|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Webhotel og inkasso Fra : Kirsten Lehd
 | 
 Dato :  26-11-02 11:44
 | 
 |  | 
 
            Jeg har brugt et webhotel hvor jeg betalte 6 mdr abonnement af
 gangen(forud). siden var ofte gået ned og jeg oplevede mange gange problemer
 med mail, og besluttede derfor at lukke den.
 Desværre fik jeg ikke sagt op, og da jeg modtog en rykker hvor de skrev de
 ville lukke siden lod jeg dem bare lukke den. Det syntes de ikke var nok, på
 trods af at de hurtigt lukkede den, mener de jeg skal betale for 6 måneder
 plus rykker og har sendt dette til inkasso...Beløb ialt 400 kr, dertil
 lægges nu 600 kr til inkasso.
 Kan de egenligt bare lukke siden og så alligevel kræve penge for den tid jeg
 skal betale for ?
 Og hvordan er det med beløbet, er det så stort at det kan indrives via RKI
 ?
 mvh Kirsten
 --
 Mvh Kirsten Lehd
www.fotolehd.dk
www.slaegt.dk |  |  | 
  Jakob Paikin (26-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Paikin
 | 
 Dato :  26-11-02 11:59
 | 
 |  | On Tue, 26 Nov 2002 11:44:11 +0100, "Kirsten Lehd" <¤@spam.dk> wrote:
 
 >Desværre fik jeg ikke sagt op, og da jeg modtog en rykker hvor de skrev de
 >ville lukke siden lod jeg dem bare lukke den. Det syntes de ikke var nok, på
 >trods af at de hurtigt lukkede den, mener de jeg skal betale for 6 måneder
 
 Selvfølgelig skal du betale når du ikke har opsagt aftalen. At
 webhotellet vælger at lukke for servicen indebærer ikke - medmindre de
 meddeler noget andet - at du fritages for dine forpligtelser.
 
 >Kan de egenligt bare lukke siden og så alligevel kræve penge for den tid jeg
 >skal betale for ?
 
 Lukningen er formentlig en reaktion på din manglende betaling (som du
 aftalemæssigt var forpligtet til at betale).
 
 >Og hvordan er det med beløbet, er det så stort at det kan indrives via RKI?
 
 RKI inddriver ikke noget som helst - de registrerer gæld. Hvis gælden
 er over 1.000 kr. og fastslået med sikkerhed (dom eller erkendelse fra
 skyldneren) kan der registreres
 
 
 --
 Jakob Paikin
 
 
 |  |  | 
  Kirsten Lehd (26-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kirsten Lehd
 | 
 Dato :  26-11-02 12:23
 | 
 |  | 
 "Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev i en meddelelse
 news:8sk6uu0srspb6i8d6ogh02h6drlvjsdcia@4ax.com...
 > On Tue, 26 Nov 2002 11:44:11 +0100, "Kirsten Lehd" <¤@spam.dk> wrote:
 > RKI inddriver ikke noget som helst - de registrerer gæld. Hvis gælden
 > er over 1.000 kr. og fastslået med sikkerhed (dom eller erkendelse fra
 > skyldneren) kan der registreres
 >
 >
 > --
 > Jakob Paikin
 Det beløb jeg skylder    er med rykkergebyr på 400 kr, hvis det skal være
 på 1000 kr eller over for at blive registreret i RKI tæller de
 incassoomkostninger på 600 kr så med ?
 Og inkasso-omkostninger større end det beløb der skulle indrives ?
 Jeg ved godt jeg har sovet i timen, men havde aldrig drømt om at de ville
 forsøge at få dem ind på den måde efter de lukkede siderne.
 mvh Kirsten
            
             |  |  | 
   Jakob Paikin (26-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Paikin
 | 
 Dato :  26-11-02 14:49
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 26 Nov 2002 12:23:08 +0100, "Kirsten Lehd" <¤@spam.dk> wrote:
 >Det beløb jeg skylder    er med rykkergebyr på 400 kr, hvis det skal være
 >på 1000 kr eller over for at blive registreret i RKI tæller de
 >incassoomkostninger på 600 kr så med ?
 Hvis inkassoomkostningerne er lovlige (f.eks. opkrævet af advokat),
 skal de regnes med.
 >Og inkasso-omkostninger større end det beløb der skulle indrives ?
 Det er isoleret set i orden.
 Reglerne om hvor store inkassosalærer kan være, afhænger af hvem der
 inkasserer beløbet og hvornår det sker - derfor mit lidt "vævende"
 svar. Se evt. www.dklaw.dk/nyheder/jnyt02-2.html  for detaljer.
 -- 
 Jakob Paikin
            
             |  |  | 
  Casper (27-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Casper
 | 
 Dato :  27-11-02 03:33
 | 
 |  | Jakob Paikin <news@paikin.dk> wrote in
 news:8sk6uu0srspb6i8d6ogh02h6drlvjsdcia@4ax.com:
 
 > Selvfølgelig skal du betale når du ikke har opsagt aftalen. At
 > webhotellet vælger at lukke for servicen indebærer ikke - medmindre de
 > meddeler noget andet - at du fritages for dine forpligtelser.
 
 Hvad er det for nogen forpligtelser og aftaler. Hvorledes er man
 aftaleretligt stillet når man selv opretter hotellet på deres website, og
 der således ikke er nogen underskrifter ?
 
 Hvilke betingelser vejer så tungest ? Dem som webhotellet har på deres
 website eller dem som jeg selv har forfattet som køber, og fremsendt med
 post - uden reaktion.
 
 Så vidt jeg ved er forretningsbetingelser kun gældende såfremt de fremgår
 af en ordrebekræftelse. Hvis man således ikke tidligere har modtaget en
 faktura med betingelser på bagsiden eller en ordrebekræftelse fra firmaet,
 så er man ikke bekendt med disse, og så gælder de kun ved underskrift på en
 gensidig aftale. På denne måde tabte jeg selv et krav til en kunde - i
 retten. Kunden hævdede ikke at have indgået en aftale og ikke at have læst
 mine forretningsbetingelser.
 
 I webhotellets krav mod Kirsten, kan hun vel møde med et modkrav for
 erstatning af mistede emails og besøgt på hendes website, da produktet jo
 ikke levede op til forventningerne og den teknisk gældende standard i
 branchen. Jeg selv har også prøvet at betale et år forud til et webhotel,
 og efter 3 uger måtte flytte uden af få pengene igen, fordi deres produkt
 var ustabilt og dårligt. Jeg venter med glæde på at de stævner mig, for jeg
 har heller ikke opsagt noget - blot flyttet DNS.
 
 Nogen af Jer jurister her, der ved hvad dommeren lægger mest vægt på -
 webhotelfirmaets dårlige produkt til kunden eller manglende opsigelse af en
 ikke-skriftlig aftale ?
 
 --
 Med Venlig hilsen
 
 Casper
 
 casper@mail-online.dk~
 (remove ~ from my email when reply)
 
 
 |  |  | 
   Per Christoffersen (27-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Christoffersen
 | 
 Dato :  27-11-02 09:55
 | 
 |  | 
 "Casper" <cas~per@mail-~online.dk~> wrote in message
 news:Xns92D32438913A2casper@130.225.247.90...
 
 > Hvad er det for nogen forpligtelser og aftaler. Hvorledes er man
 > aftaleretligt stillet når man selv opretter hotellet på deres website, og
 > der således ikke er nogen underskrifter ?
 
 Der er indgået en aftale, uanset om der er underskrift eller ej. Det er nok
 sværere at bevise/sandsynliggøre en aftale hvis den ikke er skriftlig, men
 aftalen består alligevel. I dette konkrete tilfælde er der vel ingen tvivl
 om, at der er indgået en aftale om webhotel, - hotellet har jo været brugt
 efter hensigten i en periode.
 
 >
 > Hvilke betingelser vejer så tungest ? Dem som webhotellet har på deres
 > website eller dem som jeg selv har forfattet som køber, og fremsendt med
 > post - uden reaktion.
 
 Webhotellets, - det er dem der ligger til grund for aftalen. Man kan
 generelt ikke binde andre ved deres passivitet (begativ aftalebinding)
 
 > Så vidt jeg ved er forretningsbetingelser kun gældende såfremt de fremgår
 > af en ordrebekræftelse. Hvis man således ikke tidligere har modtaget en
 > faktura med betingelser på bagsiden eller en ordrebekræftelse fra firmaet,
 > så er man ikke bekendt med disse, og så gælder de kun ved underskrift på
 en
 > gensidig aftale. På denne måde tabte jeg selv et krav til en kunde - i
 > retten. Kunden hævdede ikke at have indgået en aftale og ikke at have læst
 > mine forretningsbetingelser.
 
 Ordrebekræftelsen kan være formidlet via en webside. Det er ikke et krav at
 den er skriftlig (har ihvertfald ikke altid været det, - der er m,uligvis
 noget i e-handelsloven, som er forholdsvis ny, men så vidt jeg husker,
 omtaler den kun fysiske produkter, idet der tales om fremsendelse ved
 levering)
 
 >
 > I webhotellets krav mod Kirsten, kan hun vel møde med et modkrav for
 > erstatning af mistede emails og besøgt på hendes website, da produktet jo
 > ikke levede op til forventningerne og den teknisk gældende standard i
 > branchen. Jeg selv har også prøvet at betale et år forud til et webhotel,
 > og efter 3 uger måtte flytte uden af få pengene igen, fordi deres produkt
 > var ustabilt og dårligt. Jeg venter med glæde på at de stævner mig, for
 jeg
 > har heller ikke opsagt noget - blot flyttet DNS.
 
 Det kommer jo an på hvilke leveringsbetingelser, der ligger til grund for
 aftalen (altså hvilken effektivitet webhotellet har lovet.
 
 >
 > Nogen af Jer jurister her, der ved hvad dommeren lægger mest vægt på -
 > webhotelfirmaets dårlige produkt til kunden eller manglende opsigelse af
 en
 > ikke-skriftlig aftale ?
 
 Den manglende opsigelse er et faktum, som der ikke kan ses bort fra.
 Det dårlige produkt er en skønssag. Men de to ting kan måske ikke behandles
 i samme sag. Man skal opsige aftalen, også selvom man ikke bryder sig om
 produktet.
 
 /Per
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jakob Paikin (27-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Paikin
 | 
 Dato :  27-11-02 13:18
 | 
 |  | On Wed, 27 Nov 2002 02:33:09 +0000 (UTC), Casper
 <cas~per@mail-~online.dk~> wrote:
 
 >Hvad er det for nogen forpligtelser og aftaler. Hvorledes er man
 >aftaleretligt stillet når man selv opretter hotellet på deres website, og
 >der således ikke er nogen underskrifter ?
 
 Der er som udgangspunkt ingen formkram til aftaler i dansk ret.
 Mundtlige aftaler, håndslag, noter på er serviet, klik på en web-side
 kan alt sammen udgøre en aftale, hvis omstændighederne er i orden.
 
 I det foreliggende tilfælde er der ingen tvivl om aftalen - kunden har
 oprettet web-hotellet og brugt det.
 
 >Hvilke betingelser vejer så tungest ? Dem som webhotellet har på deres
 >website eller dem som jeg selv har forfattet som køber, og fremsendt med
 >post - uden reaktion.
 
 Det, som kunden fremsender er ikke betingelser - det er bare et brev.
 For at betingelser kan være bindende, skal de være kendt _inden_
 aftalen blev indgået.
 
 >Så vidt jeg ved er forretningsbetingelser kun gældende såfremt de fremgår
 >af en ordrebekræftelse.
 
 Det er ikke korrekt. De skal blot være kendt inden aftalen bliver
 indgået - så en ordrebekræftelse vil formentlig være for sent.
 
 
 --
 Jakob Paikin
 
 
 |  |  | 
 |  |