Prescription diet c/d, er der forskel på p~
Fra : kenn@primera.dk

Dato : 23-11-02 03:57

Hejsa

Jeg har for første gang kigget lidt i denne gruppe, og faldt da også over
lidt spændende læsning

Grunden til at jeg kom på visit herinde er at vi har et lille problem med
den lokale dyrlæge, som nok betyder at vi måske vil til at købe hundefoder
andetsteds. Og så var det jeg tænkte om der mon var nogle der var billigere
end andre med Hill´s Prescription diet c/d. Jeg bor på østsjælland, men
kommer af og til mod hovedstaden, Roskilde og Næstved (arb. som chauffør),
så jeg kan afhente på en stor del af Sjælland.

Vores lille blandingshund (Kiki) som er en tæve på 6 år, har haft problemer
med blæresten to gange nu, og det har krævet en total omlægning af kosten,
efter at have fået noget speciel dåsemad (kan ikke lige huske navnet), er
hun nu begyndt at få Prescription diet c/d, og det er hun sandelig glad for.
Kiki er normalt meget kræsen, så det var rart at se hun blev så glad for
skiftet.

Her igår som var første dag med det nye mad, kom hun ind i stuen til os. Jeg
kunne godt se at hun ville et eller andet, så vi fulgte begge efter hende,
som tog os med ud til madskålen for at vise at den var tom Vi gav hende
så en smule mere, og så gik vi i bad. Der plejer hunden at gå med ud, og
ligger så og slapper lidt af på et håndklæde på gulvet, men hun ville da
ikke med så længe der var mad i skålen, så den måtte med bare for at hun
kunne holde øje med den. Det foder hun fik før kunne hun sagtens lade stå,
og endda levne af det.

Udover dåsemaden får hun også tørfoder, som normalt også bliver købt hos
dyrelægen. Kan ikke lige huske navnet på det, men hvis nogen er interesseret
kan jeg da lige se efter på et tidspunkt. Det er ikke de store mængder hun
spiser af dette. Hun får også tørfoderet i sin aktivitetsbold, og den er
skam meget mere interessant end at spise det fra skålen, så størstedelen af
tørfoderet spiser hun fra bolden. Ja, hun er lidt underlig, men så passer
hun ind i familien her

Kenn H. Jensen

Fra : Mari

Dato : 23-11-02 11:55

"kenn@primera.dk" <kenn@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommer af og til mod hovedstaden, Roskilde og Næstved (arb. som chauffør),
> så jeg kan afhente på en stor del af Sjælland.

Mig bekendt kan det kun købes hos dyrlægen fordi der ordineres (Prescribes).
Og producenterne oplyser vejl. priser....... som jeg regner med gælder alle
steder.
Jeg betaler i hvert fald det samme for Eucanuba, uanset hvor jeg køber det.

Jeg får rabat eet sted - og det er hos
http://www.zoozity.dk/templates/group.asp?group=95
hvor almindelige hundeejere kan tegne et medlemsskab - og får rabat.

Jeg ville købe 3kg's poser til een lille hund, fordi jeg har oplevet at
der vokser skimmel i en stor portion - inden hunden er nået. Selvom
det blev opbevaret indendørs, tørt mv.
Og så vil hunden naturligvis ikke spise det - og skal heller ikke.
Poserne er specielt påbygget, med små perforeringer, mens mange
madspande er alt for tætte.

I nærheden af Zoocity ligger Centrum Dyreklinik - Dyrenes Butik, Rødovrevej
210, 2610 Rødovre. Telefon: 36 72 02 01. Som er en rigtig
god dyrlægeklinik - som også har en butik.

Har du læse denne artikel:
http://education.vetmed.vt.edu/Curriculum/VM8264/13/wc_urolith.doc

og

http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_blaeresten.ht
ml

> [...]
> kunne holde øje med den. Det foder hun fik før kunne hun sagtens lade stå,

Nogle hunde er MEGET følsomme over for brat overgang til nyt foder. Der er
endog
registreret dødsfald af den årsag. Inden det overdramatiseres, så kan foder
af
samme type sagtens skiftes fra dag til dag - men ellers anbefales et gradvis
skift over 2-3 uger, hvis den ene trappes ned mens den anden trappes op.

Når hun har problemer med blæren, så er det også vigtigt at I er opmærksomme

hendes drikkevand - dels at det udskiftes flere gange dagligt - og at
vandskålen
rengøres grundigt - hver gang.

> [...]
af
> tørfoderet spiser hun fra bolden. Ja, hun er lidt underlig, men så passer

Genialt........... lad hende blot spise al sin mad på den måde, hvis hun
har lyst.
Det giver god beskæftigelse - og hun ved jo ikke, at "man" spiser af dybe
tallerkener.

Hvad gav du hende at spise inden hun fik blæresten?? Jeg ser på nettet at
det
kan opstå efter at hunden har spist valnødder ???.

Mari

Fra : BN

Dato : 23-11-02 12:02

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote in message

> "kenn@primera.dk" <kenn@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg betaler i hvert fald det samme for Eucanuba, uanset hvor jeg køber
det.

Hejsa Mari og Kenn

Jeg køber også Eukanuba, men får rabat ved de store dyrehandelkæder.
Normalprisen er på omkring 450-470 for 15 kg. hvor dyrehandlerne ofte giver
150 kr. i rabat. Jeg køber om sommeren den lyse røde og om vinteren får hun
den blå eller grønne, da hun ikke har brug for så meget fedt/energi på denne
årstid. Den lyse røde er næsten aldrig på tilbud, men det er de andre stort
set altid, så det er da værd at prøve at se sig lidt omkring i de
forskellige større dyrehandler. Jeg har også set at der var tilbud på andre
lignende produkter, men har ikke bidt mærke i hvad navnet er.

God fornøgelse med hunden

Hilsen BN

Fra : kenn@primera.dk

Dato : 23-11-02 12:41

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
alle
> steder.
> Jeg betaler i hvert fald det samme for Eucanuba, uanset hvor jeg køber

Ok, så bliver det højst sansynligt ikke det der bliver medvirkende til at
afgøre valget af næste dyrlæge.

Fra : kenn@primera.dk

Dato : 23-11-02 12:59

> [...]
alle
> steder.
> Jeg betaler i hvert fald det samme for Eucanuba, uanset hvor jeg køber

Ok, så bliver det højst sansynligt ikke medvirkende til at afgøre hvor vi
fremover vil køre til dyrlæge.

> Jeg får rabat eet sted - og det er hos
> http://www.zoozity.dk/templates/group.asp?group=95
> hvor almindelige hundeejere kan tegne et medlemsskab - og får rabat.

Ok, men det der er vist på siden der er tørkost, jeg fik desværre ikke gjort
klart at det er dåsemaden jeg her taler om. Men det er da et forsøg værd at
kontakte dem.

> [...]
> Og så vil hunden naturligvis ikke spise det - og skal heller ikke.
> Poserne er specielt påbygget, med små perforeringer, mens mange

Det tørfoder vi køber, mener jeg er 7,5 kg, og vi har aldrig haft disse
problemer. Vi har det stående indendørs i ca 18 graders varme, og tørt. Vi
lader det stå i posen, og krøller bare lige toppen sammen når vi har været i
den.

> I nærheden af Zoocity ligger Centrum Dyreklinik - Dyrenes Butik,
Rødovrevej
> 210, 2610 Rødovre. Telefon: 36 72 02 01. Som er en rigtig
> god dyrlægeklinik - som også har en butik.

Ok, den er måske et besøg værd.

> Har du læse denne artikel:
> http://education.vetmed.vt.edu/Curriculum/VM8264/13/wc_urolith.doc

Uha nej, den er jo lang og så endda på udenlandsk Jeg har gemt den, så
jeg kan prøve at tygge mig igennem den senere.

http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_blaeresten.ht
> ml

Den læste jeg i går, og mente at det gav mig svar på nogle ting. Jeg læste
bl.a. dette:

"Alle hunde kan få blæresten, men racerne lhasa apso, bichon frissé,
yorkshire terrier, miniature schnauzer, cockerspaniel, pomeranier og
dværgpuddel synes at være overrepræsenterede."

Der er Yorkshire terrier i Kiki, og det er måske medvirkende årsag til at
hun er udsat.

> [...]
gradvis
> skift over 2-3 uger, hvis den ene trappes ned mens den anden trappes op.

Der skulle ikke være problemer med skift mellem disse to typer. Det var hvad
dyrlægen sagde.

> [...]
opmærksomme
> på
> hendes drikkevand - dels at det udskiftes flere gange dagligt - og at

Intet problem, sådan har det altid været, og sådan bliver det ved med at
være.

> Hvad gav du hende at spise inden hun fik blæresten?? Jeg ser på nettet at
> det
> kan opstå efter at hunden har spist valnødder ???.

Det tror jeg ligegodt aldrig at hun har fået. Hun fik hvad der var tilbage
når vi havde spist, og havde altid tørkost at stå også.

Kenn H. Jensen
www.primera.dk

Fra : Jørgen

Dato : 23-11-02 12:34

Hej,

Næste gang du komme til hovedstaden, prøv at besøg Maxø, Islevdalsvej100
2610 Rødovre, tlf. 44533696, husk der er lukket mandag.
Han har flere forskellige foder m.m.

Jørgen & Nico

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 23-11-02 15:42

Hejsa

Mine har også haft blæresten pga. noget kosttilskud jeg gav dem. vi startede
på dåsefoder S/D om dyrlægen gav rabat på fordi vi jo købte dem i store
mængder. Find dig en ny dyrlæge, de er også til at "prutte" om prisen med,
hvis man køber flere poser eller dåser af gangen Hills har en rabat der
hedder køb 5 poser og få den 6 gratis, man skal betale dem på en gang, men
jeg har så en aftale om at vi henter dem efterhånden som de skal bruges, så
de ikke står her og bliver for gamle......

De er nu tilbage på alm. foder og har ikke haft blæresten mere men nogle
er nødt til at spise c/d foder resten af deres levetid for at undgå at få
tilbagefald.
/Carina

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 23-11-02 22:27

Nu bliver jeg jo nysgerrig! Hvilket kosttilskud gav du dem?

--
-Trine

Se Robin på www.robinhund.dk

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 23-11-02 23:54

> Nu bliver jeg jo nysgerrig! Hvilket kosttilskud gav du dem?

Jeg har sendt navnet, på produktet, til dig privat.
/Carina

Fra : BN

Dato : 24-11-02 12:18

> Jeg har sendt navnet, på produktet, til dig privat.
> /Carina

Hej Carina

Hvorfor har du sendt navnet på kosttilskudet til Trine privat og ikke også
til nyhedsgruppen?
Jeg læser med herinde for at finde gode råd og idéer, men ser ofte at der
bliver sendt svar privat og slet ikke kommer med i nyhedsgruppen. er det
meningen?

Hilsen BN

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 24-11-02 22:30

> Hvorfor har du sendt navnet på kosttilskudet til Trine privat og ikke også
> til nyhedsgruppen?

Det har noget et gøre med ikke at hænge folk ud i offentligheden, chancen
for at blive sagsøgt osv.
Jeg har kun 2 dyrlægers ord for, at det var det kosttilskud som gav dem
blæresten, og jeg nægtede at lade dem indgå i et nyt forsøg ,hvor de skulle
indtage det igen. Dog vil jeg fortælle, at det var det eneste de havde
tilfælles, de var af forskellig race, forsk. køn og de fik hver sin type
foder fra hver sin producent.

Mvh Carina

Fra : Jørgen

Dato : 24-11-02 11:10

Hej

Kan alm. tørfoder give anledning til for meget mavesyre ?

Jørgen