|
| 1/2 ton? Fra : CarstenD |
Dato : 24-11-02 17:34 |
|
Hej.
Jeg har en såkaldt 1/2 ton båd fra midt i 70'erne. Nu er der nogen, der
spørger mig hvorfra ton-begrebet egentlig stammer og havd det dækker. Er der
nogen, der ved det?
Mvh
CarstenD
| |
Florian Baier (25-11-2002)
| Kommentar Fra : Florian Baier |
Dato : 25-11-02 21:29 |
|
CarstenD schrieb:
>
> Hej.
>
> Jeg har en såkaldt 1/2 ton båd fra midt i 70'erne. Nu er der nogen, der
> spørger mig hvorfra ton-begrebet egentlig stammer og havd det dækker. Er der
> nogen, der ved det?
Det stammer fra den goe gamle IOR formel, hvor både med en bestemt
rating blev sammenfattet som en klasse, så de kunne sejle direkte mod
hinanden. Det var 1/4 1/2 1 og 2 tonnere, hvorfra tonsene stammer fra
ved jeg dog ikke noget om.
Hilsen
Florian
>
> Mvh
>
> CarstenD
| |
Mogens Knudsen (26-11-2002)
| Kommentar Fra : Mogens Knudsen |
Dato : 26-11-02 00:21 |
|
On Mon, 25 Nov 2002 21:28:30 +0100, Florian Baier
<florian.baier@web.de> wrote:
>Det stammer fra den goe gamle IOR formel, hvor både med en bestemt
>rating blev sammenfattet som en klasse, så de kunne sejle direkte mod
>hinanden. Det var 1/4 1/2 1 og 2 tonnere, hvorfra tonsene stammer fra
>ved jeg dog ikke noget om.
Deplacementvægt
---
Mvh. Mogens
| |
Bent E. (26-11-2002)
| Kommentar Fra : Bent E. |
Dato : 26-11-02 10:44 |
|
, så de kunne sejle direkte mod
> >hinanden. Det var 1/4 1/2 1 og 2 tonnere, hvorfra tonsene stammer fra
> >ved jeg dog ikke noget om.
>
> Deplacementvægt
Nej, det er ikke rigtigt i denne forbindelse.
F.eks. vejer en "1/2 Tonner" omkring 4-5 tons.
Mvh
Bent E.
| |
Mogens Knudsen (27-11-2002)
| Kommentar Fra : Mogens Knudsen |
Dato : 27-11-02 16:32 |
|
On Tue, 26 Nov 2002 10:44:29 +0100, "Bent E." <bentejo@dsa-net.dk>
wrote:
>Nej, det er ikke rigtigt i denne forbindelse.
>F.eks. vejer en "1/2 Tonner" omkring 4-5 tons.
"Oprindelig kommer "det" fra fiskekutterne (de sejlbårne) - deres
lasteevne, når de kapsejlede hjem fra fiskebankerne"
Jeg vender tilbage med noget mere info een af dagene - inkl.
kildeangivelse (får nemlig et blad tilsendt).
---
Mvh. Mogens
'91 Omega 3.0i-24
| |
Mogens Knudsen (29-11-2002)
| Kommentar Fra : Mogens Knudsen |
Dato : 29-11-02 14:07 |
|
On Wed, 27 Nov 2002 15:31:51 GMT, oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk
(Mogens Knudsen) wrote:
>"Oprindelig kommer "det" fra fiskekutterne (de sejlbårne) - deres
>lasteevne, når de kapsejlede hjem fra fiskebankerne"
>Jeg vender tilbage med noget mere info een af dagene - inkl.
>kildeangivelse (får nemlig et blad tilsendt).
Bladet fra X-Yachts er kommet, og der står sådan set ikke mere
specifikt nævnt om baggrunden for indelingen end ovennævnte, bortset
fra følgende:
1/4 Ton (rating 18 ft IOR)
1/2 Ton (rating 22 ft IOR)
3/4 Ton (rating 24.5 ft IOR)
One Ton (rating 27.5 ft IOR - from 1984 rating 30.5 ft IOR)
Two Ton (rating 32.5 ft IOR, men "lukket" i 1984 kva One Tonnerne)
---
Mvh. Mogens
'91 Omega 3.0i-24
| |
CarstenD (02-12-2002)
| Kommentar Fra : CarstenD |
Dato : 02-12-02 10:15 |
|
> Bladet fra X-Yachts er kommet, og der står sådan set ikke mere
> specifikt nævnt om baggrunden for indelingen end ovennævnte, bortset
> fra følgende:
> 1/4 Ton (rating 18 ft IOR)
> 1/2 Ton (rating 22 ft IOR)
> 3/4 Ton (rating 24.5 ft IOR)
> One Ton (rating 27.5 ft IOR - from 1984 rating 30.5 ft IOR)
> Two Ton (rating 32.5 ft IOR, men "lukket" i 1984 kva One Tonnerne)
> ---
>
> Mvh. Mogens
> '91 Omega 3.0i-24
Det åbner så et nyt spørgsmål:
Hvad betyder 1/2 Ton (rating 22 ft IOR) - de fleste 1/2 ton både er vel
29-33".
Mvh
Carsten
| |
Mogens Knudsen (02-12-2002)
| Kommentar Fra : Mogens Knudsen |
Dato : 02-12-02 12:09 |
|
On Mon, 2 Dec 2002 10:15:20 +0100, "CarstenD"
<carsten@espressokaffe.dk> wrote:
>Hvad betyder 1/2 Ton (rating 22 ft IOR) - de fleste 1/2 ton både er vel
>29-33".
En båd kan opmåles på flere måder (totallængde, vandlinie, mm.) - du
"taler" nok om totallængde fra agter til stevn.
Den nævnte længde er iht. IOR-reglerne.
---
Mvh. Mogens
'91 Omega 3.0i-24
| |
Eric Downing (26-11-2002)
| Kommentar Fra : Eric Downing |
Dato : 26-11-02 18:22 |
|
Florian Baier <florian.baier@web.de> wrote in message news:<3DE287EE.4D1D8B90@web.de>...
> CarstenD schrieb:
> >
> > Hej.
> >
> > Jeg har en såkaldt 1/2 ton båd....
Det fanns en urgammal kappseglingsregel en gång, vars framräknade
mätetal
uttrycktes i vikt, alltså ton.
I samband med dess användning hade man olika klasser och
vandringspokaler,
som benämndes 1/2-ton, 1-ton, osv.
Man bytte sedemera till andra mätregler som gav mätetal i fot, på
slutet
främst IOR. För att kunna återanvända pokalerna gjorde man en
översättning
mellan tonklasserna och mätetalen i fot. (En 1/2-tonnare fick mäta max
21.3
fot enligt IOR tror jag det var)
Populära halvtonnare enligt IOR är Scampi, Comfort30, Ballad, Maxi87,
Linjett 30, Murena, Beason31, Compis97 m.fl. Kända 3/4-tonnare är
t.ex. C34,
Finnfire 33, Mamba34.
För er ungdomar kan nämnas att IOR är en mätregel som skapade så stora
båtar
som möjligt men med låg maxfart (i förhållande till storleken), men
som heller aldrig gick nämvärt långsammare än maxfart så länge det
andades i luften. Framförallt är de bra på kryss och lättvind.
Massor av besättning krävdes för att bemanna och ständigt byta och
skota segel som :
Stor (oftast liten)
Genua 1-2-3-4
Stagsegel
Blooper
Spinnaker
| |
|
|