Doven øl
Fra : Stefan Garvig

Dato : 23-11-02 16:22

Hej

En åben øl bliver med tiden doven - det kender vi nok alle. Hvis man sætter
en prop i og stiller øllen i køleskab, så er den doven næste dag.

Hvis man i stedet lader øllen stå fremme ved stuetemperatur UDEN prop i - så
er den sgu tiptop dagen efter! CO2-indholdet synes at være intakt og smagen
ligeså.

Hvordan i alverden kan det være?

Netop ved at sætte prop i er man da med til at mindske CO2-afgasningen fra
øllen.

Og ved at sætte øllen i køleskab mindsket CO2-afgasningen vel yderligere
pga. nedkølingen.

Har nogle her i gruppen en forklaring på, at en øl kan stå fremme til dagen
efter uden at blive doven, så meld endelig ind.

Faktisk har jeg haft en øl stående hele to døgn - og den var stadig med
rigeligt CO2-indhold.

Venligst

Stefan Garvig
Rødovre

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 23-11-02 17:47

On Sat, 23 Nov 2002 16:21:44 +0100
"Stefan Garvig" <sgdata@edb.dk> wrote:

> [...]
>
> Har nogle her i gruppen en forklaring på, at en øl kan stå fremme til dagen
> efter uden at blive doven, så meld endelig ind.

Det du skal være opmærksom på er at en kold øl kan rumme mere CO2 end
en varm øl. Om en øl virker doven er selvfølglig tildels subjektivt, men ved samme
absolutte CO2 indhold vil en kold øl have et lavere relativt CO2 indhold.

For at sammenligne de to øl skal du enten hæve temperaturen på den øl der har stået i køleskab
eller sænke temperaturen på den der har stået ude.

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-11-02 23:47

Poul-Erik Andreasen <poulerik@pea.dk> skrev i en

> [...]
har stået i køleskab
> eller sænke temperaturen på den der har stået ude.

Husk at trække flueindholdet fra
Jeg mener ikke en øl med ordentlig prop, bliver doven i køleskab, men det er
da lidt sjovt at den ikke bliver det uproppet ved stuetemperatur, hvilket
jeg ikke vil betvivle.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Petersen

Dato : 23-11-02 23:49

"Stefan Garvig" <sgdata@edb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
i - så
> er den sgu tiptop dagen efter! CO2-indholdet synes at være intakt og

Tjahh. Jeg oplever det samme med cola. Skruer man proppen på hver gang
man har hældt op bliver den hurtigere kedelig, end hvis man lader
proppen være skruet af.

- Martin

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 24-11-02 02:24

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tjahh. Jeg oplever det samme med cola. Skruer man proppen på hver gang
> man har hældt op bliver den hurtigere kedelig, end hvis man lader

Hej!

Prøver lige et forsøg. Sætter en øl i køleskabet uden låg og en i stuen uden
låg og prøver imorgen... Puha glæder mig ikke til at smage den i stuen *gg*

Godnat

Søren C

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 24-11-02 22:20

"Søren Christensen (4200)" <master.clio@12move.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
uden
> låg og prøver imorgen... Puha glæder mig ikke til at smage den i stuen

Ja jeg prøvede, og den der stod i stuen skummede væsentligt mere op, men jeg
vil ikke påstå det var den der smagte bedst!

Hygge

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 24-11-02 17:14

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> writes:
> Tjahh. Jeg oplever det samme med cola. Skruer man proppen på hver
> gang man har hældt op bliver den hurtigere kedelig, end hvis man
> lader proppen være skruet af.

Der er to faktorer der styrer hvor meget CO2 der bobler op af en cola

1 hvor hurtigt opstår små bobler
2 Hvor hurtigt vokser de små bobler der er dannet.

Så vidt jeg husker er den gængse forklaring noget med at nede i en
cola dannes hele tiden små bobler, men hvis temperaturen er lav eller
trykket er højt, så kan en lille nydanet bobbel ikke vokse. Efter lidt
tid forsvinder den af sig selv.

Lad os ny kigge på hurtigt der danners små bobler. Hvis man ryster sin
cola, så dannes der pludeslig en masse nye bobler. Så vidt jeg kan se
dannes boblerne som resultat af en pludselig trykændring. Når man
skruer låget af sin cola, så ændres trykket også meget pludseligt. I
princippet må denne trykændring også have en effekt på hvor hurtigt
der dannes bobler.

Jeg ved ikke hvor stor denne effekt er men det må være muligt at give
et overslag ved at sammenligne trykamplituderne. Jeg har også hør
historien om at man ikke bør skrue låget af og på sin cola hele tiden.

Her er et meget link til en letlæselig artikel om hvor hurtigt en
bobbel vokser, når kimen først er dannet.
www.e20.physik.tu-muenchen.de/~cucke/ftp/lectures/champagn.pdf

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/