MS Windows
briani 27239
Hardcore spørgsmål!
Fra : Michael Bach

Dato : 24-11-02 11:30

Er der nogen der ved hvordan man kan redigere i windows XP "højreklik
menuen", altså den menu der kommer frem når man højreklikker på et drev
eller en fil/mappe.

Efter at have afinstalleret nogle programmer kan det irritere at de ikke
også automatisk fjerner deres menupunkter i "højreklik menuen".

Har prøvet at kigge i forskellige "tweak" programmer men kan ikke finde en
måde at fjerne de skide menupunkter på. Måske man kan rode lidt med
registreringsdatabasen, men hvad mon det ligger under?

Michael

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-11-02 11:55

On Sun, 24 Nov 2002 11:30:17 +0100, "Michael Bach"
<m_bach_f@hotmail.com> wrote:

> [...]
>også automatisk fjerner deres menupunkter i "højreklik menuen".

>Har prøvet at kigge i forskellige "tweak" programmer [...]

Mon ikke en udrensning i Registry kan klare det ... Du finder et
udmærket værktøj til det her

http://www.vtoy.fi/jv16/shtml/software.shtml

Efter min erfaring er det sikkert at bruge. Der er en fornuftig
introduktion til brugen på

http://www.wintip.dk/utils/jv16/

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Michael Bach

Dato : 24-11-02 12:23

Nu har jeg prøvet de såkaldte registry cleaner programmer før. De virker
fint i win9x, men i XP har jeg haft mine problemer og har måttet lave format
c: et par gange før jeg fandt ud af at det var de programmer som lavede
fejl; så det er jeg ikke så glad for.

Men der må da stadig være en måde hvor man kan redigere i den forpulede
"højreklik menu".

Michael

Fra : Lars Stokholm

Dato : 24-11-02 13:13

In dk.edb.system.ms-windows, Michael Bach wrote:

[...]

> Men der må da stadig være en måde hvor man kan redigere i den
> forpulede "højreklik menu".

Regedit:
Under HKEY_CLASSES_ROOT findes en række filtyper og andre typer
(eks. folder). Herunder findes igen ofte en nøgle ved navn ShellEx
som indeholder de værdier du ønsker at fjerne. Hvis ikke de er til at
finde kan det være fordi de skjuler sig under en mere generel nøgle.
Under .htm vil man for eksempel ikke finde noget, og man er derfor
nødt til at se under den mere genrelle htmlfile som jo er (Default)'s
værdi for .htm.

--
Lars Stokholm

Fra : Michael Bach

Dato : 24-11-02 14:20

Tak for hjælpen, det var ikke så hardcore alligevel, men jeg havde nok ikke
fundet ud af det ellers.

Michael

Fra : Kent

Dato : 24-11-02 14:29

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udmærket værktøj til det her
>
> http://www.vtoy.fi/jv16/shtml/software.shtml
>
> Efter min erfaring er det sikkert at bruge. Der er en fornuftig

Hej Peter

Har du gennemprøve dette rense-program grundigt i XP med SP1?
Du siger godt nok i din sidste mail, at det er sikkert at bruge, men
jeg vil gerne have dig til at uddybe det lidt. Ja, undskyld, men jeg er
over-forsigtig, når det drejer sig og registreringsdatabasen .

Som du måske har jeg lige lavet en tråd, "Fjerne et irriterende problem
i Windows", hvor jeg sikkert kunne gøre god brug at dette program,
hvis det er sikkert.

Vh
Kent

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-11-02 15:03

On Sun, 24 Nov 2002 14:29:10 +0100, "Kent" <SunshineNOSPAM@pc.dk>
wrote:

>Hej Peter

Hej Kent

>Har du gennemprøve dette rense-program grundigt i XP med SP1?

Nej, efter installation af sp1 har jeg kun kørt det en enkelt gang og
som sædvanlig ladet det fjerne de nøgler, det finder ubrugelige. Det
har indtil nu ikke givet problemer. Før sp1 kørte jeg det ikke tit,
men dog jævnligt, også uden at registrere problemer. Desuden kan det
stilles til at tage backup af slettede nøgler, og det er vist stillet
sådan default, svjh.

>Du siger godt nok i din sidste mail, at det er sikkert at bruge

Nej, det siger jeg ikke ikke. Jeg siger "Efter min erfaring er det
sikkert at bruge". Det er et væsentligt forbehold. Andre brugere, som
jeg har tillid til, har givet samme melding. wintip.dk mener det
samme, så længe det drejer sig det værktøj, der renser registry.

>Ja, undskyld, men jeg er
>over-forsigtig, når det drejer sig og registreringsdatabasen .

Det forstår jeg godt. Der er rapporter om, at andre programmer af
slagsen ikke er sikre, det har vist endda været sagt om MS' eget. Du
kan jo så, foruden programmets egen backup, tage en selv af hele
registry ...

>jeg sikkert kunne gøre god brug at dette program,
>hvis det er sikkert.

Jeg ville ikke være bange for det, men valget og ansvaret er dine.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kent

Dato : 24-11-02 16:54

> [...]
> registry ...

> Jeg ville ikke være bange for det, men valget og ansvaret er dine.

OK - tak. Jeg prøver det.

Vh
Kent

Fra : Leony

Dato : 24-11-02 15:12

"Kent" <SunshineNOSPAM@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg vil gerne have dig til at uddybe det lidt. Ja, undskyld, men jeg
> er over-forsigtig, når det drejer sig og registreringsdatabasen .

Hvis du tager en komplet backup af registreringsdatabasen inden du begynder,
så kan det vist ikke gå hely galt.

PS: Et venligt tip, hvis du flytter nospam til den anden side af @, så
belaster spammerne ikke pc.dk

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Kent

Dato : 24-11-02 16:32

> "Kent" <SunshineNOSPAM@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du tager en komplet backup af registreringsdatabasen inden du
> [...]

Tak for tippet. Det er hermed gjort .

Vh
Kent

Fra : Ole C

Dato : 24-11-02 23:04

Kent skrev blandt andet:

> [...]
> jeg vil gerne have dig til at uddybe det lidt. Ja, undskyld, men jeg
> er over-forsigtig, når det drejer sig og registreringsdatabasen .

Jeg har kørt jv16 Power Tools registrycleaner masser af gange i min XP m.
SP1 - helt uden problemer.

--
vh
Ole C

Fra : Madsen

Dato : 24-11-02 16:11

Michael Bach skrev:

> Har prøvet at kigge i forskellige "tweak" programmer men kan ikke
> finde en måde at fjerne de skide menupunkter på.

TweakUI fra MS har ellers muligheden.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/tweakui/templates.png>

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 24-11-02 16:24

In dk.edb.system.ms-windows, Madsen wrote:

> TweakUI fra MS har ellers muligheden.
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/tweakui/templates.png>

Det er vist ikke den menu der er tale om, svjv.

--
Lars Stokholm

Fra : Madsen

Dato : 24-11-02 16:44

Lars Stokholm skrev:

> Det er vist ikke den menu der er tale om, svjv.

Det har du vist ret i. Jeg troede at der var tale om højrekliksmenuen
New / Ny, men efter at have læst Michaels indlæg igen, ser jeg at det
ikke er den menu der er tale om. Sorry.

Madsen.