Hvilken afstand mellem antenner ?
Fra : Ole Ærbo

Dato : 23-11-02 16:01

Hej,
Jeg skal til at lave et beslag til at sætte i toppen af masten til en skov
af antenner. Mit spørgsmål er så hvor stor afstand der skal være mellem VHF,
AM/FM, Mobil for at det ikke skaber inteferens ?

Er der endvidere noget specielt om hvor høje de forskellige antenner skal
være, for at opnå det bedste resustat ?

vh
Ole

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-11-02 16:44

Afstand: Jo mere afstand desto bedre. Jeg er ikke bekendt med at der skulle
en speciel tommelfingerregel.

Højden: De skal have en meget præcis længde, nemlig længden af et helt antal
stående bølger eller brøkdele heraf. VHF har en bølgelængde på 2 meter
(husker ikke det præcise antal cm). Antennens bælgelængde skal derfor være 1
eller 2 meter. Normalt er de fleste antenner "spolet ned". Der ligger en
spole i foden af antennen, så den er fysisk kortere i bølgelænden. Anyway,
det skal du ikke rode med. Køb færdige antenner til GSM og VHF. Hvis AM/FM
er til alm. radio modtagelse, så er det helt ukritisk. Det kan du modtage
ved at skrue ledningen i enden af en af konens strikkepinde.

Hvorfor sætter du så mange antenner op ?? Man kan få specialantenner og
skillefiltre, så man kan bruge den samme antenne til flere ting. Der er i
hvert fald ikke grund til at lave en seperat AM/FM antenne med mindre det er
livsvigtigt for dig at høre Kalundborg langbølgesender hele vejen til
Hawai....

Bjarke

Fra : Jan T Pharo

Dato : 24-11-02 13:08

Sat, 23 Nov 2002 16:43:53 +0100, Bjarke Christensen;
<aro7nu$114p$1@news.cybercity.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>VHF har en bølgelængde på 2 meter
>(husker ikke det præcise antal cm)

300000 (lysets hasstighed i km pr s)/156 MHz=1,923 m

Så skal der regnes tillæg for forskellen mellem udbredelse i vaccum og i
antennematerialet. Det har fabrikanterne allerede regnet ud for os.

--
/jan, la2bba

la2bba@qsl.net
<http://www.qsl.net/la2bba>
JO59MA

Fra : Jan T Pharo

Dato : 24-11-02 13:09

Sun, 24 Nov 2002 13:08:13 +0100, Jan T Pharo;
<m0g1uusivtuputb82pbic1g2fejmgp23ls@4ax.com>; <dk.fritid.sejlads>:

> i vaccum

i _vacuum_, selvfølgelig

--