[mysql / PHP] SELECT password FROM profile~
Fra : Bo Rattenborg

Dato : 24-11-02 12:52

Når jeg benytter SELECT password FROM profiles WHERE id = 1
så skal jeg bagefter køre en mysql_fetch_array, men hvorfor ? returneres der
kun en værdi, password ?

Alså kan dette gøres mere enkelt:
$data = SELECT password FROM profiles WHERE id = 1
$data = mysql_fetch_array($data);
print $data['password'];

Mvh
Bo

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 24-11-02 13:52

Bo Rattenborg wrote:

> Alså kan dette gøres mere enkelt:
> $data = SELECT password FROM profiles WHERE id = 1
> $data = mysql_fetch_array($data);
> print $data['password'];

print $db->getOne("SELECT password FROM profiles WHERE id = 1");

http://pear.php.net/manual/en/core.db.php
http://pear.php.net/manual/en/core.db.getone.php

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-02 21:08

On Sun, 24 Nov 2002 12:52:14 +0100, "Bo Rattenborg" <bo.rattenborg@[no
spam]mail.dk> wrote:

> [...]
>kun en værdi, password ?
>
>Alså kan dette gøres mere enkelt:
>$data = SELECT password FROM profiles WHERE id = 1

$sql = mysql_query("
SELECT
password AS psw
FROM
tabel
WHERE
id = 1
");

list($psw) = mysql_fetch_row($sql);

print $psw;

Fra : Bo Rattenborg

Dato : 25-11-02 21:57

> $sql = mysql_query("
> SELECT
> password AS psw
> FROM
> tabel
> WHERE
> id = 1
> ");
>
> list($psw) = mysql_fetch_row($sql);
>
> print $psw;

Måske er det bare mig, men der da ikke den store forskel eller ?

Bo

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-02 23:26

On Mon, 25 Nov 2002 21:56:48 +0100, "Bo Rattenborg" <bo.rattenborg@[no
spam]mail.dk> wrote:

>Måske er det bare mig, men der da ikke den store forskel eller ?

Nææ ikk andet end man bruger mysql_fetch_ROW istedet for fetch_ARRAY

Men hvis man nu skal tjekke om en bruger er logget ind eller noget ...
så kunne man gøre sådan her:

function tjek_user_login($SessionID) {
if(mysql_result(mysql_query ("
SELECT
COUNT(*)
FROM
users
WHERE user_session = '$SessionID'
"),0) == 1)
{
Return true;
} else {
Return false;
}
}

if(tjek_user_login($_SESSION["session"]) {
print "Du er logget ind";
} else {
print "Du er IKKE logget ind";
}

BEMÆRK:

mysql_result sammen med mysql_query så er det lige til at gå til

Måske ser det lidt uoverskueligt ud, men prøv at skrive det hele ned
på 1 linje i notesblokken, så står det meget pænere

Fra : Bo Rattenborg

Dato : 27-11-02 06:34

> function tjek_user_login($SessionID) {
> if(mysql_result(mysql_query ("
> SELECT
> COUNT(*)
> FROM
> users
> WHERE user_session = '$SessionID'
> "),0) == 1)
>

> Return true;
> } else

> Return false;
> }
> }

Jeps, bruger allerede noget tilsvarende, men hvis nu du samtidig gerne vil
have en værdi med fra 'users', og ikke blot returnere true / false ?

f.eks. if(bla bla == 1) return user['name'];
else return false;

Mvh
Bo