og det var politihunde
med mindre min slagter lyver overfor mig hvad jeg jo ikke ved ,men
tvivler på. Så jeg tror at hunde har en helt anden mening om hvad der
er affald ,end vi har .

Fra : Bjergskoven

Dato : 27-11-02 01:25

Hej Punish

> Kender nogen til danske hjemmesider om Barf , er nemlig lidt på bar
> bund hvad det angår . Men har fået ny hund og vil prøve at gøre det

Der findes desværre ikke så meget litteratur om BARF på dansk,men der findes
rigtigt meget på engelsk.Hvis du søger på" BARF " på feks Yahoo vil du finde
en masse spændende sider.
Kort fortalt går BARF ud på at fodre med rå fødeemner. Filosofien er at give
hunden et foder der svarer mest muligt til den ville æde i naturen, og det
er overvejende råt kød. Ægte BARFere giver feks hunden rå kylling, med ben,
hals og vinger.
Jeg selv har fodret med hjemmelavet foder i lang tid og jeg laver en
modereret form for BARF hvor jeg giver de fleste grøntsager rå og hvor jeg
giver råt kød dagligt, bestående af en blanding af kallun heste og oksekød.
Mit foder består af 1/3 del ris/pasta 1/3 grøntsager/frugt og 1/3 del kød.
Jeg bruger alle slags grøntsager undtagen løg. Jeg bruger alle slags frugt.
Jeg bruger også forskellige slags fisk,kylling kalkun, lam osv. Fisk koger
jeg dog altid. Somregel også kylling.
Derudover giver jeg indmad såsom lever, hjerte, nyrer,samt torskerogn
hytteost,youghurt osv. Kun fantasien sætter grænser for hvad du kan bruge i
din hundemad.

Ang. mængder, så er der en tommelfingeregel der siger at en hvalp skal have
10 % af sin kropsvægt. Det vil sige at hvis din hvalp vejer 5 kg. skal den
have 500 gram foderblanding pr. dag. Når hvalpen når en kropsvægt på 10 kg.
skal den have en fodermængde på 5 % . Når den er ca. 6 måneder gammel skal
mængden beregnes som til en voksen hund dvs. 2-3 % af kropsvægten.

Held og lykke med den lille ny og god fornøjelse med madlavningen. Du vil
gøre noget rigtigt godt for din hund, ved at lave dens foder selv.

Hilsen

Merete

Fra : Sussan S. Jensen

Dato : 27-11-02 08:54

Hej Punish

Tillykke med den nye vovse!

vi fodre med BARF og hundenen er meget glade for det, det har faktisk
reddet min hanhund fra en aflivning. jeg har skrevet lidt om det at
fodre med BARF, http://schnauzers.dk/barf.doc det er et worddokument
og kan være tungt at hente på modem.

Jeg har også skrevet lidt om Oskars sygdom, som baggrund for skiftet
til BARF : http://schnauzers.dk/Kampen%20mod%20Stafylokokker.doc hvis
det er interessant.

Vi bruger slagteraffald, dvs. ben som slagteren normalt sender til
destruktion eller sælger billigt. F.eks kan nævnes Grise-tæer, ører,
lårben, ribben, ryghvirvler, hovedet, halen m.m. Okse- underben,
hofteknogler, ribben, haler, marv/suppeben, ribben, tunge, m.m. Det
samme sådan set, for heste, lam, geder, osv. derudover køber vi
kullingevinger og halse fra dandog, samt køber fjerkræsskorge fra
INKO.

Kød og indvolde får vi også igennem en slagter, som gladeligt samler
indvolde og afskær sammen og hakker det for os, så det er lige til at
bruge! DEJLIGT

Grønt og frugt får vi igennem diverse grønthandlere der har noget der
er stødt/overmodent.

Derud over bruger vi div. tilsætninger af vitaminer og mineraler.

Håber du kan bruge dette

Schnauzerhilsner fra
Sussan
Kennel Sváva
http://schnauzers.dk

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 28-11-02 08:38

On Wed, 27 Nov 2002 01:25:22 +0100, "Bjergskoven"
<info@bjergskoven.dk> wrotd:

> [...]
>
>Held og lykke med den lille ny og god fornøjelse med madlavningen. Du vil
>gøre noget rigtigt godt for din hund, ved at lave dens foder selv.

,,,,,,,,,,,,,,jeg laver også en modereret form for barf i starten så
han stadig får tørfodder om morgenen for at få dækket vitaminbehovet.
Ellers har jeg givet grissehaler ,lever,nyrer,hjerter . Men det kunne
være intersant at vide hvad nyrer,lever ,hjerte osv indeholder af
proteiner osv ? hvem mon ved det ? hvad med rå æg ,jeg læste et sted
om en der gav 4 æg om ugen til sin hund men den var voksen ,og min er
jo hvalp så jeg ved ikke om det så skal være mindre eller mere jeg
skal give ,men jeg må jo prøve at undersøge noget mere .

Fra : Yvette H Jørgensen

Dato : 27-11-02 13:42

Punish the deed not the breed <nobody@home.com> wrote in message news:<dvr6uusjls2ka03cu6gdd4a4cdmbg37dr4@4ax.com>...
> [...]
> other.
> If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know

Hej Punish.

Du kan også prøve denne side.

www.madtilhunden.dk

Hilsen
Yvette

Fra : Mari

Dato : 27-11-02 23:46

"Punish the deed not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> Kender nogen til danske hjemmesider om Barf ,

Der finfde mange maillister på Yahoo.

Hvis du melder dig på, så har du jo hele mailarkivet
til rådighed.

Husk!! at kogte ribben opg fjerkræben splintrer og
kan perforere din hunds tarme. Min hunds søster var lige ved at dø for et
par måneder side, da hun slugte et stykke
fjerkræben - som hun egenhændigt havde stjålet.

De ukogte er blødere..... og splintrer ikke på samme måde.

Mari

Fra : Rikke Andersen

Dato : 29-11-02 10:44

"Punish the deed not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> Kender nogen til danske hjemmesider om Barf , er nemlig lidt på bar
> bund hvad det angår .

Mit bedste bud er en mailingliste på Yahoo

Den er skadinavisk og faktisk ganske god, der ligger mange gode danske
indlæg i arkivet.

Desuden mener jeg der er udgivet en bog om emnet på Svensk, den kan du i
hvert tilfælde finde omtalt på listen.

Held og lykke med det, og vend endelig tilbage hvis du har spørgsmål

Mange hilsner

Rikke Andersen
www.bobbe.dk