|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Bestilling af Vare/Fortrydelse Fra : Peter Lykkegaard
 | 
 Dato :  25-11-02 09:10
 | 
 |  | 
 
            Hejsa - Jeg har et lille issue med en radioforretning
 På et tidspunkt var nede i forretningen og bestilte en ny fjernbetjener til
 TV'et fordi den gamle blev tabt i en skål cornflakes/med mælk/sukker (børn -
 suk    Samme aften finder jeg ud af at jeg kan få den gamle fjernbetjener til at
 virke mod forventning
 Dagen efter ringer jeg til radioforretninger og fortæller at jeg ikke skal
 bruge fjernbetjeneren alligevel, De fortæller så at de ikke kan nå at
 afbestille den i Holland - den er sendt afsted (til forretningen)
 Så langt så godt
 Nu kommer det lidt spegede
 Jeg har af gode grunde ikke afhentet fjernbetjeneren i forretningen
 Forretningen har sendt mig en giro på beløbet på fjernbetjeneren
 Hvordan står jeg egentlig i den situation?
 Skal jeg bare grine ad dem, eller skal jeg afhente fjernbetjeneren og blive
 en
 erfaring rigere, eller?
 Det er en bagatelsag på små 300 kr
 mvh/Peter Lykkegaard
            
             |  |  | 
  Cellu (25-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Cellu
 | 
 Dato :  25-11-02 15:37
 | 
 |  | > Jeg har af gode grunde ikke afhentet fjernbetjeneren i forretningen
 > Forretningen har sendt mig en giro på beløbet på fjernbetjeneren
 >
 > Hvordan står jeg egentlig i den situation?
 > Skal jeg bare grine ad dem, eller skal jeg afhente fjernbetjeneren og
 blive
 > en erfaring rigere, eller?
 
 Forretningen har på din opfordring bestilt, og fået sendt, en vare. Den er
 du som ordregiver pligtig at betale for.
 
 Tony
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Lykkegaard (25-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Lykkegaard
 | 
 Dato :  25-11-02 15:59
 | 
 |  | 
 
            Som svar på skriblerier nedfældet af Cellu :
 >> Jeg har af gode grunde ikke afhentet fjernbetjeneren i forretningen
 >> Forretningen har sendt mig en giro på beløbet på fjernbetjeneren
 >>
 >> Hvordan står jeg egentlig i den situation?
 >> Skal jeg bare grine ad dem, eller skal jeg afhente fjernbetjeneren
 >> og blive en erfaring rigere, eller?
 >
 > Forretningen har på din opfordring bestilt, og fået sendt, en vare.
 > Den er du som ordregiver pligtig at betale for.
 >
 Ok, en erfaring rigere
 Det er sgu også s.. det går så hurtigt med at bestille, når forretningen er
 online med lageret    mvh/Peter Lykkegaard
            
             |  |  | 
   Cellu (25-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Cellu
 | 
 Dato :  25-11-02 16:04
 | 
 |  | 
 
            > Det er sgu også s.. det går så hurtigt med at bestille, når forretningen
 er
 > online med lageret    Ja betænkningstiden er minimal - jeg elsker Bilka og deres
 fortrydelsespolitik
 Tony
            
             |  |  | 
  Jakob Paikin (25-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Paikin
 | 
 Dato :  25-11-02 16:19
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 25 Nov 2002 09:09:53 +0100, "Peter Lykkegaard"
 <polonline@hot.mail.com> wrote:
 >Hvordan står jeg egentlig i den situation?
 Da du har bestilt varen i butikken og ikke ved fjernsalg (f.eks. pr.
 postordre/Internet) har du intet _krav_ på en fortrydelsesret.
 Konklusionen blive derfor at du er bundet af aftalen med forretningen
 om at købe en ny fjernbetjening.
 -- 
 Jakob Paikin, advokat
 Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine. www.dklaw.dk Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning, samt i øvrigt er min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.
            
             |  |  | 
  Thunderbird (25-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thunderbird
 | 
 Dato :  25-11-02 16:57
 | 
 |  | On Mon, 25 Nov 2002 16:19:26 +0100, Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:
 
 >On Mon, 25 Nov 2002 09:09:53 +0100, "Peter Lykkegaard"
 ><polonline@hot.mail.com> wrote:
 >
 >>Hvordan står jeg egentlig i den situation?
 >
 >Da du har bestilt varen i butikken og ikke ved fjernsalg (f.eks. pr.
 >postordre/Internet) har du intet _krav_ på en fortrydelsesret.
 
 HVid nu hvis at en kude betiller noget via telefonen, fx ringer til mig og spørger om jeg har en
 bestemt varer. Men den har jeg normalt ikke. Kan jeg så godt nægte han returret med den grund af jeg
 ikke tager skaffevarer igen ?.
 --
 Mvh
 Flemming Jacobsen
 
 
 |  |  | 
   Henning Makholm (25-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Makholm
 | 
 Dato :  25-11-02 17:09
 | 
 |  | Scripsit Thunderbird <dsl79930[Fjern dette]@vip.cybercity.dk>
 
 > HVid nu hvis at en kude betiller noget via telefonen, fx ringer til
 > mig og spørger om jeg har en bestemt varer. Men den har jeg normalt
 > ikke. Kan jeg så godt nægte han returret med den grund af jeg ikke
 > tager skaffevarer igen ?.
 
 Hvis det er et fjernsalg, kan du ikke nægte returret. Men om det er
 tilfældet, kommer an på om din telefoniske aftaleindgåelse er del af
 et "system for fjernsalg" ifølge forbrugeraftalelovens §10a. Jeg er
 ikke sikker på hvordan det afgrænses i praksis, men ydergrænserne af
 spektret må være:
 
 - en almindelig fysisk forretning som ikke i sin markedsføring
 opfordrer kunderne til at afgive bestillinger telefonisk - men
 som alligevel indgår aftale når en kunde på eget initiativ ringer
 til forretningens generelle telefonnummer. Ikke fjernsalg.
 
 - en handelsdrivende som normalt kun kommer i forbindelse med sine
 kunder telefonisk. Altid fjernsalg.
 
 *Hvis* der er tale om fjernsalg skal du også opfylde
 informationsforpligtelserne i §§ 11 og 11a m.v.
 
 --
 Henning Makholm                        "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
 leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"
 
 
 |  |  | 
    Thunderbird (25-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thunderbird
 | 
 Dato :  25-11-02 18:23
 | 
 |  | On 25 Nov 2002 17:09:21 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:
 
 >Scripsit Thunderbird <dsl79930[Fjern dette]@vip.cybercity.dk>
 >
 >> HVid nu hvis at en kude betiller noget via telefonen, fx ringer til
 >> mig og spørger om jeg har en bestemt varer. Men den har jeg normalt
 >> ikke. Kan jeg så godt nægte han returret med den grund af jeg ikke
 >> tager skaffevarer igen ?.
 >
 >Hvis det er et fjernsalg, kan du ikke nægte returret. Men om det er
 >tilfældet, kommer an på om din telefoniske aftaleindgåelse er del af
 >et "system for fjernsalg" ifølge forbrugeraftalelovens §10a. Jeg er
 >ikke sikker på hvordan det afgrænses i praksis, men ydergrænserne af
 >spektret må være:
 >
 > - en almindelig fysisk forretning som ikke i sin markedsføring
 >   opfordrer kunderne til at afgive bestillinger telefonisk - men
 >   som alligevel indgår aftale når en kunde på eget initiativ ringer
 >   til forretningens generelle telefonnummer. Ikke fjernsalg.
 
 Det er denne jeg så må komme ind unde. Men hvad nu hvis kunden spørger efter varen i en email og jeg
 så svarer i en email og han så derefter bestiller, eventuelt via en varenummer jeg så tilføjer via
 internettet. Gælder den der, eller kun hvis kunden tager kontakt med mig telefonisk og så eksipeder
 ordren derfra?
 --
 Mvh
 Flemming Jacobsen
 
 
 |  |  | 
   Jakob Paikin (25-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Paikin
 | 
 Dato :  25-11-02 17:36
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 25 Nov 2002 16:56:56 +0100, Thunderbird <dsl79930[Fjern
 dette]@vip.cybercity.dk> wrote:
 >HVid nu hvis at en kude betiller noget via telefonen, fx ringer til mig og spørger om jeg har en
 >bestemt varer. Men den har jeg normalt ikke. Kan jeg så godt nægte han returret med den grund af jeg
 >ikke tager skaffevarer igen ?.
 Definitionen af fjernsalg findes i forbrugeraftalelovens § 10a:
 "Som fjernsalg betegnes aftale om køb af varer, om tjenesteydelser
 eller om løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når aftalen
 1) indgås ved brug af fjernkommunikation og uden, at parterne mødes,
 og 
 2) indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den
 erhvervsdrivende."
 I dit eksempel er punkt 2 næppe opfyldt, hvorfor fortrydelsesretten
 ikke gælder.
 -- 
 Jakob Paikin, advokat
 Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine. www.dklaw.dk Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning, samt i øvrigt er min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.
            
             |  |  | 
  Peter Lykkegaard (22-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Lykkegaard
 | 
 Dato :  22-11-02 21:11
 | 
 |  | 
 
            Som svar på skriblerier forfattet af Jakob Paikin
 > On Mon, 25 Nov 2002 09:09:53 +0100, "Peter Lykkegaard"
 > <polonline@hot.mail.com> wrote:
 >
 >> Hvordan står jeg egentlig i den situation?
 >
 > Da du har bestilt varen i butikken og ikke ved fjernsalg (f.eks. pr.
 > postordre/Internet) har du intet _krav_ på en fortrydelsesret.
 >
 Ok, var jeg ikke klar over
 Det er ikke ret tit jeg fortryder de ulykker jeg render og laver    > Konklusionen blive derfor at du er bundet af aftalen med forretningen
 > om at købe en ny fjernbetjening.
 Det vist efterhånden gået op for mig    mvh/Peter Lykkegaard
            
             |  |  | 
 |  |