Tekstilfibres vanddamp-"ånding"
Fra : Bo Warming

Dato : 24-11-02 15:25

Køber man dyr fritids-vindjakke har den "goretex"-fibre, og jeg har
altid troet at det var en ultratynd film af polyethylen eller lignende,
som afviser vand-væske men tillader langsom diffusion af vanddamp væk
fra den svedige krop.
Nu hører jeg kloge folk insistere at 1. der er noget mekanik
2. den virker forskellig udefra og indefra (assymmetrisk fiberlag!)
3 at der selv i bomuld er "rør" der tillader H20(l) at passere, men ikke
tillader H20(g) at passere
Jeg vil være meget taknemlig for enhver relevant viden
(Noget helt andet, der også mystificerer mig, er at baby-ble(bukser) af
uld smurt med lanolin-olie skulle kunne gøre noget baby-gavnligt? Og at
fåreskind er bedre for baby at ligge på en noget kunststof - selv var
jeg engang meget sensibel for al uld, især grov uld, og blev hysterisk
af egne små hår ned ad nakken efter frisør-klipning - også det ville jeg
gerne vide om - om hysteri er alt?)

Fra : Torben

Dato : 24-11-02 16:07

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> wrote in message
> [...]
> 2. den virker forskellig udefra og indefra (assymmetrisk fiberlag!)
> 3 at der selv i bomuld er "rør" der tillader H20(l) at passere, men ikke

skal lige sige dette bliver en ultra kort svar
1. tror at det man snakke om er mekaniske egenskaber, f.eks hvor stor
permeabilitet et materiale har, dvs hvor stor evne materialet har til at
lade en bestemt stof (gas/væske) komme igennem materialet. ved at kombinere
forskellige lag materiale får man det ønskede resultat - der er nemlig
forskel på om den skal have stor permeabilitet af vand eller forskellige
gasser.
2. nu har jeg altid hørt at goretex jakkene kun/bedst virker når jakken er
lukket. hvilke også passer godt med teorien, da hvis der er trykforskelle på
hver side af materialet (jakken) vil gassen "vandre" fra der høje tryk mod
det lave tryk. (du sveder jo en del når du har de jakker på, hvorved en
varme og en tryk vi komme på indersiden, hvorved gassen vil vandre ud
igennem lagene) - så om man kan snakke om den har forskellige egenskaber den
ene og den anden vej - ved jeg ikke lige.
3) - kender ikke lige permeabliteten af bomuld, sorry

Hilsen TR

ps - hvis jeg har misforstået noget vil jeg gerne lige have korrekteret
overstående

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 24-11-02 22:20

> [...]
> jeg engang meget sensibel for al uld, især grov uld, og blev hysterisk
> af egne små hår ned ad nakken efter frisør-klipning - også det ville jeg

De bortklippede spm. kan jeg ikke udtale mig om!
Om de citerede spm. vil jeg bemærke:
1. Fordi _du_ (måske?) var overfølsom over for uld, er dette vel ikke
ensbetydende med, at alle spæd-/småbørn er det?
2. Afklippede hår i nakken - og andre steder - virker vist generelt
'lokalirriterende' på alle; derfor gør frisører sig i reglen stor umage
med at placere en serviet el lign. i halslinningen under skalperingen,
samt med at (forsøge at) børste alt afklip bort, inden 'afdækningen'
fjernes.
3. De afklippede, humane hårspidser kan næppe klassificeres som 'uld'.
4. De af dig beskrevne reaktioner ville jeg ikke betegne som hysteri.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Peter Weis

Dato : 25-11-02 13:40

"Hans H.V. Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> wrote in message

> [...]
'uld'.
> 4. De af dig beskrevne reaktioner ville jeg ikke betegne som

Mange er overfølsomme over for "kradsuld" medens få er følsomme over
for "kamgarn".
Jeg vil tro at det skyldes at de billige uldkvaliteter havde mange små
fiberender strittende ud til alle sider af tråden, og at de derfor
kradsede en del ligesom en børste ville gøre det.
Omkring uld versus kunststof, så foretrækker jeg personligt det
første. Det meste tøj af kunststoffibre, får mig til at svede ganske
forskrækkeligt. Kun specielle svedtransporterende materialer, som skal
sidde "kropsnært" (det kommer nu automatisk som tiden går kan jeg
holde ud at have på. Men det relaterer sig ikke til babyer på
fårepels.

mvh
Peter

Fra : Jones

Dato : 25-11-02 16:24

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tillader H20(g) at passere
> Jeg vil være meget taknemlig for enhver relevant viden

Jakken består af flere lag med meget små huller.Hullernes diameter er præcis
den størrelse at, væske (regn) ikke kan komme igennem de lag, men hullerne
er store nok til at gas kan komme igennem. Om det har noget med tryk at gøre
skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg tror ikke at der kan være tale om
"særlig stor" trykforskel fra yderside til inderside....Pga af
temperaturforskellen vil der jo nok være lidt, men at kunne lukke dette tryk
inde (forsegle) skal jeg ikke udtale mig om. De præcise størrelse af
hullerne kender jeg ikke, og heller ikke min/max diameter for at lade
væske/gas slippe igennem.
Jeg har ligeledes hørt tale om at der skulle være en slags "klap" eller en
"lap" for hullerne for at modvirke at vind udefra skulle komme igennem.
Klappen skulle virke efter samme metode som en kontraklap-ventil hvor der
kun er mulighed for gennemstrømning fra en side.

Håber at det var relevant

> [...]
> jeg engang meget sensibel for al uld, især grov uld, og blev hysterisk
> af egne små hår ned ad nakken efter frisør-klipning - også det ville jeg

Det aner jeg desværre ikke en pind om.....

/Jones

Fra : Torben

Dato : 25-11-02 18:03

for lige at få det hele uddybet !
så kan du læse det hele på http://www.gore-tex.com

Hilsen TR

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 28-11-02 14:32

> [...]
> jeg engang meget sensibel for al uld, især grov uld, og blev hysterisk
> af egne små hår ned ad nakken efter frisør-klipning - også det ville jeg

1. Det giver jo udemærket mening af overfladespændingen fra flydende vand
forhindrer det i at gennemtrænge de små "rør" mens det ikke sker for
vanddamp.

2. Muligvis fordi der grundet varmen indefra foregår stoftransport mod
ydersiden. (jeg hentyder til det princip der gør at det ikke kan regne ned i
en skorsten der er i brug pga. den kraftige varmeopdrift, men ved ikke helt
om det kan overføres til tøj)
Derfor kan vanddamp ikke komme ind hvis det endelig skulle eksistere
udenfor.
Har i nogensinde undersøgt et always bind?
Det har en masse kegleformede rør i overfladen. I den tykke ende kan vandet
komme igennem, mens der ikke kan komme ind i den tynde grundet overflade
spændingen. Måske lidt samme princip.
3. ved ikke

Resten:
Det er muligt at lanolinolie er gavnligt. Husk at børn har et naturligt
fedtlag på overfladen. Det vasker vi som ofte af, og tørre blebukser tørrer
det af og det udsætter huden direkte for alle de syntetiske stoffer vi
omgiver os med i dagligdagen, også naturlige stoffer som urin da nu har fri
adgang til huden.
Lanolin olie er en naturlig olie som fårene har på deres hud og pels, lidt
ligesom det babyfedt barnet havde.
Det giver kun mening for mig at lanolin olie tjerner som erstatning for det
babyfedt barnet ikke får lov at beholde.

Husk at fåreskind er noget helt andet end det forarbejdede uld man laver tøj
af:)
Jeg tror ikke du kan finde noget mere blødt og behageligt end et foreskind.
Forarbejdet uld er flosset, og derfor irriterer det huden. Foreskind
indeholder naturlig lanolin der for mindsker effekten af den flossede
overflade(og afviser vand).
Desuden er det ikke så flosset da det ikke har været forarbejdet endnu.

Fåreuld beholder iøvrigt sin isoleringsevne uanset om det bliver vådt, en
ret unik egenskab.

--
------> END <------
Mikkel Magnus Christensen

Fra : Torben Frandsen

Dato : 28-11-02 14:56

"Mikkel Christensen" <barefoot@jaha.dk> skrev

> Det giver kun mening for mig at lanolin olie tjerner som erstatning for
det
> babyfedt barnet ikke får lov at beholde.

Da vi fik vores datter fortalte venlige sygeplejersker, sundhedsplejersker,
jordemødre og andet godtfolk os, at ammeindlæg af uld var gode fordi
lanolin+mælk giver sæbe. De fortalte os også at bleer af uld var gode fordi
lanolin+urin giver sæbe.

Jeg havde desværre for travlt med at være nybagt far til at gå dem på
klingen mht. validiteten af deres påstande, men man fik næsten det indtryk
at de var overbeviste om at lanolin blandet med en vilkårlig anden substans
ville frembringe sæbe.

Torben

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-11-02 23:27

"Torben Frandsen" <tf@belman.tryremovingthis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jordemødre og andet godtfolk os, at ammeindlæg af uld var gode fordi
> lanolin+mælk giver sæbe. De fortalte os også at bleer af uld var gode

Jeg ved ikke med mælk, men jeg ved med urin: uldbukser med tis lugter ikke
af andet end "venlig sæbe".
Kemikere: com on!
Giv os en forklaring.
Det bliver trivielt i længden at skulle kyle uld-tissebukser i ansigtet på
folk for at overbevise dem....
Hilsen Inger

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 29-11-02 01:03

On Sun, 24 Nov 2002 15:25:07 +0100
> [...]

> jeg engang meget sensibel for al uld, især grov uld, og blev hysterisk
> af egne små hår ned ad nakken efter frisør-klipning - også det ville jeg

Lanolin er i al almindelighed gavnlig for huden , men hos ca. 1% af
befolkningen kan det fremkalde allergiske reaktioner i større eller
mindre grad.

--
Poul-Erik Andreasen