Musik indlagt på side
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-11-02 10:52

Under tidligere html-standarder kunne man lægge musik på en side med taggen
<embed ....
Det er ikke valid kode under html 4.01 og css 1.2.
Findes der en anden mulighed, som kan validere?

Erik Ginnerskov
egin@oncable.dk
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Britt Malka

Dato : 26-11-02 11:20

On Tue, 26 Nov 2002 10:51:50 +0100, "Erik Ginnerskov"
<egin@oncable.dk> wrote:

>Findes der en anden mulighed, som kan validere?

Jeg har faktisk ikke checket, om den er W3-godkendt, men <object
data... virker i alle browsere, jeg har testet med, dvs. Netscape,
Opera, MSIE og nogle stykker i Linux, så vidt jeg husker.

For en sikkerheds skyld har jeg taget alle tre tags med:

<object data="minsang.mid" width="0" height="0" loop="2"></object>

<embed src="minsang.mid" hidden="True" autostart="true"
loop="2"></embed>

<bgsound src="minsang.mid" loop="2">
Britt Malka - www.malka.it/home/britt - nu også med vitser

Kan du høre, når din elskede sender dig mail? - The Bat! www.malka.it/programs

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-11-02 12:07

britt@malka.fr (Britt Malka) writes:

> Jeg har faktisk ikke checket, om den er W3-godkendt, men <object
> data... virker i alle browsere, jeg har testet med, dvs. Netscape,
> Opera, MSIE og nogle stykker i Linux, så vidt jeg husker.

Object er godkendt.
<URL:http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/struct/objects.html>
I princippet kan man bruge <object> til alt hvad embed, img, og applet
bruges til nu. Applet er allerede deprecated, og jeg hørte rygter om
at img også skulle ryge i næste version af xhtml.

> For en sikkerheds skyld har jeg taget alle tre tags med:
>
> <object data="minsang.mid" width="0" height="0" loop="2"></object>
>
> <embed src="minsang.mid" hidden="True" autostart="true"
> loop="2"></embed>

Hvis du tager dem med i det samme dokument, så vil det nok virke for
ældre brosere, men det kan være at nyere vil spille melodien mere end
en gang.

Jeg ville nok anbefale at putte elementerne ind i hindanden og
bruge noembed:

<object data="minsang.mid" width="0" height="0" loop="2">
<embed src="minsang.mid" hidden="True" autostart="true" loop="2">
</embed>
<noembed>
<bgsound src="minsang.mid" loop="2">
</noembed>
</object>

Object-tagget bruger kun sit indhold hvis det ikke kan vise objektet
selv (understøtter ikke typen) eller hvis browseren slet ikke forstår
<object>.

Hvis browseren forstår <embed>, så forstår den også <noembed>, og
så vil det der er i <noembed> ikke blive brugt.

Hvis browseren hverken kan bruge object eller embed, så vil den
i dette eksempel falde tilbage på bgsound.

Dette skulle sikre at melodien højst spilles en gang.

Det vil selvfølgelig ikke validere hvis man bruger andet end
objekt.

/L 'som slår lyd fra'

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 26-11-02 12:49

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> I princippet kan man bruge <object> til alt hvad embed, img, og applet
> bruges til nu. Applet er allerede deprecated, og jeg hørte rygter om
> at img også skulle ryge i næste version af xhtml.

Det er rigtigt - men man skal nok ikke begynde at bruge object til
almindelige PNG-/JPEG/GIF-billeder på nuværende tidspunkt. Jeg har testet
understøttelsen i de mest moderne browsere (Mozilla, Konqueror, Opera, IE
mv.), og det er svært at få dem til at vise billedet ordentligt. Browserne
viser billedet, men ofte er der problemer med rammer omkring, scrollbars
mv. - ting, som jeg ikke har kunnet fjerne med objects attributter eller
med CSS.

Object kan også bruges til at indsætte HTML- eller tekstsider. Dermed får
man en slags iframe selvom man bruger XHTML 1.1. Problemet er bare, at det
er vanvittig svært at udskifte den side, der findes i object, med en anden.
Target-attributten til a-koden findes ikke i XHTML 1.1. Med JavaScript kan
det i Mozilla (og vistnok også Konqueror, hvis jeg husker rigtigt) godt
lade sig gøre at udskifte dokumentet i object, men det virker ikke i IE.
Koden til at udskifte en side er såvidt jeg testede mig frem til følgende:

document.getElementById("mitObjekt").contentWindow.src = "noget.html"

Det er gyldig DOM, men virker som sagt ikke i Den Dårlige Browser (Internet
Explorer).

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-11-02 13:12

> Hvis browseren forstår <embed>, så forstår den også......

Jamen, der er ikke noget problem med, at browsere ikke længere forstår
<embed...
Det er bare ikke længere valid kode.

Erik Ginnerskov
egin@oncable.dk
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-11-02 14:34

"Erik Ginnerskov" <egin@oncable.dk> writes:

> Jamen, der er ikke noget problem med, at browsere ikke længere forstår
> <embed...
> Det er bare ikke længere valid kode.

Ja. Det var også kun for de som ville gå med både livrem og seler, og
som ikke bekymrede sig om at sider er lovlig html.

Potentielt kunne de komme ud for at der er nye browsere der ikke forstår
embed :)

/L

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-11-02 11:26

brug <object>.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 26-11-02 21:55

Erik Ginnerskov wrote:

> Det er ikke valid kode under html 4.01 og css 1.2.

Og det er bare dejligt, for der er ikke noget mere belastende end musik
på en hjemmeside. Jeg dropper straks siden, hvis der er lavet musik på
den.

> Findes der en anden mulighed, som kan validere?

Muligvis.

--
/kenne
Når man skal score idag, skal man ikke komme med blomster,