Kilder om Odense & Nyborg købstæder 1600-1~
Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 26-11-02 11:37

Hej,

Jeg har en række aner i Odense & Nyborg købstæder i perioden 1600 - 1765.

Jeg kan ikke komme videre med dem, og vil nu høre om nogen med
kendskab til kildematerialet om Odense & Nyborg kan hjælpe mig
videre ved at pege på kilder, jeg endnu ikke har anvendt.

De kilder jeg indtil nu har anvendt er:
Nyborg købstad:
KB reg.
KB 1665-
SKPT reg. Nyborg byfogeds arkiv, 1631-
SKPT
Regnskaber & Skattemandtalslister for diverse skatter, 1677-
Register over Borgerskab
Raadstueprotokol, Nyborg Magistratsarkiv, 1664-

Odense købstad:
KB diverse sogne, 1695-
KB reg. & (Brandts) uddrag
SKPT reg. 1626-
SKPT
Regnskaber & Skattemandtalslister for diverse skatter, 1667-
Register over Borgerskab

Anerne er borgerfamilier (bager & farver), samt i Odense en
bardsker, og i Nyborg en soldat, der senere bliver kornmåler.

Udover besøg på rigsarkivet håber jeg også på henvisninger,
der kan bruges til en tur til Odense.

Mvh,
Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Bodil Madsen

Dato : 26-11-02 14:09

Du skriver ikke noget om de "Fynske Aarbøger"? Der kan jo også være en del
at hente der. Jeg har netop været igennem årgangene 1950 - 1963. I en af dem
er der en lang artikel om købmænd. Da jeg ikke kender navnene på dine aner,
kan jeg jo ikke lige sige om de er der. Iøvrigt bliver disse årbøger solgt,
da jeg mangler plads i mine reoler og ikke mener, jeg kan finde mere i
dem.
Hvis du kommer med nogle navne og data, skal jeg kigge i årbøgerne for
Odense og Svendborg amter, når jeg snart skal igennem dem.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 26-11-02 19:54

Tue, 26 Nov 2002 14:09:07 +0100 skrev Bodil Madsen:

> [...]
> Hvis du kommer med nogle navne og data, skal jeg kigge i årbøgerne for
> Odense og Svendborg amter, når jeg snart skal igennem dem.

Tusind tak for det.

Her er oplysninger om de mest interessante personer:

Christian Behm i Odense (ca.1600-), hans søn
Bardskær Daniel Behm i Odense (-1684), og datter
Cathrine Behm i Odense (ca.1630-1713). Hendes mand
Farver Lorentz Bremer i Odense (-1681).

Bagerfrue Ane Pedersdatter i Nyborg (ca.1625-1704), hendes datter
Thilske Hansdatter i Nyborg (ca.1650-ca.1720). Hendes mand
Bager Knud Hansen i Nyborg (-1694), og deres datters svigersøn
Soldat/kornmåler Morten Krophas/Krofas/Crofas i Nyborg (ca.1700-ca.1765).

Mvh,
Lars Lundin.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 26-11-02 22:08

Desværre fandt jeg ikke nogen af de nævnte i registrene for de Fynske
Årbøger. Årbøgerne for Odense og Assens samt Svendborg amter kigger jeg på
en anden dag.

Men da jeg kiggede i registret for de hæfter, der hedder bind 5 ( 1954)
fangede mit øje en købmand Andreas Lundin. Han blev gift med Kirsten, der
først havde været gift med rådmand Wilh. Weghorst. Artiklen omhandler:
Borgmestre og raadmænd i Kerteminde indtil 1747 og er af V. Woll.

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 27-11-02 21:02

Tue, 26 Nov 2002 22:07:47 +0100 skrev Bodil Madsen:

> Desværre fandt jeg ikke nogen af de nævnte i registrene for de Fynske
> Årbøger. Årbøgerne for Odense og Assens samt Svendborg amter kigger jeg
> på en anden dag.

Alle tiders.

Slægtsforsker P.E. Nikolajsen har iøvrigt via email henledt min
opmærksomhed på en anden ikke-samtidig kilde, der kan vise sig nyttig:
Landsarkiver Gustav Ludvig Wads seddelkartotek i LAO.

En google-søgning på det fører til en artikel,
http://www.genealogi.dk/mimerich.htm#F7
som nævner flere nyttige primærkilder om Odense i 1600-tallet.

Så jeg må nok snart en tur til Odense.

> Men da jeg kiggede i registret for de hæfter, der hedder bind 5 ( 1954)
> fangede mit øje en købmand Andreas Lundin.

Ja, der er en del der hedder Lundin. Heldigvis
er jeg ikke i familie med dem alle.

-Lars Lundin.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 28-11-02 11:50

Hej Lars!

Dine navne var heller ikke i registrene til Gustav Ludvig Wads værk "Fra
Fyens Fortid" 4 bd., men derfor kan de da godt være i hans seddelkartotek.

Fra : Ulla Vitus Bering

Dato : 27-11-02 22:05

Hej Lars

Kender du Holbergtidens Odense, En perspektivtegning og en vejviser fra
1761. Redigeret af Finn Grandt-Nielsen. Den kan lånes hjem fra biblioteket.

Med venlig hilsen
Ulla Vitus Bering