Vandskifte
Fra : anonym

Dato : 26-11-02 09:21

Kære allesammen
Jeg har fået lidt modstridende anbefalinger om vandskifte. Vi har et
akvarium på 128 l. De fleste steder har jeg set anbefalet 1 gang ugentlig
med ml. 1/4 og 1/3 af vandet, men vores akvarieforhandler siger at det er
alt for meget. Han anbefaler hver anden uge og ikke mere end en 1/4 af
vandet. Har I nogen anbefalinger?

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-11-02 09:45

anonym <anonym@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3de32ff0$0$5778$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> med ml. 1/4 og 1/3 af vandet, men vores akvarieforhandler siger at det er
> alt for meget. Han anbefaler hver anden uge og ikke mere end en 1/4 af

Det er meget svært at give nogle generelle retninglinier til det
spørgsmål, for der er
et hav af variabler der har inflydelse på det. Hvor mange fisk er der i
akvariet?
Hvordan ser det ud med planter? Hvor godt et filter er der på akvariet?

Hvorfor så ikke lave et kompromis! skift 1/3 af vandet hver 14 dag?

Carsten

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 26-11-02 09:45

Hvis det er et "alm." akvarie, og du har "alm." fisk er 25% hver anden uge
at foretrække. Ellers kulle det være ca. 20%-15% én gang om ugen.
Hvis du fodrer fornuftigt og ikke har overdrevet mange fisk - og har et
velfungerende filter vel og mærke -, er vandskifte én gang om ugen nok
overkill.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Nette

Dato : 26-11-02 16:57

"anonym" wrote
> [...]
> med ml. 1/4 og 1/3 af vandet, men vores akvarieforhandler siger at det er
> alt for meget. Han anbefaler hver anden uge og ikke mere end en 1/4 af

Jeg tror ikke du skal tage det så tungt endda., hvis det bare er
selskabsfisk du har.
Jeg skifter 1/5 del vand ud hver 14. dag og skulle jeg komme til at springe
en uges skift over, så sker der ingen skade ved det.
Prøv dig frem, fiskene sidder ikke med en vandmåler og en kalender og holder
så nøje øje

Nette