Forbindelse med krydset netværkskabel?
Fra : Martin Larsen

Dato : 23-11-02 18:33

Hej alle

Normalt er mine computere forbundet med hinanden via en hub, og det
fungerer helt fint. Men nu har jeg brug for at lave en direkte
forbindelse mellem to af dem, hvorfor jeg har købt en krydset kabel.
Desværre får jeg ikke hul igennem. Skal man gøre noget specielt, når man
benytter et krydset kabel? Det kan sæføli også være at kablet er defekt!

Jeg vil bruge det direkte kabel fordi min hub kun er på 10Mbit, mens
kortene kan klare 100. Og jeg skal overføre nogle gigabyte!

Hilsen og høj hat

Martin

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-11-02 18:55

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev:
> Desværre får jeg ikke hul igennem. Skal man gøre noget specielt,
> når man benytter et krydset kabel?

Nej.

> Det kan sæføli også være at kablet er defekt!

Det tror jeg, hvis det virker gennem hubben.

/Mikael

Fra : Michael

Dato : 23-11-02 20:54

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil bruge det direkte kabel fordi min hub kun er på 10Mbit, mens
> kortene kan klare 100. Og jeg skal overføre nogle gigabyte!

Jeg har før haft en computer som jeg kun kunne få forbindelse med når det
var i gennem en hub eller switch. Prøvede både at skifte kabel og netkabel,
men intet hjalp kun en hub! Så nogle computere skal bare have en hub eller
switch!

Fra : Madsen

Dato : 24-11-02 01:09

On Sat, 23 Nov 2002 18:32:52 +0100, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>Desværre får jeg ikke hul igennem. Skal man gøre noget specielt, når man
>benytter et krydset kabel? Det kan sæføli også være at kablet er defekt!

Bare for at tjekke det krydsede kabel. Har du prøvet at
sætte det i uplink porten på hubben ? Så bliver det
nemlig krydset tilbage igen og vil fungere som et
straight through kabel. Så ved du da om kablet virker.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-11-02 11:39

Madsen skrev:

> Bare for at tjekke det krydsede kabel. Har du prøvet at
> sætte det i uplink porten på hubben ? Så bliver det
> nemlig krydset tilbage igen og vil fungere som et
> straight through kabel. Så ved du da om kablet virker.

Og hvis det ikke virker, så prøv lige i en alm. port, så du er
sikker på, at duikke har fået et ikke-krydset kabel ved en fejl !

Et krydset kabel vil virke i uplink-porten på din hub eller
direkte
fra netkort til netkort.

Et ikke-krydset kabel vil virke i al alm port på hub'en.

Jan Vestergaard
Email: janNOSPAM@jve.dk Inet: http://www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-11-02 23:53

Hej Madsen

Tak for svaret (også til de andre som har givet deres besyv med)

> Bare for at tjekke det krydsede kabel. Har du prøvet at
> sætte det i uplink porten på hubben ? Så bliver det
> nemlig krydset tilbage igen og vil fungere som et
> straight through kabel. Så ved du da om kablet virker.

Jeg skal lige se om jeg forstår dig ret:

Som konfigurationen er nu går ADSL-routeren til uplink og de øvrige
computere går til hver deres port på hubben. Det du foreslår er at jeg
midlertidigt hiver routeren ud og sætter det *krydsede* kabel fra den
ene pc til uplink og lader den anden være som den var. Hvis kablet
virker som det skal, og er krydset, vil der nu være hul igennem netværket.

Er ovenstående korrekt forstået?

Hilsen
Martin

Fra : Madsen

Dato : 27-11-02 12:51

On Sun, 24 Nov 2002 23:52:59 +0100, Martin Larsen
> [...]

>ene pc til uplink og lader den anden være som den var. Hvis kablet
>virker som det skal, og er krydset, vil der nu være hul igennem netværket.

Ja, det er korrekt forstået. Uplink porten er en
krydset port og sætter du et kruydset kabel i
den vil resultatet være det samme som et
straight-through kabel i en af de andre porte.

mvh Madsen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 28-11-02 23:14

Madsen skrev:
> Uplink porten er en krydset port

Det er nu altså omvendt!

-------
Tomas

Fra : Andre

Dato : 24-11-02 14:01

> [...]
> Desværre får jeg ikke hul igennem. Skal man gøre noget specielt, når man
> benytter et krydset kabel? Det kan sæføli også være at kablet er defekt!

Du kunne jo også lige prøve og holde stikkende over hinanden og se om
ledningerne (farveren) sider i sammen rækkefølge eller ej. Den kan jo være
du har fået et forket kabel.

Hvis det er 95/98 maskiner, så går der oftest 5-10 min inden de kan se
hinanden, pga. noget med de kun scanner netværket hver ca. 7 min. Kan ikke
lige huske den nøjagtige forklaring, men prøv at lade dem stå lidt.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 24-11-02 14:47

> [...]
> Desværre får jeg ikke hul igennem. Skal man gøre noget specielt, når man
> benytter et krydset kabel? Det kan sæføli også være at kablet er defekt!

Umiddelbart nej, du skal ikke gøre noget specielt.

Men måske du kunne oplyse:
Styresystem
Netværksprotokoller

Det kunne jo tænkes at du brugte tcp/ip og benytter en dhcp-server på dit
net og den får du så ikke fat i når du laver forbindelse direkte med et
krydset kabel

Du kan også gøre det lettere at hjælpe dig hvis du fortæller hvordan der
ikke hul igennnem, kan du pinge maskinerne, er der lys i netkortet eller kan
du bare ikke se dem i 'andre computere'

Er du sikker på at det er et krydset kabel?

Kører netkortene samme hastighed, eller har du sat et af dem til at køre
fast 10Mbit?

Hvad har du gjort for at konstatere fejlen, og hvad har du forsøgt for at
afhjælpe den?

Der er mange muligheder, men for at det ikke skal udvikle sig til en
gættekonkurrence så kan du jo komme med lidt flere oplysnigner

/Brian

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-11-02 10:47

Hej Brian

Jeg har nu undersøgt tingene nærmere og har her nogle svar til dine
spørgsmål.

> Men måske du kunne oplyse:
> Styresystem

PC A: Win2k
PC B: Win98 (bærbar pc)
PC C: WinXp

Jeg har forsøgt alle kombinationer af de tre. I det følgende tager jeg
udgangspunkt i forbindelse med A og B.

> Netværksprotokoller

Umiddelbart kører de jo tcp/ip, men hvordan ser jeg om eg bruger en
dhcp-server?

> Du kan også gøre det lettere at hjælpe dig hvis du fortæller hvordan
> der ikke hul igennnem, kan du pinge maskinerne, er der lys i netkortet
> eller kan du bare ikke se dem i 'andre computere'

Der er lys i kortene, og ja, jeg kan også pinge dem. Desuder har jeg
opdaget at PCAnywhere virker fint nok, men den kan ikke "se" den anden
computer på netværket - den skal have IP-adressen at vide. Normalt
kommer der en liste over computere tilsluttet netværket. IP-adressen er
normalt (når jeg bruger router og hub 10.0.0.x) mens den nu er
169.254.xxx.xxx.

> Er du sikker på at det er et krydset kabel?

Ja. Jeg har forsøgt at forbinde det mellem router og hubbens uplinkport,
og det virker fint. Farverne i stikkene er også parvist ombyttede.

> Kører netkortene samme hastighed, eller har du sat et af dem til at
> køre fast 10Mbit?

De kører "Auto mode" men det hjælper ikke at sætte dem til at køre fast
hastighed.

> Hvad har du gjort for at konstatere fejlen, og hvad har du forsøgt for
> at afhjælpe den?

Lidt af hvert! Som nævnt har jeg nu konstateret at der faktisk er
"pingbart" hul igennem og at PCAnywhere (og TightVNC) virker
fortræffeligt, udover at de skal have IP-adressen at vide. Det virker
altså lidt som om at det er et WAN og ikke et LAN!

> Der er mange muligheder, men for at det ikke skal udvikle sig til en
> gættekonkurrence så kan du jo komme med lidt flere oplysnigner

Hermed gjort. Og jeg siger mange tak for svarene indtil nu og glæder mig
til din respons!

Hilsen
Martin

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 27-11-02 09:21

> Umiddelbart kører de jo tcp/ip, men hvordan ser jeg om eg bruger en
> dhcp-server?

Under netværksindstillinger, men se længere nede.

> [...]
> kommer der en liste over computere tilsluttet netværket. IP-adressen er
> normalt (når jeg bruger router og hub 10.0.0.x) mens den nu er

Så er jeg sikker på at du har en dhcp-server i routeren. Prøv at give
maskinerne faste ip-adresser når du bruger det krydsede kabel, ex. 10.0.0.1
og 10.0.0.2 subnet 255.255.255.0

Vent så op til 10 min. før du er sikker på at du kan browse dig frem til dem
i "andre computere"

> [...]
> fortræffeligt, udover at de skal have IP-adressen at vide. Det virker
> altså lidt som om at det er et WAN og ikke et LAN!

Jeg forstår ikke helt din WAN-LAN konklusion/billede.

Men det der er galt er at du mangler noget wins/dns på nettet, men prøv med
de faste ip-numre, jeg vil tro det løser dit problem. Alternativt kan du jo
blot bruge ip-nummeret til at fange dit share, hvis det blot drejer sig om
at overføre en bunke filer en enkelt gang.

HTH
/Brian

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-11-02 11:59

Hej Brian

Du havde helt ret. Når jeg bruger en fast ip virker det perfekt med det
krydsede kabel! Tusind tak

Der er dog en lille ulempe, for med den faste ip kan jeg ikke få kontakt
med routeren og dermed internettet. Problemet er ikke værre end at jeg
bare kan gå tilbage til dynamisk ip når jeg bruger hubben - hvilket vil
sige næsten altid - men hvis der var en simpel indstilling af
pc'en/routeren som unødvendiggjorde dette skift, ville de jo være at
foretrække.

Har du noget bud på dette?

Hilsen og endnu engang tak for hjælpen!

Martin

Fra : Madsen

Dato : 27-11-02 12:42

On Wed, 27 Nov 2002 11:58:47 +0100, Martin Larsen
> [...]

>sige næsten altid - men hvis der var en simpel indstilling af
>pc'en/routeren som unødvendiggjorde dette skift, ville de jo være at

Mon ikke en fast IP og en dynamisk IP på samme tid vil løse
det problem.

Du kan da prøve.

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php

http://home3.inet.tele.dk/hgaarde/bb-adsl/

mvh Madsen

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 28-11-02 09:51

> [...]
> sige næsten altid - men hvis der var en simpel indstilling af
> pc'en/routeren som unødvendiggjorde dette skift, ville de jo være at

Når du bruger fast ip så skal du huske at definere gateway og dns-servere
manuelt.

> Hilsen og endnu engang tak for hjælpen!

Det var så lidt

/Brian