sandsynlighedsregning - tror jeg nok
Fra : Janus Hasseriis

Dato : 26-11-02 11:02

Hej !

Jeg er interesseret i generere et tilfældigt tal mellem 0 og 22.
Til gengæld vil jeg have at det er mest sandsynligt, at tallet er 0 eller
22, og mindst sandsynligt at det er 11.

Jeg har lavet en ligning for 11 < y <= 22 som kunne være: y = (kvadratroden
af x) + 11, hvor 1 <= x <= 121.

På samme måde kunne man sige for 0 <= y <= 11 at y = 11 / (kvadratroden af
x), igen hvor 1 <= x <= 121.

Men er det muligt at forkorte disse 2 udtryk til ét?
Som jeg så kunne skrive ind som en ligning i et program. Helt specifikt skal
jeg bruge det i Flash Actionscript.

På forhånd tak.

Janus Hasseriis

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 26-11-02 11:45

Janus Hasseriis wrote:
> Men er det muligt at forkorte disse 2 udtryk til ét?
> Som jeg så kunne skrive ind som en ligning i et program. Helt specifikt
> skal jeg bruge det i Flash Actionscript.

Findes der ikke if sætninger i det sprog?

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-11-02 12:33

"Janus Hasseriis" <jaha@dr.dk> writes:

> Jeg er interesseret i generere et tilfældigt tal mellem 0 og 22.
> Til gengæld vil jeg have at det er mest sandsynligt, at tallet er 0 eller
> 22, og mindst sandsynligt at det er 11.

Du har ikke andre krav til fordelingen end det?

> Jeg har lavet en ligning for 11 < y <= 22 som kunne være: y = (kvadratroden
> af x) + 11, hvor 1 <= x <= 121.

Det lyder som funktionen f(x)=sqrt(x)+11, f:[1..121]->[11..22]

Du vælger et tilfældigt tal mellem 1 og 121 (med lige stor
sandsynlighed for hver) og bruger så funktionen til at give
dig et tal mellem 11 og 22.

> På samme måde kunne man sige for 0 <= y <= 11 at y = 11 / (kvadratroden af
> x), igen hvor 1 <= x <= 121.

og g(x)=11/sqrt(x).

> Men er det muligt at forkorte disse 2 udtryk til ét?
> Som jeg så kunne skrive ind som en ligning i et program. Helt specifikt skal
> jeg bruge det i Flash Actionscript.

Nu kender jeg ikke syntaksen for Flash Actionscript, men i andre sprog
ville jeg skrive noget i stil med

x = rand(0,121);
c = rand(1,2); // flip coin
if (c==1)
y = 11+ceil(sqrt(x));
else
y = 11/sqrt(x);

Jeg ville nok skifte den sidste ligning ti
y = 11-ceil(sqrt(x)).

Det ville gøre fordelingen symmetrisk, så der var lige stor
chance for 0 og 22. Så ville eregningen svare til at beregne
den inverse til polynomiet (x-11)^2.

jeg vil sørge for at runde sqrt(x) op i stedet for ned eller af, både
for at undgå at 11 bliver overrepræsenteret (fordi den kan rammes for
af både c==1 og c==2), og at 0/22 bliver underrepræsenteret (fordi de
ellers kun kan rammes af x=121). Det kræver så at jeg vælger x mellem
0 og 121, istedet for 1 og 121.

/L

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-11-02 18:51

Janus Hasseriis wrote:

> Jeg er interesseret i generere et tilfældigt tal mellem 0 og 22.
> Til gengæld vil jeg have at det er mest sandsynligt, at tallet er 0 eller
> 22, og mindst sandsynligt at det er 11.

Skal det tilfældige tal y kun kunne være et af de hele tal
0, 1, 2, ..., 22, eller skal alle reelle/pseudoreelle tal mellem 0 og
22 kunne forekomme?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Janus Hasseriis

Dato : 27-11-02 14:01

Nej det skal være hele tal.

Til gengæld er det ikke noget problem at runde op - eller ned, i
Actionscript

Janus