Sekel
Fra : Michael

Dato : 25-11-02 23:13

Ahh... Sidder lige og skal lave en analyse af Adam Oehlenschlägers
"Guldhornene".

Jeg støder så på ordet "Sekel" som er noget tid. Men hvor lang tid er det?

--
Mvh.
Michael Bested

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 25-11-02 23:16

Michael wrote:
> [...]
> "Guldhornene".
>
> Jeg støder så på ordet "Sekel" som er noget tid. Men hvor lang tid er det?

Dansk sprognævn skriver i

http://www.dsn.dk/nfs/1999-1.htm#Millennium

at

Det latinske ord for '100' er centum, som vi bl.a. kender fra
måleenheder som centiliter og centimeter. Man kunne vente at samme ord
indgik i fremmedordet for 'århundrede', og at det altså hed centennium
(jf. fx engelsk century 'århundrede'). Det gængse danske fremmedord er
imidlertid sekel, der går tilbage til det latinske sæculum. Dette ord
kunne oprindelig betegne en 'menneskealder' eller 'generation' (ca. 33
år), men kom til også at betegne den længste tid et menneske kunne
leve, altså et helt århundrede.

Fra : zigge

Dato : 01-12-02 19:08

"Jens Axel Søgaard" <usenet@jasoegaard.dk> wrote in message
> [...]
> kunne oprindelig betegne en 'menneskealder' eller 'generation' (ca. 33
> år), men kom til også at betegne den længste tid et menneske kunne

Er det derfor det hedder en gammel sæk???

//zigge

Fra : palle

Dato : 25-11-02 23:25

Sekel kommer af det latinske ord sæculum og betyder noget i retning af
menneskealder

Altså ikke nogen bestemt tid. men ca. så længe et mennekse kan leve.

Håber det hjalp.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 26-11-02 01:18

"Michael" <michael@bested.net> mælte sligt:

>Ahh... Sidder lige og skal lave en analyse af Adam Oehlenschlägers
>"Guldhornene".

>Jeg støder så på ordet "Sekel" som er noget tid. Men hvor lang tid er det?

"Sekel" er et århundrede.

Det undrer mig i øvrigt, at du spørger her og ikke i dk.kultur.sprog.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Sona, si latine loqueris!