barn på pincillin
Fra : Musen

Dato : 24-11-02 19:42

Hej Ng
Jeg er virkelig i et dilemma, og håber at kunne få nogle forskellige
perspektiver her.
Sagen er den, at vores søn på 11 mrd. har fået mellemørebetændelse. Det er
første gang han er syg, udover to dage med pyller p.gr. af tænder, og vi er
jo selvfølgelig helt ved siden af os selv, for det er bare SÅ synd....
Nu er problemet så, at jeg er virkelig imod at give pincillin til så lille
et barn, men samtidig ikke kender nogen form for alternativer mod
mellemørebetændelsen. Jeg har fået det udleveret af lægen, og har også givet
ham det to gange idag. Jeg vil jo så gerne have at han bliver rask, men på
den anden side føler jeg også lidt at jeg fylder ham med gift....
Er der nogen af jer der har nogle alternativer til pincillin? Jeg vil meget
gerne høre jeres mening om det, både for og imod.
Ja undskyld det blev vist noget værre rod, jeg håber I kan finde hoved og
hale i det alligevel
Venlig hilsen Mia

Fra : R. Ilsøe

Dato : 24-11-02 20:10

> [...]
er
> jo selvfølgelig helt ved siden af os selv, for det er bare SÅ synd....

Altså personligt havde jeg også noget imod det i starten, men man står lidt
med valget imellem et sygt barn eller penicillin... Jeg vælger altså at få
poden rask hurtigst muligt på den, ind til nu, mest kendte, sikre måde.
Penicillin er i øvrigt ikke så farligt så længe man sørger for at få det
rigtige og ikke bare tar' som lægen nu "tror" man har behov for... Var selv
engang igennem 4 forskellige slags før en lungebetændelse var bekæmpet.
--
R. Ilsøe

Balto, Flatcoated Retriever (½ år)
Cikorie, Flatcoated Retriever (10½ år)
Bimmer, Labrador (2½ år)
http://soulbenders.webbyen.dk

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 24-11-02 20:16

Hej Mia.

Jeg kan da godt forstå at du ikke synes at det er sjovt at skulle fylde
medicin i din lille dejlige dreng - men du skal huske på at inden
penicillinen blev opfundet, så døde børn at simple infektionssygdomme. Så
når der er betændelse, så er det nu engang en god ide at få det behandlet.
(mener jeg) Sygdommen er værre end bivirkningerne fra medicinen.....

God bedring med den lille.

Hilsen Sandra

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-11-02 21:05

Musen wrote:
> [...]
> form for alternativer mod mellemørebetændelsen. Jeg har fået det
> udleveret af lægen, og har også givet ham det to gange idag.

Har du diskuteret dette med lægen?

Nogle (relativt få) mennesker er overfølsomme overfor penicillin, da er
man nødt til at anvende andre midler.

Generelt er penicillin ugiftigt og det mest effektive middel mod
bakterieinfektionssygdomme. Der findes dog også andre antibiotika.
Antibiotika virker kun mod bakteriefremkaldte sygdomme, og bør ikke
gives unødigt. Derfor er det vigtigt at fastslå sygdomsårsagen; f. eks.
halsbetændelse og lungebetændelse kan forårsages af såvel bakterier som
vira.

Læs mere på:
http://www.netpatient.dk/Penicillin-Generelt.htm
http://www.netdoktor.dk/medicin/index.asp (find pågældende medicin under
navn)

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Musen

Dato : 24-11-02 21:32

klip--
Jeg har fået det

> Har du diskuteret dette med lægen?

Nej for det var vagtlægen, af typen hurtigt ind og hurtigt ud, så rent
faktisk fik jeg ikke engang at vide hvor meget han skulle have og hvor
længe, det måtte apotekeren fortælle mig...

> Nogle (relativt få) mennesker er overfølsomme overfor penicillin, da er
> man nødt til at anvende andre midler.
Jamen hvad gør man der? For det er jo det jeg mener med at der da må være
alternativer, de er bare godt gemt for menig mand...eller kvinde

> [...]
> gives unødigt. Derfor er det vigtigt at fastslå sygdomsårsagen; f. eks.
> halsbetændelse og lungebetændelse kan forårsages af såvel bakterier som

Kan man det ved et hurtigt kig ind i øregangen? Albert har været forkølet en
lille uges tid, men var egentlig ovre det, da dette kom igår, så reelt kan
det vel både være en bakterie og en virus...Men det kan lægen måske se med
det blotte øje??

> Læs mere på:
> http://www.netpatient.dk/Penicillin-Generelt.htm
> http://www.netdoktor.dk/medicin/index.asp (find pågældende medicin under
> navn)
Tak for linksene, dem vil jeg gå i krig med med det samme, og forhåbentlig
blive lidt klogere

Venlig hilssen Mia

Fra : Nielsen

Dato : 24-11-02 21:54

Vi var også hos vagtlægen for noget tid siden, og fik at vide at vores søn
havde mellemørebetændelse - og vi fik så også penicillin til ham.

Det hjalp dog ikke, og vi skulle så til en ørelæge i stedet. Det viste sig
at han slet ikke havde mellemørebetændelse, men blot noget væske i øret.
Ørelægen fortalte, at lægen/vagtlægen slet ikke kan se om det er
mellemørebetændelse eller bare væske ved bare lige at kigge i øret. Der skal
en grundigere undersøgelse til - noget med en måling og den slags. Så måske
skulle I gå en tur til ørelægen i stedet!

--
Nielsen

-------oooOOooo-------
http://outsearch.dk/opskrifter - velbekomme

Fra : R. Ilsøe

Dato : 24-11-02 22:02

> [...]
måske
> skulle I gå en tur til ørelægen i stedet!

Det er der ingen grund til før barnet har haft mellemørebetændese et par
gange. Når han aldrig har været syg før er det ikke sansynligt det er det.
Nu er lige årstid for mellemørebetændelse. Det er først når et barn
gentagende gange får det man bliver alarmeret. Vores den mellemste havde
haft mellemørebet. 2 gange, men hun talte dårligt, så hun kom til ørelæge...
Polypper og vædske i mellemørerne... Hun havde altså ikke "mellemø.bet."
genen.

Man kan forebygge mlm.ø.bet. ved feks ikke at lade barnet ligge med en
flaske når det skal falde i søvn (hvilket også er meget sundere for
tænderne) og ved at sørge for en lille hue bare det blæser lidt. Noget ny
forskning har vist antydet at huen skulle være unødvendig, men synes det
lyder en smule underligt når alt andet peger på den hjælper...!

Fra : Nielsen

Dato : 24-11-02 22:32

> Det er der ingen grund til før barnet har haft mellemørebetændese et par
> gange. Når han aldrig har været syg før er det ikke sansynligt det er det.

Vores søn havde aldrig haft mellemørebetændelse før. Faktisk havde han
aldrig rigtig været forkølet. Vi syntes at det var en god ting at han kom
til ørelægen, for så slap han for at skulle fortsætte med penicillinen, som
i øvrigt gav ham ondt i maven.

I vores tilfælde var det altså godt at han kom til ørelægen. Børn er jo
forskellige og derfor kan man ikke bare sige, at der ikke er grund til at gå
til ørelægen, bare fordi det var sådan i jeres tilfælde.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 24-11-02 22:34

> I vores tilfælde var det altså godt at han kom til ørelægen. Børn er jo
> forskellige og derfor kan man ikke bare sige, at der ikke er grund til at

> til ørelægen, bare fordi det var sådan i jeres tilfælde.

Ja, det er jo der jeg vil hen med at børn er forskellige... Og i øvrigt er
det jo op til den enkelte at vurdere om de vil, så jeg har ret til at komme
med min holdning jo.

Fra : Musen

Dato : 24-11-02 23:53

klip---

> Man kan forebygge mlm.ø.bet. ved feks ikke at lade barnet ligge med en
> flaske når det skal falde i søvn (hvilket også er meget sundere for
> tænderne)

Er det det at han ligger ned der ikke er godt, eller det at han selv har
den? Han ligger nemlig altid i sin seng og får sin natflaske, men jeg holder
den, og tager den når han er færdig (hvilket han somregel er ret hurtigt)

> og ved at sørge for en lille hue bare det blæser lidt. Noget ny
> forskning har vist antydet at huen skulle være unødvendig, men synes det
> lyder en smule underligt når alt andet peger på den hjælper...!

Jeg tror nu også at de skal have hue på i det her vejr, men det er måske
rigtigt nok, at hvis de altid har hue på, også når det ikke er koldt eller
blæser, så kan de blive mere sarte....

Tak for svaret ihvertfald
Venlig hilsen Mia

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 25-11-02 09:25

Musen skrev:

> [...]
> har den? Han ligger nemlig altid i sin seng og får sin natflaske, men
> jeg holder den, og tager den når han er færdig (hvilket han somregel

Vi gør på samme måde som dig.
Men vi er da også opmærksomme på, at det ikke er
super-rigtigt-optimalt...
For når baby'en ligger ned og spiser flaske, så har væsken lettere ved
at løbe ind i mellemøret (aner ikke hvordan, men det siger
sundhedsplejersken), og ad den vej give grobund for en
mellemørebetændelse...
Vi har dog ikke tænkt os, at lave om på det ritual, at vores datter får
sin godnat-flaske liggende på ryggen i sin seng

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 27-11-02 11:34

"Søren C. Fischer" wrote:

<snip>

> [...]
> at løbe ind i mellemøret (aner ikke hvordan, men det siger
> sundhedsplejersken), og ad den vej give grobund for en

Mon ikke der er tale om det Eustachiske rør, der forbinder mund- og
næsehulen med ørerne? Det er fx gennem dem man trykudligner i ørerne når
man dykker og flyver - ved at lave overtryk i næsen.

<snip>

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 25-11-02 10:31

> [...]
holder
> den, og tager den når han er færdig (hvilket han somregel er ret hurtigt)

Som Søren skriver, så er det det at han ligger ned... Vi har nu alligevel
ladet vores børn få en natter-flaske, for de var så glade for den. Dog to'
vi den fra den store efter han havde haft mellemørebetændelse 3. gang... Og
han har ikka haft siden. Efter de fik tænder gik vi så over til vand for
ikke at beskadige tænderne... og alle 3 har nul huller. Sidst den mellemste
var til tandlæge roste tandlægen faktisk hendes tænder til op over skyerne
og sagde det var yderst sjældent mas så så flotte tænder ved børn! Spørg
lige om der var en mor der var stolt...?! Nå... Det røg lige væk fra
emnet... Hvis ikke jeres søn har anlæg for nemt at få mellemørebetændelse,
så synes jeg da i skal fortsætte med den nat-flaske på ryggen. Vi har jo en
årstid for alle mulige former for infektioner og betændelser, så mit gæt er
at den nok var kommet under alle omstændigheder. Det er bare en go idé at
være opmærksom på flasken. Er han ved at være lidt frisk igen?

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 24-11-02 22:00

> [...]
> gerne høre jeres mening om det, både for og imod.
> Ja undskyld det blev vist noget værre rod, jeg håber I kan finde hoved og

Jo, tak, det kan vi godt. Her har vi en ung mor, som elsker sit barn,
og som ikke vil fylde noget giftigt i sit barn (hvilken mor ville iøvrigt
det?).
Men den unge mor skal også høre efter, når vagtlægen (uanset hvor hurtigt
det gik!) siger penicillin, for så er det altså det, der skal til.

Du skal tænke på flg. ting:
1. Det kan være livsfarligt at afbryde en penicillinkur (hvis du gør
det, risikerer du f.eks. gigtfeber).
2. Mellemørebetændelse er IKKE at spøge med, det kan udvikle sig
til meningitis (det prøvede mit barn f.eks., fordi jeg ikke havde op-
daget en mellemørebetændelse).
3. Du kan da altid tage dit barn med til den almindelige læge - eller
ørelægen efterfølgende, men hvis du vil dit barn noget godt, så lyt
til vagtlægen.

Nogle gange må man som forældre slå knuder på sig selv for at få det bedste
ud af det. Det er f.eks. i den situation, du står i. Andre gange kunne det
være en blindtarm, - eller som i mit barns tilfælde at skære hul i benet for
at kunne finde en åre til at lægge penicillin ind i forbindelse med
meningitis. Det er ikke sjove beslutninger, men træffes, det skal de. Det er
bare det, du er ved at lære nu.

Jeg håber ikke, at jeg lød for barsk.............det var venligt ment.

Mvh. Bodil.

Fra : Musen

Dato : 25-11-02 00:02

klip---
> Jo, tak, det kan vi godt. Her har vi en ung mor, som elsker sit barn,

Nååj tark det er ikke hver dag jeg bliver kaldt ung *GGG* Men okie, jeg er
da kun 26, så det er måske middelungt?

> [...]
>
> Du skal tænke på flg. ting:
> 1. Det kan være livsfarligt at afbryde en penicillinkur (hvis du gør

pyyha det vidste jeg ikke...

> 2. Mellemørebetændelse er IKKE at spøge med, det kan udvikle sig
> til meningitis (det prøvede mit barn f.eks., fordi jeg ikke havde op-
> daget en mellemørebetændelse).

Det vidste jeg heller ikke :o/

> [...]

> at kunne finde en åre til at lægge penicillin ind i forbindelse med
> meningitis. Det er ikke sjove beslutninger, men træffes, det skal de. Det

Det svære i dette tilfælde er bare, at jeg synes man hører så meget dårligt
om pincillinen, og at det bare bliver slynget i hovederne af folk, uden at
der er en egentlig grund til at give det. Vi havde f.eks. i mødregruppen, en
dreng som havde fået pincillin 6 gange da han var 4 mrd.! Grunden var, at
han havde øjenbetændelse, men den betændelse kom sig af, at hans tårekanaler
var tilstoppede. Det blev der imidlertid ikke gjort noget ved, så
øjenbetændelsen blev jo bare ved med at komme, så snart den var væk, og til
sidst blev han resistent overfor pincillinen...I en alder af 4 mrd.!!!
Selvfølgelig vil jeg min søn det bedste, og derfor gav jeg ham også
pincillinen og har tænkt mig at følge kuren, men jeg efterlyste egentlig
også et alternativ til det, hvis nu vi skulle komme i den grimme situation
igen...

> Jeg håber ikke, at jeg lød for barsk.............det var venligt ment.

Bare rolig, jeg kan klare det...Jeg bad jo om jeres mening *SSS* Og tak for
den iøvrigt...Så blev jeg jo alligevel lidt klogere idag også

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-11-02 08:27

Musen wrote:

> [...]
> har tænkt mig at følge kuren, men jeg efterlyste egentlig også et
> alternativ til det, hvis nu vi skulle komme i den grimme situation

Det er jo ikke penicillinens skyld, men fordi man ikke har gjort
tilstrækkeligt for at finde årsagen. Stiller lægen en forkert diagnose,
er der stor risiko for at behandlingen ikke virker.

Netop derfor bør man tale med lægen om sin tvivl, også selvom det er en
vagtlæge, det skal han have tid til. Husk på at den første diagnose ikke
kun stilles på grundlag af lægens iagttagelser og undersøgelser, men
også på grundlag af de oplysninger som en forælder eller anden voksen
kan bidrage med. Som forælder bør man derfor være omhyggelig med at få
alle oplysninger med, evt. må man skrive dem ned forinden.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-11-02 09:06

> [...]
> var tilstoppede. Det blev der imidlertid ikke gjort noget ved, så
> øjenbetændelsen blev jo bare ved med at komme, så snart den var væk,

Tja, det der med mødregrupper og dårlig omtale af penicillinen!
Nogle gange, tror jeg, at det er vigtigt, at mødregrupper holder
lidt selvjustits med hensyn til, hvad de gør sig kloge på.
Èn ting er alm. erfaringer - blandet med alm. iagttagelser hos
forældrene, der nemt kan komme til at konkludere forkert,
en anden ting er lægerne, der har den faglige baggrund i orden
- og så LYTTER til forældrenes iagttagelser. Der kan virkelig være
forskel på udfaldet af disse to ting.

Nå, men et lille tip til din veninde: Hendes barn med de smalle tårekanaler
vil ikke kunne helbredes med penicillin, for det er jo ikke betændelse
i ordinær forstand, men en simpel forsnævring af tårekanalerne, der
er tale om. Det forsvinder, når barnet bliver større, som regel, når barnet
begynder at få tænder. Det er ikke smitsomt, og I kan alle tage det roligt.
Hun skal bare sørge for at "tørre snasket væk", og bade barnets øjne i
koldt, kogt vand med rene vatdupper (et til hvert øje). Miraklet sker, når
barnet vokser sig større. Min yngste søn havde samme problem, det var
ganske ulækkert, men det skal I bare tage helt afslappet, det går over.

Mvh. Bodil.

Fra : Sander

Dato : 24-11-02 22:00

"Musen" <kunforsjovt@sol.dk.revomethis> skrev i en meddelelse
> [...]
> ham det to gange idag. Jeg vil jo så gerne have at han bliver rask, men på
> den anden side føler jeg også lidt at jeg fylder ham med gift....

Kan godt se dit dilemma, især når det er første gang, man står i det.
Dog ville jeg (og har også selv ) anvende penicillin, når det er nødvendigt.
Jeg døjede selv med mellemøresbetændelse, som lille og det er meget
smertefuldt, så jo hurtigere du kan hjælpe din dreng, desto bedre. Du har
allerede givet ham det to gange i dag, så der er ikke noget, der tyder på,
at han er allergisk, så fortsæt du bare med penicillinkuren, til den er
færdig. Hvis du først er startet og stopper, inden kuren er færdig, kan dit
barn blive resistent ( tror jeg nok det hedder ), dvs. penicillinen vil
måske, ikke have nogen virkning, næste gang, du får behov for det.

> Er der nogen af jer der har nogle alternativer til pincillin? Jeg vil
meget
> gerne høre jeres mening om det, både for og imod.

Der findes alternativer til penicillin, så du kan prøve, at spørge hos din
egen læge, en anden gang.

Mvh. www.tjekmig.dk