PEAR problem
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-11-02 17:20

Jeg får den her fejl:

Fatal error: Call to a member function on a non-object in <filnavn>
on line 10

Linie 10:
   $result = $db->query($sql);

- betyder det at der er noget galt med databaseforbindelsen ? (jeg
får ingen fejl når der connectes til databasen!)

Det virkede i går, i dag virker det ikke - har ikke ændret noget i
mellemtiden...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : Tinky Winky

Dato : 23-11-02 17:29

> [...]
>
> - betyder det at der er noget galt med databaseforbindelsen ? (jeg
> får ingen fejl når der connectes til databasen!)

Måske en fejl i din SQL.

Har du prøvet at printe den SQL ud der bliver sendt og tjekke at den er
rigtig? <--- Burde være det første man tjekker inden man spørger her, der er
rigtig mange der får den slags fejl

det er ikke nok at tjekke at
$query = "SELECT mitfelt FROM mintabel WHERE andetfelt=$variabel"
burde virke, det kan være det er $variabel den er gal med, så det skal
printes ud:

echo $query:
SELECT mitfelt FROM mintabel WHERE andetfelt=3

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-11-02 18:59

"Tinky Winky"
<lksjdflkjzsdhflkajshrlkjaeshr@ksjdhskjdhfkshdfkshdf.com> wrote in

> Har du prøvet at printe den SQL ud der bliver sendt og tjekke at
> den er rigtig? <--- Burde være det første man tjekker inden man
> spørger her, der er rigtig mange der får den slags fejl

Det har jeg gjort, som sagt - det virkede i går og jeg har ikke
ændret noget siden!

Fra : Mattias Pfeiffer

Dato : 23-11-02 22:53

On Sat, 23 Nov 2002 16:19:36 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> får ingen fejl når der connectes til databasen!)
>
> Det virkede i går, i dag virker det ikke - har ikke ændret noget i

Det kunne tyde på at din klasse ikke er initialiseret ordentligt og $db
derfor ikke er sat. Det har ikke noget at gøre med dit SQL-statement.

Som sagt - undersøg om klassen er initialiseret korrekt og om funktionen
query() findes i klassen.

Mange hilsner,

Mattias Pfeiffer
<mattias at pfeiffer dot dk>

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-11-02 19:40

"Mattias Pfeiffer" <mattias@pfeiffer.dk> wrote in

> [...]
> SQL-statement.
>
> Som sagt - undersøg om klassen er initialiseret korrekt og om

Det forstod jeg ikke meget af...

Fra : Christian Joergensen

Dato : 24-11-02 00:51

> [...]

> - betyder det at der er noget galt med databaseforbindelsen ? (jeg
> får ingen fejl når der connectes til databasen!)

Check evt. om $db indeholder et fejlobjekt:

   if (DB::IsError($db)) die($db->getMessage());

Helt alternativt kan du dumpe $db for at få at vide hvad den rent faktisk
indeholder:

   var_dump($db);

--
Christian Jørgensen | The knack of flying is learning how to throw
http://www.razor.dk | yourself at the ground and miss.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-11-02 19:51

"Christian Joergensen" <mail@phpguru.dk> wrote in

> Check evt. om $db indeholder et fejlobjekt:
>
> if (DB::IsError($db)) die($db->getMessage());

Fatal error: Undefined class name 'db' in <filnavn> on line 16

> Helt alternativt kan du dumpe $db for at få at vide hvad den
> rent faktisk indeholder:
>
> var_dump($db);

NULL

- hva er den af ?

Fejlen sker inde i en function der er kaldt som:
function($db);
- og som sagt, det har virket...