|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Ydringsfrihed Fra : Christian Poulsen
 | 
 Dato :  23-11-02 16:25
 | 
 |  | I grundloven står følgende :
 
 "Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at
 offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene.
 Censur og andre forebyggende forholdsregler kan indensinde påny
 indføres."
 
 Hvad menes der med :
 "dog under ansvar for domstolene" og
 "Censur og andre forebyggende forholdsregler kan indensinde påny indføres."
 
 Med venlig hilsen
 Christian
 
 
 
 
 |  |  | 
  Holger Danske (23-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Holger Danske
 | 
 Dato :  23-11-02 16:29
 | 
 |  | Christian Poulsen wrote:
 > I grundloven står følgende :
 >
 > "Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at
 > offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene.
 > Censur og andre forebyggende forholdsregler kan indensinde påny
 > indføres."
 >
 > Hvad menes der med :
 > "dog under ansvar for domstolene"
 
 At man skal tage hensyn til love som injurie loven og nu §266b
 Sagt med andre ord, man må ikke sige noget som er usandt over for
 tredieperson, eller som uretmæssigt hænger en gruppe ud !
 
 og
 > "Censur og andre forebyggende forholdsregler kan indensinde påny
 > indføres."
 >
 
 At censur aldrig kan genindføres i landet, men så skal man huske på at
 censur /ikke/ er det samme som at skulle stå til ansvar over for lovens
 bogstav, men at det som regel er et forbud om at visse ting må ikke
 debatteres !
 
 H.D.
 --
 -- Kun døde fisk flyder med strømmen --
 -- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
 -- Cum insantientibus fuere necesse est --
 
 
 
 
 |  |  | 
  Christian R. Larsen (23-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian R. Larsen
 | 
 Dato :  23-11-02 16:36
 | 
 |  | "Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> wrote in message
 news:aro6t1$96v$1@sunsite.dk...
 > > Hvad menes der med :
 > > "dog under ansvar for domstolene"
 >
 > At man skal tage hensyn til love som injurie loven og nu §266b
 > Sagt med andre ord, man må ikke sige noget som er usandt over for
 > tredieperson, eller som uretmæssigt hænger en gruppe ud !
 
 Ikke korrekt. Injurier er ikke, når man lyver.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Holger Danske (23-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Holger Danske
 | 
 Dato :  23-11-02 16:38
 | 
 |  | Christian R. Larsen wrote:
 > "Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> wrote in message
 > news:aro6t1$96v$1@sunsite.dk...
 >>> Hvad menes der med :
 >>> "dog under ansvar for domstolene"
 >>
 >> At man skal tage hensyn til love som injurie loven og nu §266b
 >> Sagt med andre ord, man må ikke sige noget som er usandt over for
 >> tredieperson, eller som uretmæssigt hænger en gruppe ud !
 >
 > Ikke korrekt. Injurier er ikke, når man lyver.
 
 Hvad er det så, forklaring ønskes !!
 
 H.D.
 --
 -- Kun døde fisk flyder med strømmen --
 -- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
 -- Cum insantientibus fuere necesse est --
 
 
 
 
 |  |  | 
   Holger Danske (23-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Holger Danske
 | 
 Dato :  23-11-02 16:42
 | 
 |  | Christian R. Larsen wrote:
 > "Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> wrote in message
 > news:aro6t1$96v$1@sunsite.dk...
 >>> Hvad menes der med :
 >>> "dog under ansvar for domstolene"
 >>
 >> At man skal tage hensyn til love som injurie loven og nu §266b
 >> Sagt med andre ord, man må ikke sige noget som er usandt over for
 >> tredieperson, eller som uretmæssigt hænger en gruppe ud !
 >
 > Ikke korrekt. Injurier er ikke, når man lyver.
 Var det den her du tænkte på ??
 
 Hvad der er injurier ændrer sig i takt med den almindelige moralopfattelse.
 
 Grove beskyldniger kan være injurier. Beskyldninger om bedrageri eller
 korruption er typisk injurier. Hvis beskyldningerne drejer sig om mindre
 ulovligheder, f.eks. overtrædelser af offentlighedsloven eller
 færdselsloven, er de sandsynligvis ikke injurier.
 
 Udtrykket "dumme svin" vil typisk være injurierende, hvis det offentliggøres
 i et medie, men under andre omstændigheder kan det være ment venskabeligt.
 
 Den Europæiske Menneskeretsdomstol skelner mellem:
 
 a.. "Value judgment" (værdidomme/meninger). Begrebet omfatter vurderinger
 af faktuelle forhold, f.eks. ytringer om at en organisation handler
 "umoralsk", "racistisk" eller har en "totalitær karakter". Domstole må ikke
 stille krav om beviser for den slags ytringer. De må dog ikke være grebet ud
 af den blå luft.
 a.. "Statements of facts" (konstateringer om faktuelle forhold), f.eks. at
 borgmesteren er skyldig i bedrageri. Domstole må stille krav om beviser for
 denne slags ytringer.
 Straffeloven bruger det gamle udtryk ærekrænkelser og skelner mellem to
 typer: Sigtelser og ringeagtsytringer (straffeloven § 267):
 
 a.. Sigtelser er beskyldninger om faktiske forhold, der kan bevises,
 "f.eks. borgmesteren har bedraget".
 a.. Ringeagtsytringer handler ikke om faktiske forhold, der kan bevises.
 De er fornærmende ord eller handlinger, f.eks. "dumme svin". Det er svært
 skelne i praksis, fordi en udtalelse både kan udtrykke ringeagt og en
 sigtelse.
 I praksis er det afgørende, om diverse beskyldninger, hånlige udtryk m.v.
 kan resultere i straf og krav om økonomisk godtgørelse. Hensynet til
 ytringsfrihed og pressefrihed betyder, at injurier er under visse
 betingelser kan være lovlige.
 
 H.D.
 --
 -- Kun døde fisk flyder med strømmen --
 -- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
 -- Cum insantientibus fuere necesse est --
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jacob Gunst (23-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Gunst
 | 
 Dato :  23-11-02 16:53
 | 
 |  | 
 "Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> wrote in message
 news:aro6t1$96v$1@sunsite.dk...
 > > "Censur og andre forebyggende forholdsregler kan indensinde påny
 > > indføres."
 > >
 >
 > At censur aldrig kan genindføres i landet,
 
 Ikke korrekt - det citerede er alene et vink fra fortid til nutid om det
 politisk uhensigtsmæssige i censur mv.
 Censur kan indføres påny ved en §88-procedure.
 
 Venligst
 
 Jacob Gunst
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ivar Madsen (23-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivar Madsen
 | 
 Dato :  23-11-02 21:05
 | 
 |  | Jacob Gunst skrev den Saturday 23 November 2002 16:53 i dk.videnskab.jura:
 
 > Censur kan indføres påny ved en §88-procedure.
 
 Som går  ud på?
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ivar Madsen
 
 
 |  |  | 
    Peter Hansson \(7950~ (23-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Hansson \(7950~
 | 
 Dato :  23-11-02 21:20
 | 
 |  | 
 "Ivar Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> wrote in message
 news:3731449.uaaeuvqtWo@news.milli.dk...
 > Jacob Gunst skrev den Saturday 23 November 2002 16:53 i dk.videnskab.jura:
 >
 > > Censur kan indføres påny ved en §88-procedure.
 >
 > Som går  ud på?
 >
 Folketinget vedtager grundlovsændringen. Derefter udskrives nyvalg. Det nye
 folketing vedtager ændringen og sender den til folkeafstemning, hvor der
 kræves et flertal samt mindst 40% af de stemmeberretigede for ændringen for
 at denne kan stadfæstes.
 
 PH
 
 
 
 
 |  |  | 
    Thomas Thorsen (23-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Thorsen
 | 
 Dato :  23-11-02 21:22
 | 
 |  | Ivar Madsen skrev:
 
 > > Censur kan indføres påny ved en §88-procedure.
 
 > Som går  ud på?
 
 Grundlovsændring.
 
 | § 88. Vedtager folketinget et forslag til en ny
 | grundlovsbestemmelse, og regeringen vil fremme
 | sagen, udskrives nyvalg til folketinget. Vedtages
 | forslaget i uændret skikkelse af det efter valget
 | følgende folketing, bliver det inden et halvt år
 | efter den endelige vedtagelse at forelægge folke-
 | tingsvælgerne til godkendelse eller forkastelse
 | ved direkte afstemning. De nærmere regler for denne
 | afstemning fastsættes ved lov. Har et flertal af de
 | i afstemningen deltagende og mindst 40 pct. af
 | samtlige stemmeberettigede afgivet deres stemme for
 | folketingets beslutning, og stadfæstes denne af
 | kongen, er den grundlov.
 
 TT
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ivar Madsen (23-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivar Madsen
 | 
 Dato :  23-11-02 21:53
 | 
 |  | Thomas Thorsen skrev den Saturday 23 November 2002 21:21 i
 dk.videnskab.jura:
 
 >> > Censur kan indføres påny ved en §88-procedure.
 >> Som går  ud på?
 > Grundlovsændring.
 > | § 88. Vedtager folketinget et forslag til en ny
 > | grundlovsbestemmelse
 
 Står der ikke i den eksisterende grundlov at censur ikke kan indføres på ny?
 Hvis der står det, så vil et forslag til ny grundlov der indeholder censur
 være grundlovsstridigt, og dermed vil det ikke kunne vedtages.
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ivar Madsen
 
 
 |  |  | 
      Thomas Thorsen (23-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Thorsen
 | 
 Dato :  23-11-02 22:04
 | 
 |  | Ivar Madsen skrev:
 
 > Står der ikke i den eksisterende grundlov at censur ikke kan
 > indføres på ny?
 
 > Hvis der står det, så vil et forslag til ny grundlov der indeholder
 > censur være grundlovsstridigt, og dermed vil det ikke kunne vedtages.
 
 Et grundlovsforslag der går ud på at tillade censur igen, er ikke i sig
 selv censur og derfor ikke grundlovstridig.
 
 Det ville sagtens kunne vedtages. Ellers ville enhver grundlovsændring
 der indeholdt en modstrid med den gældende, ikke kunne vedtages.
 
 Enhver grundlovsparagraf kan ændres ved § 88-proceduren. Også § 88
 selv - idet ændringen selvfølgelig først træder i kraft efter at denne
 er gennemført.
 
 TT
 
 
 
 
 
 |  |  | 
       Ivar Madsen (23-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivar Madsen
 | 
 Dato :  23-11-02 23:13
 | 
 |  | Thomas Thorsen skrev den Saturday 23 November 2002 22:04 i
 dk.videnskab.jura:
 
 
 >> Står der ikke i den eksisterende grundlov at censur ikke kan
 >> indføres på ny?
 
 Denne har du ikke svaret på, så jeg går udfra at det står der.
 
 >> Hvis der står det, så vil et forslag til ny grundlov der indeholder
 >> censur være grundlovsstridigt, og dermed vil det ikke kunne vedtages.
 > Et grundlovsforslag der går ud på at tillade censur igen, er ikke i sig
 > selv censur og derfor ikke grundlovstridig.
 
 Det er ikke censur, og derfor er det ikke grundlovstridigt pga. censur, men
 fordi det er i strid med § der siger at censur ikke kan indføres
 
 > Det ville sagtens kunne vedtages. Ellers ville enhver grundlovsændring
 > der indeholdt en modstrid med den gældende, ikke kunne vedtages.
 
 Enhver grundlovsændring der ikke udtrykeligt er udelukket ifl. eksisterende
 grundlov kan ændres jvnf. §88
 
 Skulle censur indføres, så skulle man først vedtage en grundlov der ikke
 indeholder en § om at censur ikke kan indgøres, og når den er den gældende
 grundlov, så kunne man lave en grundlovsændring der indeholder censur.
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ivar Madsen
 
 
 |  |  | 
        Kristian Storgaard (23-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Storgaard
 | 
 Dato :  23-11-02 23:23
 | 
 |  | On 23/11/02 23:12, in article 3392244.RJpk9YjKIq@news.milli.dk, "Ivar
 Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> wrote:
 
 > Denne har du ikke svaret på, så jeg går udfra at det står der.
 
 Jeps - § 77
 
 > Det er ikke censur, og derfor er det ikke grundlovstridigt pga. censur, men
 > fordi det er i strid med § der siger at censur ikke kan indføres
 
 Man kan jo bare ophæve § 77 (ytringsfriheden og "forbudet" mod censur)
 
 > Enhver grundlovsændring der ikke udtrykeligt er udelukket ifl. eksisterende
 > grundlov kan ændres jvnf. §88
 
 Nej - rent forfatningsretligt kan enhver grundlovsændring foretages ved en §
 88-procedure. Der er ikke noget materielt krav til ændringen.
 
 > Skulle censur indføres, så skulle man først vedtage en grundlov der ikke
 > indeholder en § om at censur ikke kan indgøres, og når den er den gældende
 > grundlov, så kunne man lave en grundlovsændring der indeholder censur.
 
 Nej - som skrevet ovenfor, kan man bare ophæve § 77 ved en grundlovsændring.
 Derefter er der intet i vejen for at lave censurforanstaltninger fx. ved
 lov.
 
 /kristian
 
 
 
 |  |  | 
         Ivar Madsen (23-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivar Madsen
 | 
 Dato :  23-11-02 23:28
 | 
 |  | Kristian Storgaard skrev den Saturday 23 November 2002 23:23 i
 dk.videnskab.jura:
 
 >
 >> Skulle censur indføres, så skulle man først vedtage en grundlov der ikke
 >> indeholder en § om at censur ikke kan indgøres, og når den er den
 >> gældende grundlov, så kunne man lave en grundlovsændring der indeholder
 >> censur.
 >
 > Nej - som skrevet ovenfor, kan man bare ophæve § 77 ved en
 > grundlovsændring. Derefter er der intet i vejen for at lave
 > censurforanstaltninger fx. ved lov.
 
 Ja, hvis man har ophævet §77 og den gældende grundlov så ikke længer
 indeholder en regel om at censur ikke kan indføres, så er der jo ikke noget
 i vejen for at man kan indføre censur.
 Men man kan ikke i dag lave en grundlovsændring jvnf.§88 der både fjerner
 §77 og indføre censur. Det skal ske af to omgange.
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ivar Madsen
 
 
 |  |  | 
          Thomas Thorsen (24-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Thorsen
 | 
 Dato :  24-11-02 00:11
 | 
 |  | Ivar Madsen skrev:
 
 > Men man kan ikke i dag lave en grundlovsændring jvnf.§88 der
 > både fjerner §77 og indføre censur. Det skal ske af to omgange.
 
 Vrøvl.
 
 TT
 
 
 
 
 
 |  |  | 
          Jacob Gunst (24-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Gunst
 | 
 Dato :  24-11-02 00:24
 | 
 |  | 
 "Ivar Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> wrote in message
 news:4034452.46DrvbD0js@news.milli.dk...
 > Ja, hvis man har ophævet §77 og den gældende grundlov så ikke længer
 > indeholder en regel om at censur ikke kan indføres, så er der jo ikke
 noget
 > i vejen for at man kan indføre censur.
 > Men man kan ikke i dag lave en grundlovsændring jvnf.§88 der både fjerner
 > §77 og indføre censur. Det skal ske af to omgange.
 
 Din argumentation er efter min mening dybt forfejlet og udtryk for ren
 formalisme samt tautologi. Kan du henvise til relevant faglitteratur eller
 sidder du blot og digter..?!
 Der er i dansk forfatningsretlig teori almindelig enighed om, at der ikke er
 nogen grænser for, hvad der kan vedtages i grundlovsform. Styreformen kan
 ændres, og frihedsrettighederne kan ophæves ved en grundlovsændring, der
 vedtages i overensstemmelse med reglerne i grundlovens § 88. Det vil også
 ved en grundlovsændring kunne vedtages, at Danmark eksempelvis skal indgå
 som delstat i en europæisk forbundsstat.
 
 Venlig hilsen
 
 Jacob Gunst
 
 
 
 
 |  |  | 
        Thomas Thorsen (24-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Thorsen
 | 
 Dato :  24-11-02 00:25
 | 
 |  | Ivar Madsen skrev:
 
 > Denne har du ikke svaret på, så jeg går udfra at det står der.
 
 Det gør der. Det betyder i praksis: "Censur må ikke forekomme, og det må
 ikke indføres igen (hvis det står til os, dvs. grundlovgiver)."
 
 Det forhindrer på ingen måde at reglen fjernes efter en almindelig §
 88-procedure på lige med enhver anden paragraf.
 
 I øvrigt skal man huske at denne formulering stammer helt fra
 1849-grundloven og sprogbrugen i øvrigt er noget højtidelig (også efter
 datidens standard). Man skal derfor passe på ikke at læse mere ind end
 det er meningen.
 
 > Det er ikke censur, og derfor er det ikke grundlovstridigt pga.
 censur, men
 > fordi det er i strid med § der siger at censur ikke kan indføres
 
 Den paragraf kan man jo bare lave om.
 
 > Enhver grundlovsændring der ikke udtrykeligt er udelukket ifl.
 > eksisterende grundlov kan ændres jvnf. §88
 
 Har du en henvisning der støtter denne noget særprægede fortolkning af §
 88?
 
 Den litteratur jeg har læst støtter ikke at nogen paragraf skulle være
 undtaget. Den støtter heller din fortolkning af andet punktum § 77.
 
 TT
 
 
 
 
 |  |  | 
         Peter Hansson \(7950~ (24-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Hansson \(7950~
 | 
 Dato :  24-11-02 00:38
 | 
 |  | 
 "Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> wrote in message
 news:arp2on$9ai$1@dknews.tiscali.dk...
 >
 > Den litteratur jeg har læst støtter ikke at nogen paragraf skulle være
 > undtaget. Den støtter heller din fortolkning af andet punktum § 77.
 >
 Derfor kan man vel egentlig fjerne §88 ved en 88-procedure, således at
 senere ændringer kan ske ved lov.
 
 
 
 PH
 
 
 
 
 |  |  | 
          Jacob Gunst (24-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Gunst
 | 
 Dato :  24-11-02 01:11
 | 
 |  | 
 "Peter Hansson (7950)" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message
 news:3de01149$0$71611$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Derfor kan man vel egentlig fjerne §88 ved en 88-procedure, således at
 > senere ændringer kan ske ved lov.
 
 Korrekt. Eller helt fjerne en ændringsprocedure.
 Man kan således i teorien eksempelvis indføre despoti - med den højeste grad
 af demokratisk legitimation ;)
 
 /Jacob Gunst
 
 
 
 
 
 |  |  | 
          Thomas Thorsen (24-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Thorsen
 | 
 Dato :  24-11-02 01:19
 | 
 |  | Peter Hansson (7950) skrev:
 
 > Derfor kan man vel egentlig fjerne §88 ved en 88-procedure, således at
 > senere ændringer kan ske ved lov.
 
 I princippet ja. Reglerne for grundlovsændringer er i øvrigt blevet
 ændret ved de fleste grundlovsændringer.
 
 1849: Vedtagelse i to på hinanden følgende ordinære rigsdagssamlinger,
 kongen udskriver valg til begge ting, vedtagelse i den nyvalgte rigsdag,
 kongens stadfæstelse.
 
 1855: Uændret.
 
 [Fællesforfatningen 1855: Vedtagelse med 2/3 flertal i rigsrådet (med
 quorum på 3/4), kongens stadfæstelse.]
 
 [Fællesforfatningen 1863: Vedtagelse med mindst halvdelen af rigsrådets
 medlemmer i hvert af tingene, kongens stadfæstelse.]
 
 1866: Vedtagelse i rigsdagen, regeringen udskriver valg til begge ting,
 vedtagelse i den nye rigsdag, kongens stadfæstelse.
 
 1915: Vedtagelse i rigsdagen, regeringen udskriver valg til begge ting,
 vedtagelse i den nye rigsdag, folkeafstemning med flertal og mindst 45 %
 af de stemmeberettigede, kongens stadfæstelse.
 
 1920: Uændret.
 
 (Det ved folkeafstemning faldne 1939-forslag: Vedtagelse i Den Forenede
 Rigsdag, ellers som 1915).
 
 1953: Vedtagelse i folketinget, regeringens udskriver valg til
 folketinget, vedtagelse i det nye folketing, folkeafstemning med flertal
 og mindst 40 % af de stemmeberettigede, kongens stadfæstelse.
 
 TT
 
 
 
 
 
 |  |  | 
        Jonas Hansen (24-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas Hansen
 | 
 Dato :  24-11-02 01:08
 | 
 |  | 
 Ivar Madsen <news-23-08-02@milli.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:3392244.RJpk9YjKIq@news.milli.dk...
 > Thomas Thorsen skrev den Saturday 23 November 2002 22:04 i
 > dk.videnskab.jura:
 >
 >
 > >> Står der ikke i den eksisterende grundlov at censur ikke kan
 > >> indføres på ny?
 
 Jo.
 
 >
 > Denne har du ikke svaret på, så jeg går udfra at det står der.
 >
 > >> Hvis der står det, så vil et forslag til ny grundlov der indeholder
 > >> censur være grundlovsstridigt, og dermed vil det ikke kunne vedtages.
 
 Jo.
 
 <SNIP>
 
 > Det er ikke censur, og derfor er det ikke grundlovstridigt pga. censur,
 men
 > fordi det er i strid med § der siger at censur ikke kan indføres
 >
 
 Jamen det er jo den paragraf vi ophæver.
 
 <SNIP>
 >
 > Enhver grundlovsændring der ikke udtrykeligt er udelukket ifl.
 eksisterende
 > grundlov kan ændres jvnf. §88
 
 Hvor ser du det i § 88?
 
 Mvh
 Jonas
 
 
 
 
 |  |  | 
         Ivar Madsen (24-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivar Madsen
 | 
 Dato :  24-11-02 01:41
 | 
 |  | Jonas Hansen skrev den Sunday 24 November 2002 01:07 i dk.videnskab.jura:
 
 >> Enhver grundlovsændring der ikke udtrykeligt er udelukket ifl.
 > eksisterende
 >> grundlov kan ændres jvnf. §88
 >
 > Hvor ser du det i § 88?
 
 Prøv lige at læse hvad jeg skrev der en gang mere.
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ivar Madsen
 
 
 |  |  | 
          Jonas Hansen (24-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas Hansen
 | 
 Dato :  24-11-02 01:55
 | 
 |  | 
 Ivar Madsen <news-23-08-02@milli.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:3772072.rcJQ7D0KJm@news.milli.dk...
 <SNIP>
 > Prøv lige at læse hvad jeg skrev der en gang mere.
 
 : "Enhver grundlovsændring ... kan ændres jf. § 88" ?? Jamen du såfremt der
 ikke er vedtaget nogen ny "ændringsbestemmelse" om man vil,   og hvordan kan
 en "grundlovsændring være udtrykkeligt udelukket ifølge eksisterende
 grundlov" når den i øvrigt er lavet "ordentligt".
 Kan meget vel tænkes at jeg misforstod det. Måske du kunne uddybe?
 
 Mvh
 Jonas
 
 
 
 
 |  |  | 
           Ivar Madsen (24-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivar Madsen
 | 
 Dato :  24-11-02 12:55
 | 
 |  | 
 
            Jonas Hansen skrev den Sunday 24 November 2002 01:55 i dk.videnskab.jura:
 > Kan meget vel tænkes at jeg misforstod det. Måske du kunne uddybe?
 Efter at have sovet på det, kan jeg godt se at mit udgangspunkt at censur 
 skulle indskrives i grundloven naturligvis ikke holder. 
 Skulle censur indføres i DK, skulle §77 fjernes ved en grundlovsændring, og 
 så  indføres i en alm. lovgivning. 
 For at forstå hvad jeg skrev i aftes, så tænke på mit (forkerte) 
 udgangspunkt at det skulle være en § i grundloven, så forstår du mig   -- 
 Med venlig hilsen
 Ivar Madsen
            
             |  |  | 
            Jonas Hansen (24-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas Hansen
 | 
 Dato :  24-11-02 13:23
 | 
 |  | 
 Ivar Madsen <news-23-08-02@milli.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:12224242.81ctEG47VK@news.milli.dk...
 <SNIP>
 > <SNIP> ... så forstår du mig   >
 Så simpel er du vel næppe af greje :)
 Med hensyn til dit udsagn tror jeg at jeg ved hvad du mente: At man ikke kan
 indføre en bestemmelse (i grundloven) der "udøver censur" sålænge der står i
 grundloven at censur ikke kan indføres. Sådan ca. ?
 Mvh
 Jonas
            
             |  |  | 
             Ivar Madsen (24-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivar Madsen
 | 
 Dato :  24-11-02 13:32
 | 
 |  | Jonas Hansen skrev den Sunday 24 November 2002 13:23 i dk.videnskab.jura:
 
 > Med hensyn til dit udsagn tror jeg at jeg ved hvad du mente: At man ikke
 > kan indføre en bestemmelse (i grundloven) der "udøver censur" sålænge der
 > står i grundloven at censur ikke kan indføres. Sådan ca. ?
 
 Jeps.
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ivar Madsen
 
 
 |  |  | 
              Kristian Storgaard (24-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Storgaard
 | 
 Dato :  24-11-02 14:08
 | 
 |  | On 24/11/02 13:32, in article 2625810.koh0pOKWxi@news.milli.dk, "Ivar
 Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> wrote:
 
 >> Med hensyn til dit udsagn tror jeg at jeg ved hvad du mente: At man ikke
 >> kan indføre en bestemmelse (i grundloven) der "udøver censur" sålænge der
 >> står i grundloven at censur ikke kan indføres. Sådan ca. ?
 >
 > Jeps.
 
 Men der er altså ikke noget til hinder for, at man kan ændre § 77 til en
 bestemmelse om, at censur er tilladt. Ej heller at man i samme omgang
 ophæver § 77 og indfører en § om censur.
 
 /kristian
 
 
 
 |  |  | 
  Kristian Storgaard (23-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Storgaard
 | 
 Dato :  23-11-02 17:45
 | 
 |  | On 23/11/02 16:25, in article 3ddf9deb$0$158$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
 "Christian Poulsen" <cp@adslhome.dk> wrote:
 
 > Hvad menes der med :
 > "dog under ansvar for domstolene" og
 > "Censur og andre forebyggende forholdsregler kan indensinde påny indføres."
 
 Med fagudtryk betyder det, at grundloven beskytter den formelle
 ytringsfrihed og ikke den materielle. Det vil sige, at alt, hvad der hedder
 forudgående kontrol og godkendelse af ytringer er forbudt. Derimod er en
 efterfølgende kontrol og sanktioner tilladt. Lovgiver kan altså frit vedtage
 begrænsninger for, hvad man fx må skrive om.
 Det har været diskuteret i teorien, hvorvidt der gælder en materiel
 ytringsfrihed, men opfattelsen i dag er nok, at det gør ikke.
 
 /kristian
 
 
 
 |  |  | 
 |  |