Win XP hjemmenetværk problem
Fra : Preben Pedersen

Dato : 25-11-02 18:57

Hej

Har et lille netværk med en 8 ports switch. Kører pt kun med 2 maskiner på
net. Den ene med tcp/Ip adr. 192.168.0.1 og den anden med 2 i enden. Kører
under arbejdsgruppe. Begge maskiner kører win XP. Har 2 -10/100 3com netkort
i maskinerne.

Fatter ikke at jeg ikke kan se den ene maskine syntes at opsætningen ser
korrekt ud. Har installeret et program der hedder Network instruments
Observer når dette program kører kan jeg fint udveksle filer mellem de 2
pcer samt spille mv. Men men når jeg lukker dette program igen er der ingen
forbindelse.
Er der nogen der har en ide til løsning?

Venlig Hilsen
Preben

Fra : Olsen

Dato : 25-11-02 19:48

Kører du med samme subnetmaske ?? 255.255.255.0 på begge maskiner ?
prøv evt med en default gateway adr.

Fra : Lars Hessellund

Dato : 25-11-02 20:29

Spørgsmålet er også "hvordan" de ikke kan se hinanden, er det når du pinger
eller er det under "andre computere"?

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 25-11-02 21:02

Du skal melde dem ind i samme arbejdsgruppe hvis du skal kunne bruge My
Network Places.
Og Subnet 255.255.255.0 på begge.

Åben en DOS-BOX og skriv Ping 192.168.0.1 på den ene og x.x.x.2 på den
anden og se om ikke de kan se hinanden. Det tror jeg de kan siden du kan
bruge programmet.
IPconfig /all er også god at bruge hvis man er i tvivl om konfigurationen.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Preben Pedersen

Dato : 25-11-02 21:51

Hej og tak for svar

Har nu prøvet at checke efter og begge maskiner kører med samme
undernetmaske. Har forsøgt at pinge både fra den ene og den anden maskine
men får timeout på begge maskiner. Men lige så snart jeg aktiverer observer
programmet kan jeg pinge min søns maskine fra min uden problemer men ikke
pinge min fra min søns?. Har hele tiden haft mistanke om at problemet ligger
på min maskine men hvad er galt?
Preben

Fra : Lars Hessellund

Dato : 25-11-02 22:12

Måske winXP´s firewall eller en anden firewall er installeret på din
maskine?

Fra : Preben Pedersen

Dato : 25-11-02 22:56

Hej

Bruger Sygate men har tilladt brug af hjemmenetværk Har koblet XP firewall
fra.
Preben

Fra : Lars Hessellund

Dato : 25-11-02 23:12

Ved ikke lige hvordan Zygate virker, men har du sikret dig at det ikke er
microsofts svar på et hjemmenetværk? Altså 169.x.x.x - adresser?

Fra : Preben Pedersen

Dato : 26-11-02 06:48

Ja det er 192.168.0.1 * 2 på den anden. Jeg forstår det simpelthen ikke. Det
burde da virke. Hmmm er vel nødt til at leve med at skulle aktivere det
program kan ikke rigtig se problemet. Prøvede at aktivere DHCP med
internet deling men det hjalp heller ikke.

Fra : Lars Hessellund

Dato : 26-11-02 08:42

Hmmm.... jeg har prøvet noget lign. på et tidspunkt, men jeg valgte at
installere win2K i stedet!
Så hvis alt andet fejler.... win2K styrer!
/Lars