ÆØÅ igen igen
Fra : Kell Christensen

Dato : 26-11-02 13:32

Mange subjects i min suppe ser syge ud
f.eks: ?ISO-8859-15?Q?D=F8d?= pisk i TiBook?

Ligeledes enkelte web-sites som f.eks:
http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/folke.htm
(Statens Arkiver - de må ha' hørt om æøå)

Er det "de andre" det er galt med, eller er det min mac - eller mig?
Explorer sat til Western Mac. Er det OK?

mvh Kell

Fra : Jakob Bock

Dato : 26-11-02 14:10

Kell Christensen skrev:

> Mange subjects i min suppe ser syge ud
> f.eks: ?ISO-8859-15?Q?D=F8d?= pisk i TiBook?

Det skyldes måske, at Suppen ikke genkender tegnsættet ISO-8859-15,
der sort set er identisk med ISO-8859-1. Det er dette tegnsæt, du skal
vælge som standard tegnsæt til news, e-post og web. Det kaldes også
Latin 1 eller "Western European (ISO)" ol.

På den anden side er koden, som du har gengivet den her, ikke korrekt.
Der mangler et = i starten -- men det er måske bare ikke fået sakset
med ud.

> Explorer sat til Western Mac. Er det OK?

Nej. (Se ovenfor)

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Kell Christensen

Dato : 26-11-02 21:46

> [...]
> vælge som standard tegnsæt til news, e-post og web. Det kaldes også
> Latin 1 eller "Western European (ISO)" ol.
Tak!
Har rettet til Latin 1 i Explorer med OK tilfølge.
I MacSoup kan jeg vist ikke ændre/angive?
Hvorfor bruger enkelte andet ISO? I 99% er der jo ingen kvaler.
Kan jeg ændre generelt for Mac'en et sted?
mvh Kell Christensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 26-11-02 22:47

Kell Christensen skrev:

> Hvorfor bruger enkelte andet ISO? I 99% er der jo ingen kvaler.

Latin 1, 2, 3 osv. er 8 bit tegnsæt -- dvs., at der maksimalt kan være
256 forskellige tegn i tegnsættet. Dette er langtfra nok til alles
behov. De første 127 tegn i alle Latin-tegnsættene er ens. Tager man
dette tegnsæt alene kaldes det for US-ASCII.

Latin 9 (ISO-8859-15) er, som jeg skrev, stort set identisk med
ISO-8859-1, som er det mest brugte tegnsæt på nettet, og som bør
bruges, hvor ikke andet er angivet. Du kan se en liste over
forskellene i de to tegnsæt her:

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/latin9.html

> Kan jeg ændre generelt for Mac'en et sted?

Nej. Mac OS bruger desuden sit helt eget tegnsæt kaldet Mac Roman.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock