Man kan ikke få både i pose og sæk.
Fra : Nette

Dato : 26-11-02 00:21

Nu går jeg altså snart amok.

Jeg er endelig sluppet af med alle mine snegleunger ved at fordre mindre.
FEDT.
Men til gengæld er min sorte hunfisk ( den der ligner en Molly, men som
ingen følehorn har og som starter med S) holdt op med at få unger. Jeg har
set hende tyk to gange siden jul 2001, og før da, fra juni - december, fik
hun unger een gang om måneden. Hun har hele tiden, når hun bliver fodret,
haft tendens til at bule lidt ud, hvorefter hun kvitterer med en "tråd"
bagud, men jeg tror måske ikke, at jeg har set hende tyk de sidste 5 mdr????

HVIS hun alligevel har fået unger...Så tror jeg mine andre fisk i akvariet
er kanibaler og straffer mig for ikke at "overfodre" dem mere. Det må jo så
være dem der har spist ungerne. HULK!

Skal jeg helt skaffe mig af med de to store snegle jeg har og så begynde at
fodre mere igen?
Eller kan en fisk godt bare sådan nægte at blive gravid mere? Hun har ellers
en flot sort blank hanfisk ved sin side...

Nogen gode råd??

Nette

Fra : Plesner

Dato : 26-11-02 00:23

> Men til gengæld er min sorte hunfisk ( den der ligner en Molly, men
> som ingen følehorn har og som starter med S) holdt op med at få unger.

Det må være en Sphenops.

> Eller kan en fisk godt bare sådan nægte at blive gravid mere? Hun har
> ellers en flot sort blank hanfisk ved sin side...

De holder op med at få unger efter nogle år, men kan sagtens leve længe
efter.

Plesner

Fra : Nette

Dato : 26-11-02 16:51

"Plesner" wrote in message news:Xns92D23EE33558youwishnet@194.255.237.239...

> Det må være en Sphenops.

JA! Det er det de hedder

> De holder op med at få unger efter nogle år, men kan sagtens leve længe
> efter.

Hmm så er jeg tilbøjelig til at tro at det er det der er sket, selv om jeg
kun har haft hende i 1½ år nu. Æv...

Men tak for oplysningerne

Nette

Fra : Fly Christensen

Dato : 26-11-02 08:28

On Tue, 26 Nov 2002 00:20:49 +0100, "Nette" <nettesnetpost@hotmail.com>
wrote:

[snip]
>Nogen gode råd??

Hvad med en decideret snegleæder? En pragt smerle, eller hvad de nu
hedder? Du fodrer sneglene og dine sorte fisk. sneglene er så foder til
din smerle.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Plesner

Dato : 26-11-02 11:45

> Hvad med en decideret snegleæder? En pragt smerle, eller hvad de nu
> hedder? Du fodrer sneglene og dine sorte fisk. sneglene er så foder til
> din smerle.

Udpræget dårlig ide. For det første er pragtsmerlingen en stimefisk, så det
er ikke særlig smart kun at købe en enkelt. For det andet er den mere end
almindeligt god til at spise andre mindre fisk.

På nettet ligger der en beskrivelse af opdræt af denne art, og hvis jeg
ikke husker helt galt, spiste de op til en parring nogle fisk på omkring 40
% af deres egen længde.

Hvordan skulle pragtsmerlingen i øvrigt også kunne vide, at den skal holde
sig til sneglene, mens de små lækre tingester, der vimser rundt ikke må
spises ?

Plesner

Fra : Nette

Dato : 26-11-02 16:54

"Fly Christensen" wrote in message

> Hvad med en decideret snegleæder? En pragt smerle, eller hvad de nu
> hedder? Du fodrer sneglene og dine sorte fisk. sneglene er så foder til
> din smerle.

En snegleæder tager jo også de to store snegle.
Jeg kan bare fjerne de to store, lade være med at fodre ret meget i et par
uger og så er alle de små snegle væk. Det er de to store der formerer sig
konstant. Jeg har efterlyst ppiller til dem herinde en gang, men det kan man
jo ikke få

En pragssmerling æder alt levende foder. Dvs. både snegle OG fisk....

Men tak for ideerne

Nette