Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Natbilleder af jul i Tivoli
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-11-02 10:35

Natbilleder af jul i Tivoli

I dag er der lige nøjagtig en måned til juleaften, så jeg
synes I skal ha' den første store dosis jul...:)

Jeg har været en tur i Tivoli, og har lavet en serie nat-
billeder af lysene på træer og bygninger, alle billederne
er lavet på stativ, og med lange eksponeringstider, jeg har
også konsekvent brugt selvudløser, og på et par enkelte
billeder er der suppleret med blitzlys.

Jeg har netop opdateret med nye billeder på Photo-Gallery.dk,
der er 3 preview-ark / 36 billeder, så ta' selv et kik:
http://www.photo-gallery.dk/new_photos/preview_1of3.html

Alle er naturligvis vekommen til at kommentere billederne,
eller stille spørgsmål.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 24-11-02 11:14

On Sun, 24 Nov 2002 10:35:16 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Natbilleder af jul i Tivoli
klip
Fantastisk, det var virkelig en tivolitur.
Er det for sent at gå i lære som Fotograf ? (74 år)
mvh Ebbeh

Fra : 2mas Jensen

Dato : 24-11-02 14:29

Sun, 24 Nov 2002 10:35:16 +0100, skrev Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> noget i retning af:

>Natbilleder af jul i Tivoli

Wow, måske man skulle støve S404'eren af og tage en tur i Tivoli....
--
2mas Jensen
1,90 m, 175+ kg and I'm still single...

Fra : Tor Eivind Ravndal

Dato : 24-11-02 15:23

> [...]
> er lavet på stativ, og med lange eksponeringstider, jeg har
> også konsekvent brugt selvudløser, og på et par enkelte

Kanonbra. Hvilket kamera brukte du?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-11-02 16:16

Tor Eivind Ravndal wrote:

> Kanonbra. Hvilket kamera brukte du?

<reklame>
Et Fuji FinePix 6900 zoom - og på de få billeder
hvor der er brugt blitz, der er det en extern Metz
mecablitz 20 BC 6.
</reklame>

..........:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Klaus Madsen

Dato : 24-11-02 15:48

Hej Niels

Jeg har skrevet om det en gang før, men fik ikke noget svar.

Jeg kan igennem det sidste stykke tid ikke kunnet se din hjemmeside/billeder
mere ???

Jeg får at vide siden ikke findes ??? Og jeg kan da se på de andres indlæg,
at de
godt kan se dine billeder.

Jeg har ikke problemer med andre sider på nettet.

Mvh. Klaus
Webdesign, DtP & undervisning
www.grafreaks.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-11-02 16:13

Klaus Madsen wrote:

> Hej Niels
>
> Jeg har skrevet om det en gang før, men fik ikke noget svar.
>
> Jeg kan igennem det sidste stykke tid ikke kunnet se din
> hjemmeside/billeder mere ???

Dit problem skyldes at din browser ikke henter hele sitet
frisk fra min server, men forsøger at parre filerne med nogle
gamle filer, der ligger i chachen på din harddisk.

Prøv at slette din disk-cache, eller hold ctrl-tasten nede og
klik på reload/genopfrisk, i din browsers værktøjslinie.

Du kan også ændre opsætningen af din browser, så den altid
henter filerne fra serveren, der findes en speciel nyheds-
gruppe, hvor du med garanti kan hjælp til opsætning af din
browser.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Pico

Dato : 24-11-02 18:18

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> henter filerne fra serveren, der findes en speciel nyheds-
> gruppe, hvor du med garanti kan hjælp til opsætning af din

Der må være noget med din "side" i denne uge, jeg får de samme
billeder som sidste uge, Glyptoteket og min browser "er" sat op
til at hente friske sider konstant, jeg kan også se den gør det.
Jeg har selvfølgelig også prøvet shift + refrech.
Når jeg så går ind på din hovedside kan jeg ikke finde Tivoli turen.
Pico

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-11-02 23:28

Pico wrote:

> Når jeg så går ind på din hovedside kan jeg ikke finde Tivoli turen.

Prøv at slette din cache - for det er hos dig problemet
ligger, min server har sendt over 20.000 filer af sted
siden jeg opdaterede i formiddags, og jeg kan se i log-
filen, at rigtig mange ser på de nye billeder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Klaus Madsen

Dato : 25-11-02 00:53

> [...]
>
> Prøv at slette din disk-cache, eller hold ctrl-tasten nede og
> klik på reload/genopfrisk, i din browsers værktøjslinie.

Det hjælper ikke noget ???

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-11-02 01:52

Klaus Madsen wrote:

> Det hjælper ikke noget ???

Beklager så kan jeg ikke hjælpe dig, jeg har normalt
ikke klager over sitets funktionalitet og døde links,
kan du i en e-mail sende mig et skærmdup af den fejl-
meddellelse du får, for det er jo lidt of-topic at vi
forsætter denne snak her.

PS: Har du prøvet på andre maskiner Internetadgange,
jeg kan se du har noget fast IP..?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Nielsen

Dato : 25-11-02 09:13

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3DE17412.12CC04E3@niels-ebbesen.net...
> Beklager så kan jeg ikke hjælpe dig, jeg har normalt
> ikke klager over sitets funktionalitet og døde links,

Du får sikkert ikke alle til at skrive til dig, hvis de har problemer.
Så den med at du normalt ikke får nogen klager, den dur ikke når det drejer
sig om web'en.

Jeg har også haft problemer med din side, jeg så de første 2 billeder, og så
gik siden død, time-out osv, det kan have været et tilfælde, for senere gik
det glat.

Mvh Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-11-02 10:16

Jan Nielsen wrote:

> Jeg har også haft problemer med din side, jeg så de første
> 2 billeder, og så gik siden død, time-out osv, det kan have
> været et tilfælde, for senere gik det glat.

Det skyldes simpelthen meget trafik, der er kun en lille
server, og linien er kun på 512/512 Kilobit, så hvis der
er run på, ja så bliver køen lang - jeg beklager.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-11-02 10:24

Klaus Madsen wrote:

> Det hjælper ikke noget ???

Jeg er kommet til at tænke på, at du kan prøve flg. URL:
http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_jul_i_tivoli_kbh.-01.html
Det er et direkte link til første store billede i serien,
og hvis du kan se dette billede, så kan du gå videre ved
at klikke på linket "next".

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Pico

Dato : 25-11-02 16:27

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse news:3DE1EC31.FDE50D73@niels-ebbesen.net...

> [...]
> Det er et direkte link til første store billede i serien,
> og hvis du kan se dette billede, så kan du gå videre ved

Jeg har lige prøvet at bruge den metode, det virker fint, men hvis jeg
prøver at bruge back to preview ryger jeg igen til uge 46 og jeg kan se
den henter billederne på serven. De kommer roligt og stille og modemet
og firewallen indikere at trafikken er der. Mærkeligt.
Forøvrigt udmærkede billeder.
Pico

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-11-02 17:23

Pico wrote:

> .....cut........ Mærkeligt.

Ja det er meget mærkeligt, hvis jeg var dig, så vil jeg
undersøge om din cache reelt bliver slettet, for det ku'
godt lyde som om, du har et problem med at din browser
forsøger at vise gamle filer fra din harddisk.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per Madsen, Aalborg

Dato : 26-11-02 00:08

> [...]
[..]
> Dit problem skyldes at din browser ikke henter hele sitet
> frisk fra min server, men forsøger at parre filerne med nogle
> gamle filer, der ligger i chachen på din harddisk.

[..]

Undskyld mig, hvis jeg har misforsået problemet...
Med udgangspunkt i, at det er god latin, at tilpasse sin HTML-kode,
så den fungerer uanset om brugeren f.eks. kører Mac eller PC, virker
det oplagt, at skrive sin kode så den fungerer uanset om brugeren cacher
sine sider eller ej. Forskellen på koderne er minimal

mvh
-Per

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-11-02 01:26

"Per Madsen, Aalborg" wrote:

> [...]
> det oplagt, at skrive sin kode så den fungerer uanset om brugeren cacher
> sine sider eller ej. Forskellen på koderne er minimal

Jeg har fysisk tjekket mine sites i de fleste browsere/ver
til PC, Mac og Linux, og sitet virker i alle tilfælde, og
endda meget homogent.

Jeg har sat koder ind der skulle forhindre cachning af de
sites der løbende ændres, men nogle browsere vil bare ikke
respektere disse koder.

Og det er især nogle ver. af IE, som ikke gode til det med
at opdatere sites, de foretrækker det der ligger på PC'ens
egen harddisk.

Så måske du skulle forhøre dig i en passende gruppe, og evt.
få et godt råd til hvilken fil der indeholder de cachede
sites, så du fysisk kan fjerne og slette den.

Som en aller sidste fejlmulighed, så bør du tjekke om din
opsætning har noget proxy-server slået til, for det kan også
være et problem, hvis du henter noget gammelt i en proxy.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per Madsen, Aalborg

Dato : 26-11-02 22:37

> Jeg har fysisk tjekket mine sites i de fleste browsere/ver
> til PC, Mac og Linux, og sitet virker i alle tilfælde, og
> endda meget homogent.

Netop! Du har sikret dig, at alle brugere kan se dine billeder,
uanset hvilken browser de anvender.

> [...]
>
> Og det er især nogle ver. af IE, som ikke gode til det med
> at opdatere sites, de foretrækker det der ligger på PC'ens

Her hopper kæden af. Brugere af visse browsere får alligevel
ikke have fuldt udbytte af dine sider. Du er med andre ord ikke
i mål endnu.

> [...]
> opsætning har noget proxy-server slået til, for det kan også
> være et problem, hvis du henter noget gammelt i en proxy.

I stedet for ovenstående "vejledning", som forudsætter en
enddog meget stor lyst hos brugeren til at se sitet, gik min
anbefaling på at du simpelthen aflivede problemet en gang for
alle så dine sider også på dette område blev browser-transparente
og endnu flere umiddelbart kunne se dine billeder.

Detaljerne hører til i et andet forum, men løsningen er enkel, og
jeg bringer den kun frem her, fordi den er medvirkende til at
bringe dine billeder frem her i forummet.

mvh
-Per

Fra : Andersen

Dato : 24-11-02 23:24

> [...]
> er lavet på stativ, og med lange eksponeringstider, jeg har
> også konsekvent brugt selvudløser, og på et par enkelte

Når skriver du at du bruger lange exponeringstider, hvor
lange er de så. Jeg mener at hvis du er oppe i sekunder
så bliver træerne og menneskerne vel uskarpe idet de hele
tiden er i bevægelse.
Meeeeen der er sq flottee billeder man kan tage med hjem
når man har været i haven. Det har du lige bevist

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-11-02 00:18

Andersen wrote:

> Når skriver du at du bruger lange exponeringstider, hvor
> lange er de så. Jeg mener at hvis du er oppe i sekunder
> så bliver træerne og menneskerne vel uskarpe idet de hele
> tiden er i bevægelse.

Natbillederne fra Tivoli er alle optaget med flg.
indstillinger:

Følsomhed: 100 ASA/ISO
blænde: 2:8
Tider: 3 sec. / 2 sec. / 1 sec. / 1/2 sec. og 1/4 sec.

Jeg ville gerne ha' været oppe på endnu længre tider, og
dermed mindre blændeåbninger, men det blæste temmelig
meget, så jeg holdt mig for det meste over 1 sec.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 25-11-02 11:19

Hej

Det er en utrolig smuk udsmykning der laves hvert år til jul, det er en gave
til amatørfotografen, bare tryk på knappen !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-11-02 11:47

"www.analogfoto.dk L Langgaard" wrote:

> Det er en utrolig smuk udsmykning der laves hvert år til jul,
> det er en gave til amatørfotografen, bare tryk på knappen !

Ja der må jeg gi' det ret, i Tivoli er ikke så svært at
få nogle gode billeder i kassen, men det var/er også min
idé med serien, at jeg ville inspirere.

For serien viser netop, at her kan alle være med, tag
familien en tur i Tivoli, og snup nogle spændende natbil-
leder, medens ugerne kører i rutiebanen eller karrusellen.

Jeg fik desværre ikke nogen karruselbilleder, det er jo
ellers et af de klassiske kunstfoto motiver, men der var
ikke så mange kunder til den, så den holdt næsten stille
hele tiden.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-11-02 11:50

"www.analogfoto.dk L Langgaard" wrote:

> Det er en utrolig smuk udsmykning der laves hvert år til jul,
> det er en gave til amatørfotografen, bare tryk på knappen !

Ja - der må jeg gi' dig ret, i Tivoli er ikke så svært at

Fra : Kim S. Poulsen

Dato : 25-11-02 16:55

On Mon, 25 Nov 2002 11:18:39 +0100, "www.analogfoto.dk L Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dk> wrote:

>Det er en utrolig smuk udsmykning der laves hvert år til jul, det er en gave
>til amatørfotografen, bare tryk på knappen !
Det var dog en utrolig nedladende bemærkning. Det samme gælder vel for
"proffer"?
Kim

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-11-02 18:08

"Kim S. Poulsen" wrote:

> Det var dog en utrolig nedladende bemærkning. Det samme
> gælder vel for "proffer"?

Det ska du ikke ta' dig af, der er nogen som gerne vil
gøre tingene meget sværere end de er, for så kan de selv
føle sig meget dygtige og betydningsfulde.

Man får meget foræret i Tivoli, det vælter med motiver,
og den flotte lyssætning er der jo andre som har sørget
for, så det handler faktisk kun om at man går til biddet,
og ta' nogle billeder.

Men det paradoksale er, at de analoge dinosauer kun yderst
sjældent poster henvisninger til deres fantastiske bil-
leder, og når de endelig gør det, så står der copyrigth
med store bogstaver tværs hen over billedet...

Den sørgelige sandhed er nok, at deres billeder har kostet
en halv bondegård i udstyr, materialer og arbejde, derfor
er de så værdifulde, at de for alt i verden skal beskyttes.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-11-02 18:29

On Mon, 25 Nov 2002 18:08:26 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Det ska du ikke ta' dig af,

Netop! Bemæerkningen behøver ikke nødvendigvis læses sådan.

>de analoge dinosauer

Åh nej, ikke nu igen! Nu kørte der ellers lige en tråd om _foto_ ...
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kim S. Poulsen

Dato : 25-11-02 18:58

On Mon, 25 Nov 2002 18:29:08 +0100, Peter Loumann <peloda@tiscali.dk>
wrote:

>Netop! Bemæerkningen behøver ikke nødvendigvis læses sådan.

Nå det var da godt.
Kim