HHjemmelavet baggrund
Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-11-02 20:30

Jeg har på et tidspunkt lovet en eller anden at begå et lille skriv om min
måde at lave baggrund på.
Den kan findes på:
http://jan.boegh.net/akvarium/
Vælg punktet 'Baggrundsbyggeri'.

Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke opfatter dette som et opslag (hvilket
er OT), men som en opfølgen på en tidligere tråd.

Skulle dette falde nogen for brystet sletter jeg selvfølgeligt indlægget
igen på opfordring.

vh
Jan

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 25-11-02 20:41

> [...]
> er OT), men som en opfølgen på en tidligere tråd.
>
> Skulle dette falde nogen for brystet sletter jeg selvfølgeligt indlægget

Tror du tager intetnettet lidt for seriøst

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Brizz

Dato : 25-11-02 22:37

> Tror du tager intetnettet lidt for seriøst

Nej tror bare ikke du har mødt nogen af de regel ryttere der er rundt
omkring på usenet. Så kan godt forstå han skriver som han gør.
Min menning er at det absolut ikke er OT i denne forbindelse.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
som også viser lidt om at lave baggrund

Fra : Nette

Dato : 25-11-02 21:24

"Jan Bøgh" wrote
> Jeg har på et tidspunkt lovet en eller anden at begå et lille skriv om min
> [...]

Tak for en god side. Sikker på jeg får min kære far overtalt til at vi skal
lave en baggrund til hans

Nette

Fra : Chrille

Dato : 25-11-02 22:35

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> wrote in message
> Jeg har på et tidspunkt lovet en eller anden at begå et lille skriv om min
> [...]
<SNIP>

Det er bare super. Jeg går ind og læser det med det samme

Mvh
Christer

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 25-11-02 23:13

Hej Jan

> Jeg har på et tidspunkt lovet en eller anden at begå et lille skriv om min
> måde at lave baggrund på.

God artikel.. Tak for den..

Hilsen Lasse
www.cichlids.dk

Fra : Tobester

Dato : 25-11-02 23:56

Fed artikel!!

Er der nogen derude, der har erfaring med at lave indvendige baggrunde til
saltvand? Hvordan har flamingo og fliseklister det med længere ophold i
saltvand? Og hvad med hvid Portland cement?

VH Tobester

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-11-02 11:34

"Tobester" <bisse_@hotmail.com> wrote in message

> Er der nogen derude, der har erfaring med at lave indvendige baggrunde til
> saltvand? Hvordan har flamingo og fliseklister det med længere ophold i
> saltvand? Og hvad med hvid Portland cement?

Jeg har erfaringer med flamingo og saltvand. Der er ingen problemer. Jeg er
derimod lidt mere i tvivl om det billige PU-skum, jeg bruger. Jeg er også
ret overbevist om at PU-limen er helt uskadelig. Og da fliseklæberen er et
cementprodukt, ville jeg heller ikke være nervøs der.

Men som sagt - ingen direkte erfaringer. De burde kunne fås på følgende
måde:

Sæt et mindre saltvandsakvarium op - endeligt med bløddyr (anemoner,
koraller, rørorme mv).
En enkelt koral burde være tilstrækkeligt.
Lav en enkelt 'klippe' af skum/flamingo/fliseklæber. Kunne evt. bestå af en
stump flaminge med en enkelt streg PU-skum på, der så behandles med
fliseklæberen. Men sørg for guds skyld for at der er huller ind til
skummet - ellers bliver vi ikke klogere.
Efter en 2-3 måneder burde vi så være klogere.

vh
Jan

Fra : Tobester

Dato : 26-11-02 19:25

Uha, det er sgu lidt omfattende i min lille lejlighed, men engang i
fremtiden, så....

Tak for svaret,

Fra : Rene Krogh

Dato : 26-11-02 23:45

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
> Jeg har på et tidspunkt lovet en eller anden at begå et lille skriv om min
> [...]
Hej Jan,

Jeg arbejder selv lidt med flammingo og alfix, men må indrømme at jeg er
lidt missundelig på ekstrem gode resultater du har opnået. Tak for fiffet
med skum til at give lidt liv i dekorationen, det må prøves en dag.

mvh
René

Fra : MH

Dato : 27-11-02 13:09

..
> Jeg har på et tidspunkt lovet en eller anden at begå et lille skriv om min
> [...]

Virkelig et flot resultat med dine baggrunde, det må jeg sige. Jeg regner
med selv at gå i gang snart med skum og hele pivtøjet, men jeg har lige et
spørgsmål.
Du skrive på din side om noget PU-lak, som du har brugt. Hvad er det for en
lak og er du ganske sikker på at dintet afgiver i vandet af giftstoffer etc.

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 27-11-02 16:24

Meget flotte baggrunde!

En af de ting der altid har afholdt mig fra at anvende baggrunde inde i mit
akvarie er, at jeg synes de tager for meget plads op. Når jeg ser på dine
billeder ser det ud til a de fylde i hvert fald 1/3 af akvariet, og dermed
reducerer den tilgængelige svømmeplads betragteligt. Det kan godt være det
er synsbedrag, men har du en fornemmelse af, om baggrundende reducerer
antallet af fisk du kan have i akvariet?

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-11-02 19:09

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> er synsbedrag, men har du en fornemmelse af, om baggrundende reducerer
> antallet af fisk du kan have i akvariet?

Jeg har selv haft samme opfattelse, men er kommet til den konklusion, at
baggrunden er meget afgørende for helhedsindtrykket. Og ja, der går noget af
akvariets rumfang til, men i virkeligheden ikke så meget, som det ser ud
til. Det er lidt af en kunst at få mindst muligt til at se ud af mest
muligt. Mit 450l. bliver (endnu) brugt til Malawi'er, og rent faktisk var
det også før jeg lavede min baggrund dekoreret. Men da dekorationen med sten
ikke var nær så 'effektiv' har baggrunden medført at der faktisk er mere fri
svømmeplads end der var, da jeg brugte sten. Og vel samtidigt omkring 100
kg. lettere. Så svaret på dit spørgsmål er: nej, mine baggrunde reducerer
ikke antallet af fisk.

En lille fidus. Hvis du laver en baggrund, så brug en 25 mm flamingoplade
til selve baggrunder. Nøjes med at lime et par pladestumper på, så der
bliver et par 'sten', der skaber perspektiv og dybde. I virkeligheden kan
dokorationen være ret flad, bare 'fladheden' brydes et par steder. Udnyt
endvidere muligheden for at placere teknikken i dekorastionen og lad den
indgå i opbygningen. Ingen siger at et indvendigt filter /skal/ placeres i
et hjørne. Jeg ynder at sætte det i midten, og udnytte dette til at skabe et
klippefremspring, der yderligere har en territorieopdelende virkning.

vh
Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 28-11-02 19:20

Hej Jan,

> [...]
et
> klippefremspring, der yderligere har en territorieopdelende virkning.

Faktisk en meget god idé til at lave en naturlig territorieindeling.