Er uv-lamper skadelige?
Fra : Søren Nielsen

Dato : 25-11-02 14:12

Er lyset fra uv-lamper skadeligt??

På forhånd tak
Søren N.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-11-02 17:50

Søren Nielsen <sn1009@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3de2440d$0$182$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Er lyset fra uv-lamper skadeligt??

Det kommer an på bølgelængden (og naturligvis styrken) af lyset. UVA lys har
den længste bølgelængde (320-400nm) og ligger meget tæt på blåt lys. Der er
store mængder UVA i sollys, og det er ikke skadeligt. UVB har lidt kortere
bølgelængde (280-320nm), og det er det der danner D-vitaminer i huden. Så
der er faktisk gavnligt i passende små mængder, men skadeligt i store
mængder. Der er også UVB i sollys, men meget mindre end UVA. UVC som har
endnu kortere bølgelængde (200-280nm), regnes for særdeles skadeligt og
kræftfremkaldende, og bruges til at dræbe bakterier og sterilisere med. Det
findes ikke i sollys, da det filtreres væk af atmosfæren (så længe vi ikke
splitter ozonlaget ad .

Jeg har for nylig bygget et fotospektrometer der kan måle UV ned til 180nm,
og har målt på lidt forskellige lamper, bl.a. en gammel højfjelddsol med
kviksølvslampe, og den viste sig at være smask-hamrende fyldt med UVC på
253.7nm, især lige efter den er tændt, så der er nok ikke noget at sige til
de bliver kaldt cancer-grill'er! Så nu leder jeg lidt efter noget der kan
filtrer det bort, uden at fjerne UVB'en også.

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 25-11-02 19:03

UVC som har
> [...]
Det
> findes ikke i sollys, da det filtreres væk af atmosfæren (så længe vi ikke

Hmmm... Hvad så med den kommende polvending

// Troels

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 25-11-02 21:47

In <3de265d1$0$82093$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> "Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> writes:

>UVC som har
>Det

>Hmmm... Hvad så med den kommende polvending

Alle stoerre organismer doer ved en fuld polvending.
Nogle bakterier vil nok overleve.

/Martin

Fra : Jes Hansen

Dato : 26-11-02 08:59

> Alle stoerre organismer doer ved en fuld polvending.
> Nogle bakterier vil nok overleve.

Kilde?

-----
Med venlig hilsen
Jes Hansen

Fra : Magnus Rohde

Dato : 26-11-02 11:25

Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> wrote:

> Alle stoerre organismer doer ved en fuld polvending.
> Nogle bakterier vil nok overleve.

I så fald er det meget mærkeligt at vi eksisterer og ikke bare er én
cellede organismer.

Sidste polvending var for ca. 720.000 år siden.

Magnus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-11-02 18:29

Magnus Rohde wrote:

> I så fald er det meget mærkeligt at vi eksisterer og ikke bare er én
> cellede organismer.

Jeg er også flercellet.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 26-11-02 12:31

> Alle stoerre organismer doer ved en fuld polvending.
> Nogle bakterier vil nok overleve.

Strøm o.l. vil da ryge - men hvis alle døde er det da underligt at vi er
fuldt udviklede mennesker (er vi nu også det?) efter "kun" 700.000 år?

// Troels

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 26-11-02 13:42

"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Strøm o.l. vil da ryge - men hvis alle døde er det da underligt at vi er
> fuldt udviklede mennesker (er vi nu også det?) efter "kun" 700.000 år?

Pas på med at forvæksle polvending med kraftig eksponering af UV-lys:)
Så vidt jeg har forstået har jordens magnetfelt ikke den store indflydelse
på UV-lys, det er vores ozonlag der her er afgørende.

--
------> END <------
Mikkel Magnus Christensen

Fra : Søren Nielsen

Dato : 25-11-02 21:42

Det UV-lys som jeg tænkte på, er blåt. Det bruges til at belyse
print-plader, for gøre det muligt at fjerne det uønskede kobber på
printpladen ved hjælp af syre. (der pladen skal dog fremkaldes før den
kommer i syren).
Jeg tænkte på at bruge denne form for UV-lampe, hvilken ligner et neon rør,
er 28 cm langt, 8W og som sagt lyser blåt, i et værelse til effektlys, hvis
denne belysning dog ikke er skadelig.
Kan det bestemmes ud fra de givne oplysninger om lyset er "farligt" eller
ej.

På forhånd tak

Søren N.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-11-02 23:13

In article <3de290a6$0$204$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
Søren Nielsen <sn1009@mail.dk> wrote:
> [...]
> denne belysning dog ikke er skadelig.
> Kan det bestemmes ud fra de givne oplysninger om lyset er "farligt" eller

Hvis røret er beregnet til 'effekt-lys' er det formodentlig
ganske ufarligt. Det er nok stort set kun UVA der kommer ud af
det, og det er svjv udmærket til at eksponere fotoprint med. Hvis
du derimod skal slette eprom'er, så er den gamle cancer-grill
perfekt, der skal betydelig mere kul på!

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-11-02 10:19

"Søren Nielsen" <sn1009@mail.dk> wrote in message
> Kan det bestemmes ud fra de givne oplysninger om lyset er "farligt" eller
> ej.

Jeg kan da oplyse at jeg får ondt i øjnene af at kigge på lyset fra sådan en
kasse, så helt sundt er det nok ikke...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-11-02 12:52

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> "Søren Nielsen" <sn1009@mail.dk> wrote in message
>
> Jeg kan da oplyse at jeg får ondt i øjnene af at kigge på lyset fra
sådan en
> kasse, så helt sundt er det nok ikke...

Man kan vel også sammenligne det med at kigge ind i en alm. pære. Det
får jeg da også ondt i øjnene af....

- Martin

Fra : msm

Dato : 09-01-03 10:02

Du lyder til at have lidt forstand på UV-lys..

Hvordan tænder man en 600W UV-lampe?

Min kammerat tænder sin ved at rykke stikket frem og tilbage i
kontakten, til der kommer så mange gnister at lampen tænder.
Det virker sgu halv farligt og lyder ikke holdbart i længden..

Findes der et apparat eller andet som kan tænde lampen?

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-01-03 13:26

"msm" <msm.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det virker sgu halv farligt og lyder ikke holdbart i længden..
>
> Findes der et apparat eller andet som kan tænde lampen?

Jeg ved ikke om der skal en glimttænder på, men det var måske en
mulighed. Under alle omstændigheder kan din lokale elektriker nok
fortælle dig det.

- Martin

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 09-01-03 17:31

On Thu, 9 Jan 2003 13:25:33 +0100, "Martin Petersen"
<knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote:

>Jeg ved ikke om der skal en glimttænder på, men det var måske en
>mulighed. Under alle omstændigheder kan din lokale elektriker nok
>fortælle dig det.

Tja, men det er nok mest en spole, der kan give den højspændingspuls,
der får lampen til at tænde.

--

/Dan MOrtensen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-11-02 21:56

In article <3de2440d$0$182$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
Søren Nielsen <sn1009@mail.dk> wrote:
> Er lyset fra uv-lamper skadeligt??

(Sender lige det svar her igen, uden Sv: foran. Jeg sendte fra en
dansk Outlook før)

Fra : msm

Dato : 10-01-03 11:33

Jeg ved ikke om der er glimtænder i lampen, men tror det ikke fordi
hverken min eller min kammerat's kan tænde "normalt".
Men jeg tror at drosselspolen(til at neddrosle den store spænding som
bruges til at tænde lampen med) findes i lampen, det er vel den der gør
at lampen vejer et ton..

Hvor kan man købe en glimtænder(gerne billig netbutik..)?? Og hvor
"stor" skal den være?

http://www.kandu.dk/