Dæksglas eller ej på saltvand?
Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 25-11-02 11:08

Hej,

Da mit 130L saltvandsakvarie allerede er blevet for "lille", har jeg tænkt
mig at "opgradere" mit akvarie. Lige pt. bruger jeg T5 armatur på mit
akvarie, og det have jeg tænkt mig at gøre på det nye også. Jeg har ingen
dæksglas på mit 130L, men jeg har bemærket at der sker en extrem høj
fordampning af vandet.

Ville det skade at bruge dæksglas på mit nye akvarie, såfremt jeg renser dem
en gang om ugen, eller efter behov? Det er ufedt at skulle fylde vand på
hele tiden, og en auto vandpåfylder er ikke muligt under de nuværende
omstædnigheder.

Det er vel kun om sommeren jeg kunne få probs med temperaturen pga
dæksglasset. Ellers er der vel intet i vejen for at bruge dæksglas? SÅ meget
vandrer saltet vel heller ikke?

På forhånd tak.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-11-02 11:40

Thomas Schreiber - stall.dk <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:arssqq$lak$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Det er vel kun om sommeren jeg kunne få probs med temperaturen pga
> dæksglasset. Ellers er der vel intet i vejen for at bruge dæksglas? SÅ

Jeg bruger ikke dækglas på mit akvarie, for det tager ganske meget af
lyset,
også selv om det bliver rengjort jævnligt. Saltsprøjt sætter sig
lynhurtigt.
Dog har jeg tænkt på at lægge en smal stribe af glas, ca 15 cm forrest på
akvariet,
for at sprøjt fra pumper, ikke skal komme op på rammen og lyskassen.

Her for nyeligt skulle jeg skifte pære i en af HQI'erne, og selv 25 cm
overvandet var der
rigtigt mange saltsprøjt.

Jeg vil give dig ret i at vand forbruget er enormt, iøjeblikket kommer
jeg 4-5 liter på omdagen,
hvormeget det vil blive til sommer ved jeg ikke, men nok det dobbelte.
Du skal jo også tænke på at det vand der fordamper fra akvariet, er med at
at du får en ordenlig
luftfugtighed i lejligheden, og jo lavere den er lejligheden jo mere
fordamper der.

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 25-11-02 12:01

Har du automatisk vandpåfyldning?

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-11-02 12:54

Thomas Schreiber - stall.dk <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:arsvst$7o8$1@sunsite.dk...
> Har du automatisk vandpåfyldning?

Ja, delvist!

Grunden til at det kun er delvist, skyldes at jeg ikke kan få den til at
fungere selv, men må starte den hvergang.
Vandet til påfyldningen, laves af et osmose anlæg, og vandet derfra
havner i et akvarie som står ved siden af min sump.

Jeg har bestilt en ny osmopulator, men ved ikke hvornår jeg får den.

Carsten

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 25-11-02 13:02

Ok. Tror dog jeg vil brgue dæksglas- Nu må vi se hvordan det går.

Har du i øvrigt fået gang i det nye akvarie?

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-11-02 13:40

Thomas Schreiber - stall.dk <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:art3fr$54o$1@sunsite.dk...
> Ok. Tror dog jeg vil brgue dæksglas- Nu må vi se hvordan det går.
>
> Har du i øvrigt fået gang i det nye akvarie?

Jeps! Det er oppe og køre, og lige i øjeblikket har jeg et luksus
problem,
jeg har for mange stenkoraller. Fik lige en sending igår fra Tyskland.

Carsten

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 25-11-02 16:14

Stakkels dig.

Har du fået taget nogle billeder af dit akvarie?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-11-02 16:20

> [...]

> jeg 4-5 liter på omdagen,
> hvormeget det vil blive til sommer ved jeg ikke, men nok det dobbelte.

Sandsynligvis ikke. Luftfugtigheden indendørs er som regel lavest om
vinteren = høj fordampning. Alt andet lige burde forskellen mellem vandets
temperatur og luftens være mindre om sommeren, hvilket også skulle nedsætte
fordampning. Så almindelig fysik siger at dit problem burde være størst om
vinteren.

vh
Jan