Skærme
Fijala 3554
hjælp er denne fladskærm til spil
Fra : Ukendt

Dato : 23-11-02 22:19

Tekniske data . Amitech 15" LCD fladsk©¡rm (601)
Specifikationer
FCC ID PJIL50C
Model / type 601 / L15A0C060
LCD A-Si TFT Active Matrix
Opl©ªsning (maks.) 1024 x 768 (XGA)
Pixel Pitch 0.297 mm
Synlig display st©ªrrelse 15¡±
Synsvinkel:
Venstre/h©ªjre +60/-60 grader
Op/ned +35/-60 grader
Lysstyrke (typisk) 250cd/m2
Kontrast (typisk) 200:1
Svartid 20msec
Antal farver 16,2 millioner
Indgange RGB Analog (15 pin D-sub)
Energispare funktion VESA DPMS
Plug¢¥n¢¥Play VESA DDC 1/2B
Lavstraling TCO 95
Digital kontrol On-Screen-Display (OSD)
Funktioner
Lys/Kontrast
Horizontal/Vertical placering
Farvestyring
OSD placering
OSD timer
Sprog
Automatisk justering
Frekvens og frekvensfase
Billedopdatering
800 x 600 Non-Interlace 75Hz
1024 x 768 Non-Interlace 75Hz (60Hz anbefalet)
Horizontal scan frekvens 31-60KHz
Vertical scan frekvens 56-75Hz
Video bandbredde 94,5MHz
Elektriske v©¡rdier
AC Volt 100 . 240 V
Frekvens 50 . 60 Hz
Effektforbrug:
Maks. ¡Â 40W
Standby ¡Â 10W
Softoff ¡Â 5W
Dimensioner / V©¡gt
Dimensioner (HxBxD) ca. 356 x 366 x 185 mm
V©¡gt ca. 3 kg
Godkendelser
TCO 95
ISO 13406-2
Demko
Nemko
Fimko
Semko
CE
cULus
TUV-GS
FCC Class B
EN55022-B

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 23-11-02 22:20

<DoDO_DeViL(R)> skrev i en meddelelse

> Svartid 20msec

Mon ikke... Det er især den her jeg bidder mærke i. Den skal vidst helst
være under 25msec hvis der skal spilles spil der foregår hurtigt...

Mvh Søren C

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-02 22:41

On Sat, 23 Nov 2002 22:20:04 +0100, "Søren Christensen \(4200\)"
<master.clio@12move.dk> wrote:

><DoDO_DeViL(R)> skrev i en meddelelse

>Mon ikke... Det er især den her jeg bidder mærke i. Den skal vidst helst
>være under 25msec hvis der skal spilles spil der foregår hurtigt...
>
>Mvh Søren C

jeg spiller meget wolfenstein på nettet
eneste grund til jeg vil have ny skærm er at den fylder mindre
jeg vil være ked af at gå ned i billedkvalitet i forhold til alm skærm

Fra : Hans

Dato : 24-11-02 01:15

<DoDO_DeViL(R)> wrote in message

> jeg spiller meget wolfenstein på nettet
> eneste grund til jeg vil have ny skærm er at den fylder mindre
> jeg vil være ked af at gå ned i billedkvalitet i forhold til alm skærm

Det er der ingen tvivl om at du vil gøre. At skifte til en fladskærm fra en
god CRT skærm er en grum oplevelse med bevægelige billeder.

På en CRT-skærm kan du vride og vende objekter uden de går ud af fokus, mens
en fladskærm ligner noget der er optaget med forkert lukkertid, og det er
uanset hvor god en fladskærm du måtte vælge. Selv de allerbedste modeller
fra Sony eller Eizo ligger typisk på 20-25ms hvilket er _alt_ for høj en
responstid i forhold til en CRT skærm.

Jeg har selv skiftet fra CRT til fladskærm på grund af de åbenlyse fordele,
men jeg skal lige vænne mig til at tingene ikke ser ud som de plejer. Jeg
har vænnet mig til skærmens begrænsninger efterhånden, og lever med de
"spøjse" effekter spillene har fået efter skærmskiftet.

Det er til at leve med, hvis fladskærmens fordele indregnes, men for en
inkarneret spillefugl vil det i længden være en lidelse.

Er det til all-round brug du søger en fladskærm er der til gengæld ingen
tvivl om at de er sagen, da deres fordele til dette brug er åbenlyse, men
til film eller spil duer de ikke efter min mening.

--
mvh, Hans

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-02 01:24

On Sun, 24 Nov 2002 01:15:24 +0100, "Hans" <fast@NOSPAM2night.dk>
wrote:

> [...]
>tvivl om at de er sagen, da deres fordele til dette brug er åbenlyse, men
>til film eller spil duer de ikke efter min mening.
jeg takker mange gange, så er jeg da fri for den investering
mvh
heinrich

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 24-11-02 11:00

> jeg takker mange gange, så er jeg da fri for den investering

Det er netop samme oplevelser jeg har set. Har også tit lagt mærke til at
hvis man scroller en text så bliver den også noget mere utydelig iforhold
til en Crt.
Jeg troede bare det kun var på nogle billige skærme den gjorde det på. Men
det er åbenbart det samme på de dyre.

hygge

Fra : Hans

Dato : 24-11-02 12:13

"Søren Christensen (4200)" <master.clio@12move.dk> wrote in message

> [...]
> til en Crt.
> Jeg troede bare det kun var på nogle billige skærme den gjorde det på. Men

Det er desværre en udbredt misforståelse at fladskærme er velegnede til
bevægelig grafik, film eller spil.

De er CRT-skærme overlegne m.h.t. strømforbrug, skarphed, billedgeometri,
konvergens og placeringsmuligheder, men til seriøst grafisk arbejde kommer
de til kort på grund af deres totale mangel på dynamisk opløsning og den
øgede pixelstørrelse. En fladskærm der bliver brugt i en anden opløsning en
den anbefalede ser som bekendt forfærdelig ud.

Hvis man primært bruger sin maskine til spil skal man efter min mening gå
langt udenom en fladskærm, da det i bund og grund vil være for stort et
kompromis, og man vil aldrig blive helt tilfreds.

Jeg har skiftet fra en Sony G420 til en Acer AL922, begge 19", og selv om
Acerskærmen står fantastisk flot og skarpt savner jeg virkelig Sony'ens
dynamiske kvalitet og pixelopløsning. Jeg har skiftet da jeg efterhånden
rent synsmæssigt har behov for at have skærmen ret tæt på, og det er ikke
sagen at blive hevet i pandehåret på grund af den statiske udladning fra en
CRT-skærm.

Fladskærmen opfattes også skarpere, og det hjælper også på et dårligt syn.
Specielt DVI indgangen er imponerende selv om det er et Matrox G550 der
sidder på analogindgangen. Forskellen er dog ikke større, end den kun kan
afsløres ved direkte omskiftning mellem de 2 maskiner, men DVI står lidt
skarpere og der er mere dynamik i billedet.

M.h.t. udtværing af tekst under rulning hjælper det meget hvis man går ind
og slår jævn rulning fra alle steder i Windows.
--
mvh, Hans

Fra : lestat

Dato : 04-12-02 21:34

Man kan godt finde TFT'er som er "udemærkede" at spille på. Det er meget
forskelligt hvordan folk opfatter ghosting, for nogen er noget uudholdeligt,
for andre er det umærkeligt. En billig fladskærm vil aldrig være ret god
mht. ghosting, da de gode panels typisk er dyrere at fremstille. Og de 20ms
spec som du viser er garanteret rise, ikke rise+fall. I alt er den nok
nærmere 50ms, da det ofte er 20+30ms rise+fall. Og nogle producenter opgiver
kun en da det lyder bedre. Selvom de 20ms skulle være korrekte, så siger
det stadig ikke meget om skærmen. En 191T ghoster extremt meget i de
mellemgrå toner, men er rated 25ms, hvilket nok passer godt i ren
black-white transitions. (Det er de letteste for skærmen at lave, og derfor
er spec'et misvisende, men det er det som standarden tager udgangspunkt i).
En 2000FP er rated til 45ms eller sådan noget men alle jeg har talt med
siger at den ser meget bedre ud end Samsungen.

Det bedste råd er at se skærmen. Kan du ikke dette vil jeg ihvertfald ikke
satse på denne skærm som en spilleskærm.

Fra : / / dentro / /

Dato : 07-12-02 12:03

"lestat" <kristian@wireframed.com> skrev i en meddelelse

: Det bedste råd er at se skærmen. Kan du ikke dette vil jeg
ihvertfald ikke
: satse på denne skærm som en spilleskærm.

Kan man når man tester en skærm, gå ind og se specs'ne for den? Eller
må man bare bedømme om man synes den er ok eller ej?

/ / dentro / /

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 05-12-02 22:38

DoDO_DeViL(R) wrote:
> jeg takker mange gange, så er jeg da fri for den investering

Kig istedet efter en god CRT skærm hvor dybden ikke er så
stor, fx er Samtrons 76P ret kort bagtil:
<http://www.samtron.com/product/76p_spec.html>

Jeg har den selv og er meget glad for den, så kan du finde en
skærm med samme dybde (eller endnu kortere; 412 mm) og
evt. samme (eller bedre) specifikationer har du en rigtig god
og lille skærm.

/Mikael