Skærme
Fijala 3554
Skærm driver
Fra : H.Mathiesen

Dato : 23-11-02 21:55

Hej alle
Jej har købt en ny skærm, en Amitech 777NS.
Der var ingen sorftvare i kassen, bør der ikke være en driver til denne
skærm?. hvis ja, hvor skaffer Jeg en sådan?

Forhandleren (god tone) siger nej og kan ikke hjelpe.

m.v.h. holger

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 24-11-02 00:20

H.Mathiesen wrote:

> Hej alle
> Jej har købt en ny skærm, en Amitech 777NS.
> Der var ingen sorftvare i kassen, bør der ikke være en driver
> til denne skærm?. hvis ja, hvor skaffer Jeg en sådan?
<snip>

Nej.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-11-02 00:41

Hej

H.Mathiesen wrote:
> Der var ingen sorftvare i kassen, bør der ikke være en driver til denne
> skærm?. hvis ja, hvor skaffer Jeg en sådan?

Skærme bruger IKKE drivere!!!!!!!

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 24-11-02 11:01

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

> Skærme bruger IKKE drivere!!!!!!!

Der fulgte da drivere med til min billige AOC 7Glr....

Hygge

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-11-02 16:50

Hej

Søren Christensen (4200) wrote:
> Der fulgte da drivere med til min billige AOC 7Glr....

Det er ikke drivere, men .INF filer (information file). De bruges til at
fortælle Windows hvilke opløsninger du må anvende i hvilke frekvenser.

De kaldes ofte drivere, men har intet med drivere at gøre. Drivere
bruges til at anvende specielle funktioner i specielt hardware. Det er
binære filer med eksekverbar kode i sig. .INF filer er textfiler, som
alle kan åbne med notepad og rette i.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 24-11-02 13:19

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev

> Skærme bruger IKKE drivere!

Vel gør de så. De er bare oftest indbygget i Windows - evt. som
standard-drivere, men hvis skærmen har særlige krav / begrænsninger i
forhold til opløsning og opdaterings-hastighed, er en driver nødvendig.

>!!!!!!

Du fik nogle udråbstegn i overskud.

mvh
Peter

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 24-11-02 13:46

Chuke Mimergolf wrote:

> [...]
> standard-drivere, men hvis skærmen har særlige krav /
> begrænsninger i forhold til opløsning og opdaterings-hastighed,
<snip>

Skærme /kan/ bruge drivere, men det er for det meste et levn fra
fortiden, og er ikke nødvendigt under et moderne operativsystem,
da disse aflæser data om opløsning og refresh via DDC.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-11-02 16:47

Hej

Chuke Mimergolf wrote:

> Vel gør de så. De er bare oftest indbygget i Windows - evt. som
> standard-drivere, men hvis skærmen har særlige krav / begrænsninger i
> forhold til opløsning og opdaterings-hastighed, er en driver nødvendig.

Det er IKKE drivere. Det er .INF filer som fortæller Windows hvor høj en
frekvens skærmen maksimalt kan tåle. Som regel er de dog ofte fejlfyldte
og derfor kommer nogle skærmer heller ikke til deres ret. Din såkaldte
"driver" er en textfil. Det har intet med drivere at gøre.

Vælg en hvilken som helst superskærm i windows og indstil din opløsning
og frekvens efter behov. Skulle du vælge en opløsning/frekvens som
kræver for meget båndbredde, så fortæller en hvilken som helst over 5 år
gammel skærm, at det var for meget.

Som Thomas skriver til dig så aflæses det automatisk. Derudfra vælges så
en skærm, men igen så er de .INF filer ofte fejlfyldte.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 24-11-02 18:16

> [...]

> og derfor kommer nogle skærmer heller ikke til deres ret. Din såkaldte
> "driver" er en textfil. Det har intet med drivere at gøre.

Hmmm... Nu er vi vist ude i afdelingen for ordkløveri, men okay - lad os
kalde dem INF-filer, selvom jeg ikke helt forstår logikken, da de begge
har til formål at få et givent stykke hardware til at opføre sig som
producenten har forestillet sig. Så er jeg sådan set ligeglad med om der
er tale om en binær kodestump eller et stykke tekst - begge dele skal
aflæses og fortolkes af styresystemet.

> [...]
> og frekvens efter behov. Skulle du vælge en opløsning/frekvens som
> kræver for meget båndbredde, så fortæller en hvilken som helst over 5

Ja, men det afhænger i første omgang om Windows har fortolket skærmens
specifikationer korrekt, da man ellers risikerer slet ikke at kunne få
lov til at ændre opløsning eller frekvens.

> Som Thomas skriver til dig så aflæses det automatisk. Derudfra vælges

> en skærm, men igen så er de .INF filer ofte fejlfyldte.

Netop. Det langt fra alle skærme Windows kan aflæse og fortolke korrekt.
Tag fx min tidligere Sony G400 skærm - først med indlæsningen af den
rette INF-fil (som jeg åbenbart fejlagtigt vælger at kalde for en
driver), blev det muligt at køre 100 Hz i 1280*1024 sådan som den var
specificeret til.

mvh
Peter

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-11-02 18:45

Hej

Chuke Mimergolf wrote:
> [...]
> producenten har forestillet sig. Så er jeg sådan set ligeglad med om der
> er tale om en binær kodestump eller et stykke tekst - begge dele skal

Jeg vil nok nærmere sige bevidst fejlbrug af ordet fra Microsoft. Jeg
prøvede for sjovs skyld at vise detaljer på "driver"-fanen til min
monitor under Windows XP og fik at vide at denne enhed ikke brugte
drivere eller at der ikke var indlæst nogen.

> [...]
> rette INF-fil (som jeg åbenbart fejlagtigt vælger at kalde for en
> driver), blev det muligt at køre 100 Hz i 1280*1024 sådan som den var

Selvom du vælger en "forkert" skærm (andet mærke, anden type) så virker
din skærm stadig. Hvorfor Microsoft i dag holder fast i at begrænse
opløsningen og frekvensen er mig en gåde. De burde fjerne hele
"driver"-området under skærmopløsninger idet det forvirrer forbrugeren.

Hvis der i øvrigt var tale om en ægte driver så ville den fx ikke lade
sig installere hvis det ikke var den korrekte hardware der var
installeret. Og skulle det alligevel lykkedes ville fx Windows XP nok
starte i fejlsikker tilstand. Prøv for eksempel at indlæse ALI IDE
drivere til en Promise controller eller Matrox Parhelia drivere til et
ATI Radeon 9700.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk