Besværlig SQL
Fra : Michael Hansen

Dato : 23-11-02 13:24

Hej NG !

Jeg udvikler på et forum og er i den forbindelse stød på et problem. Jeg
skal have lavet en Top 10 liste over brugere der har oprettet flest indlæg.
Indlægene lagres i en tabel hvor der til hvert indlæg er et id på den bruger
der oprettede indlæget. Hvordan trækker jeg en liste over de 10 id/brugere
der har oprettet flest indlæg ud af databasen på en smart måde ?

Mvh
Michael Hansen

Fra : Jakob

Dato : 23-11-02 14:05

> [...]
id/brugere
> der har oprettet flest indlæg ud af databasen på en smart måde ?

Prøv noget i stil med:

SELECT COUNT(*) AS count, brugere.id, brugere.navn
FROM indlaeg, brugere
WHERE indlaeg.bruger_id = brugere.id
GROUP BY indlaeg.bruger_id
ORDER BY count DESC
LIMIT 10

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Michael Hansen

Dato : 23-11-02 15:39

MANGE TAK !!!!

Det var sgi'sme en smart måde at gøre det på.
Havde selv prøvet at lave det med en masse for-løkker.

Mvh
Michael Hansen

Fra : Thomas Petersen

Dato : 23-11-02 14:05

> [...]
> der oprettede indlæget. Hvordan trækker jeg en liste over de 10 id/brugere
> der har oprettet flest indlæg ud af databasen på en smart måde ?

Du kan jo prøve med noget a la:

SELECT bruger_id, COUNT(*) AS antal FROM indlaeg GROUP BY bruger_id

Med venlig hilsen
Thomas Petersen