Kan man egentlig det?
Fra : Martin Edlich

Dato : 23-11-02 22:12

Jeg er i den lykkelige situation at jeg om et halvt års tid får brug for
en bil med plads til to voksne, et barn på ca to år og to børn i (går
jeg ud fra?) hver sin lift. Faktisk skulle der også gerne være plads til
et stort svin af en køter.

Spørgsmålet er så om det overhovedet er muligt i en nogenlunde
almindelig personbil, og i så fald hvilken. Nogen der har erfaringer på
det område?

--
MVH Martin Edlich ("snart" far til fem)
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Tine Andersen

Dato : 23-11-02 22:52

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Spørgsmålet er så om det overhovedet er muligt i en nogenlunde
> almindelig personbil, og i så fald hvilken. Nogen der har erfaringer på
Hva med en Berlingo? Køteren bagi.

Tine

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-11-02 23:05

In article <EJSD9.33039$HU.2469370@news010.worldonline.dk>,
"Tine Andersen" <tine.invalid@post3.tele.dk> wrote:

> Hva med en Berlingo? Køteren bagi.

Mjoe, men dens bagsæde er vel ikke bredere end det i en alm personbil?

Problemet er at en babylift, så vidt jeg har forstået, skal placeres med
den lange side på tværs i bilen. Med to babylifte i forlængelse af
hinanden, så skal det være en særdeles bred bil - især hvis der også
skal være plads til enten en voksen eller en barnestol.

Har jeg forstået liftplaceringen rigtigt, eller er der andre muligheder?

Fra : R. Ilsøe

Dato : 23-11-02 23:22

Prøv i news:dk.fritid.bil - Der sidder en masse dejlige bil-"nørder" der er
temmelig meget inde i alt fra Manta til
familie-med-mange-børn-og-stor-vovse!

--
R. Ilsøe

Balto, Flatcoated Retriever (½ år)
Cikorie, Flatcoated Retriever (10½ år)
Bimmer, Labrador (2½ år)
http://soulbenders.webbyen.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-11-02 00:52

In article <arov28$1r1v$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>,
"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> wrote:

> Prøv i news:dk.fritid.bil - Der sidder en masse dejlige bil-"nørder" der er
> temmelig meget inde i alt fra Manta til
> familie-med-mange-børn-og-stor-vovse!

Det gør jeg hvis jeg ikke får nogen svar her.

Fra : Uffe Holst

Dato : 23-11-02 23:32

In an article of 23 Nov 2002 Martin Edlich wrote:

> [...]
> en bil med plads til to voksne, et barn på ca to år og to børn i (går
> jeg ud fra?) hver sin lift. Faktisk skulle der også gerne være plads til

De to voksne på forsæderne, de to børn i lifte på bagsædet, det tredje barn
i bagagerummet, og køteren tøjrer du til trækkrogen ...

--
Uffe Holst

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-11-02 00:57

In article <EA.AA.eM2kM1LsJab9kHf.NR@eremitage.dk>,
"Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> wrote:

> De to voksne på forsæderne, de to børn i lifte på bagsædet,

Kan der være to lifte på bagsædet?

> det tredje barn i bagagerummet, og køteren tøjrer du til trækkrogen

Så vil jeg have trækkrogen foran så jeg kan spare lidt på benzinen.

Fra : Tine Andersen

Dato : 24-11-02 13:26

> Kan der være to lifte på bagsædet?

> Så vil jeg have trækkrogen foran så jeg kan spare lidt på benzinen.
LOL - jeg så det for mig
Tine

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-11-02 14:46

Uffe Holst skrev:
> de to børn i lifte på bagsædet

Wow - nævn en alm bil der har så bredt et bagsæde - findes det ??

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Lars

Dato : 24-11-02 13:04

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote in message
> [...]
>
> Spørgsmålet er så om det overhovedet er muligt i en nogenlunde
> almindelig personbil, og i så fald hvilken. Nogen der har erfaringer på

Der skal du nok op med den store pengepung, og have enten en Opel Zafira
eller en Peogeot 307SW

/Lars

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-11-02 02:53

In article <3de0fec8$0$71713$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> wrote:

> Der skal du nok op med den store pengepung, og have enten en Opel Zafira
> eller en Peogeot 307SW

Jeg kan se det, så jeg dropper ideen.

Man kan vel ikke tilfældigvis få en tvillingelift til brug på bagsædet,
vel?

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 24-11-02 18:37

Hej

On Sat, 23 Nov 2002 22:11:54 +0100, Martin Edlich
> [...]

>Spørgsmålet er så om det overhovedet er muligt i en nogenlunde
>almindelig personbil, og i så fald hvilken. Nogen der har erfaringer på

Vi har en Fiat Multipla hvor der er 3 sæder for og bag og et rimeligt
stor rum bag. Vi ville have haft en Voyager men det var der ikke penge
til
Vi har nu haft den i 4 år og er stadig glade for den.

Det blev den og ikke Berlingoen fordi vi kan tage et sæde ud af gange
så der kan stå en 3 hjulet cykkel (handicap) med forhjulet mellem de 2
bag sæder og så kan reste være i bagrummet, de andre var ikke brede
nok.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-11-02 19:26

Hej

Martin Edlich wrote:
> [...]
>
> Spørgsmålet er så om det overhovedet er muligt i en nogenlunde
> almindelig personbil, og i så fald hvilken. Nogen der har erfaringer på

Køb en Opel Zafira.

1. række = voksen og barnet på 2 år.
2. række = voksen + 1 lift.
3. række = 1 lift.
bagagerum = hund.

Den har 3 sæderækker og når de helt små ikke længere ligger i lift kan
den bagerste sæderække lægges ned, så du får et kæmpe bagarum. Det er jo
kun de første 6 måneder eller sådan noget, at du skal bruge lift.

Andre biler med tre sæderækker er Citroen Evasion, Peugeot C8, Seat
Alhambra, VW Sharan, Ford Galaxy. De er dog også lige en tand dyrere end
en Zafira.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-11-02 02:50

In article <3DE119AB.2090700@feddersen.dk>,
Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> wrote:

> Køb en Opel Zafira.

Ja, det ville være fint, men den befinder sig i et prisleje jeg ikke
gider at bruge på en bil.

Jeg kan dog se at for at mine ønsker skal opfyldes, så skal det være en
bil i den klasse, så jeg nedskruer forventningerne.

Fra : Aagaard Rasmussen

Dato : 25-11-02 14:29

> [...]
> Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
> (medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Jeg ved godt, det ikke er det, du spørger om, men hvorfor ikke sætte børnene
i autostole? Skal I køre meget langt?

Mvh. Christel.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 25-11-02 14:52

Aagaard Rasmussen skrev:

> "Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote in message

> Jeg ved godt, det ikke er det, du spørger om, men hvorfor ikke sætte
> børnene i autostole? Skal I køre meget langt?

Børn skal jo have en vis størrelse før det går an at sætte den i
autostol
I vores tilfælde kørte vi med vores datter i lift i over ½ år...
Om man så skal købe bil ud fra et behov der er overstået i løbet af ½
år, er en anden sag

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-11-02 02:37

In article <artdeu.25g.1@fischer-streton.dk>,
"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> wrote:

> Om man så skal købe bil ud fra et behov der er overstået i løbet af ½
> år, er en anden sag

Det vil nok være lidt fjollet og det var også derfor jeg skrev
"nogenlunde almindelig personbil". På den anden side skal der nu
alligevel være plads til to voksne og tre unger i den.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-11-02 22:33

Martin Edlich wrote:
> [...]
>
> Spørgsmålet er så om det overhovedet er muligt i en nogenlunde
> almindelig personbil, og i så fald hvilken. Nogen der har erfaringer

jeg tænker ( som en anden også har nævnt) på om det ikke var en ide at
skaffe autostole i stedet??
som du selv nævner er det begrænset med hvor lang tid i skal bruge den
ekstra plads til lifterne, og er det ikke allerede fra 2 mdrs alderen de må
sidde i skråstole og deslige?? det det i bund og grund handler om er at
reducere køretiden....

men iøvrigt tillykke med familieforøgelsen.....

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Michael Frandsen

Dato : 26-11-02 00:16

hvad med en peugeot 307 SW der skulle være en ekstra række sæder og stadig
plads til hunden

mvh
michael

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-11-02 02:34

In article <9GwE9.40028$HU.2772453@news010.worldonline.dk>,
"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote:

> jeg tænker ( som en anden også har nævnt) på om det ikke var en ide at
> skaffe autostole i stedet??

Måske, jeg var ikke klar over at man kunne bruge autostole så tidligt.

> [...]
> sidde i skråstole og deslige?? det det i bund og grund handler om er at

I det "daglige" vil det være meget kort køretid det drejer sig om, men
min kone er svensker og har derfor en del familie der. Dem vil vi
naturligvis gerne besøge en gang i mellem og så bliver det en noget
længere køretur.

> men iøvrigt tillykke med familieforøgelsen.....

Takker, jeg glæder mig som en besat.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-11-02 08:05

Martin Edlich wrote:

> Måske, jeg var ikke klar over at man kunne bruge autostole så tidligt.

jo jo da*G* fra 0-9 kg findes de da i....... der er blot begrænsning på hvor
lang tid de må sidde der.....

jeg gik lige på jagt

http://www.b-a-b-y.dk/artikler/veogvel/autostol.asp

http://www.netdoktor.dk/boern/fakta/boernbil.htm
skriver:

Hvilket sikkerhedsudstyr anbefales til nyfødte (0- 9 mdr. eller op til 10
kg)?
Autostol: Stolen spændes fast med den almindelige trepunktssele enten på
for- eller bagsædet af bilen. Et barn må aldrig sidde på det forreste
passagersæde, hvis der er en airbag (med mindre den er slået fra). Forsædet
skal rykkes så langt tilbage som muligt og der skal være en afstand på
mindst 20 cm fra instrumentbræddet og til barnestolen, så barnet ikke skades
ved en frontal påkørsel.

Uanset om man sætter stolen på for- eller bagsæde, skal så små børn skal
altid placeres med ryggen imod kørselsretningen. Det skyldes risikoen for
alvorlige læsioner, når hovedet kastes frem og tilbage ved en hård
opbremsning eller påkørsel.

Vær opmærksom på at en baby ikke kan tåle at sidde mere end 20-30 minutter
om dagen i en autostol. Rygmusklerne er ikke udviklede nok til det. Babyen
tager dog ikke skade af en enkelt længere tur nu og da, men sørg for at
holde pauser, hvor barnet kan komme op af stolen og hvile ryggen. Hvis
barnets hoved begynder at stikke op over stolens kant er stolen for lille.

jeg fandt også denne her :
http://www.faerdselssikkerhed.dk/1.asp?PageId=155&Menu=3&SubMenu=21&SubSubMe
nu=0

og så lige lidt til tvillingerne*G*

http://www.tvillinger.com/markedsplads/Nymark/tipsogtricks.htm

> [...]
> min kone er svensker og har derfor en del familie der. Dem vil vi
> naturligvis gerne besøge en gang i mellem og så bliver det en noget

rådet for større færdselssikkerhed siger om autostole til småbørn : Skal man
på en længere tur, kan barnet uden risiko for rygproblemer sidde 1½ - 2
timer i stolen - blot det ikke er hver dag.

> Takker, jeg glæder mig som en besat.

forståeligt nok

Fra : Ann Petersen

Dato : 28-11-02 21:23

Hej Martin!

Først tillykke med familieforøgelsen !!! Har selv en datter på
4 år samt et sæt "twinser" (dreng/pige) på 20 måneder!

Vi har/havde en Hyundai Accent 3-dørs (puha), og den er ikke
særlig bred, idet "hjulene" også sidder i hver sin side bagi! Vi
brugte baby-autostole helt fra starten, idet vi heller ikke KUNNE
have 2 boxetter bagi. Desuden fik jeg oplyst af min jordemoder, at
Sundhedsstyrelsen allerede i juli 2000 ændrede deres anbefalinger,
således at de nu anbefaler, at man sætter babyerne i autostole
allerede fra starten. Dette ud fra den betragtning, at de er bedre
sikret (i forhold til boxetter og lifte med liftnet) ved en evt.
kollision! Så længe børnene ikke opholder sig særlig længe i
stolene, er det helt OK! Husk at få en "hovedholder" med. DEn gør
at hovedet ikke kan falde fra side til side. Man kan dog evt. i
stedet lægge nogle stofbleer på hver side af babyens hoved.

Jeg lejede babyautostolene hos FDM, hvor man får både solskærm
og "hovedholder" med uden beregning. Hos BabySam skulle man selv
købe skidtet, hvis man ville leje deres stole!

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvor I bor henne, men bor I evt. i
nærheden af Brøndby, kan I melde jer ind som medlemmer af deres
forening og få mulighed for at leje/låne udstyr gennem dem
billigt, bl.a. en kanongod tvillingebæresele. Kan varmt anbefale
den - jeg købte den selv i USA, da jeg fik at vide, at jeg ventede
tvillinger ! Jeg tror et medlemskab koster kr. 150,-/årligt.
Tjek evt. deres hjemmeside på www.btff.dk. Den er faktisk ret god,
og der står en masse gode råd og artikler.

Ellers kan jeg også anbefale dig Tvillingelisten på Yahoo
(http://dk.groups.yahoo.com/group/tvillingelisten/). Her kan I i
hvert fald få en masse gode råd! Vi er omkring 140 medlemmer på
listen!

Mange hilsner og pøj-pøj fra Ann

Ann Petersen

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 26-11-02 08:40

Sabina Hertzum skrev:
> [...]
> ekstra plads til lifterne, og er det ikke allerede fra 2 mdrs alderen
> de må sidde i skråstole og deslige?? det det i bund og grund handler

Nej, det er ikke alder der afgør det - det er deres størrelse.
Deres ryg m.v. skal være klar til at "sidde"

Fra : Dorthe Eshington

Dato : 26-11-02 07:37

Martin skrev : Måske, jeg var ikke klar over at man kunne bruge autostole så
tidligt.

Man kan bruge autostol fra de er helt nyfødte. Vi venter os barn nummer tre,
og det giver også lidt pladsproblemer i bil, da de alle er under fire når
nummer tre kommer. Vi har lige fået brochuren "barn i bilen" fra Rådet for
større færdselssikkerhed. Der er rigtig mange gode oplysninger. Jeg mener,
at du kan bestille brochuren gratis via deres hjemmeside.

Ellers så bare også et stort tillykke herfra.

Mange hilsner Dorthe

Fra : Lars Stokholm

Dato : 26-11-02 11:03

Vi skal ha' afkom til febuar og vi er nu 2 voksne og 2 børn + brun beskidt
hund.Vi køre i LILLE Skoda, og vi har fundet frem til: mor & far på
forsædet, storebror yderst til venstre med 3 punkt sele, lillesøster i
midten med en' ny isat H sele, babse helt til højre i en' baby autostol el
"badekar/ opvaskebalje"( findes i alle babybutikker), og dyret må komme helt
bag i, og til sidst kan barnevognen hænge på et stativ bagpå, og så kan vi
alle tage afsted.Men er det ikke de færeste gange alle er med på en'
gang????
Hilsen Joan.