Rolige sydamerikanske cichlider
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 23-11-02 01:48

Jeg er ved at planlægge et akvarie på 500L.
Det skal stå i en stue og have en pæn plantebestand (læs: det skal være
"pænt").

Jeg vil gerne have et eller flere par sydamerikanske cichlider i
"mellemstørrelsen", der så vidt muligt ikke splitter deres bolig ad.

Jeg har overvejet Discus, men har fravalgt dem pga. deres varme og
pasningskrav.

Scalarer har jeg prøvet før, og jeg kunne godt forestille mig at have et
par af dem sammen med nogle andre.

De fleste Cichlasoma og Aquidens (jeg er klar over at mange arter i
disse slægter har fået andet slægtsnavn) er ret voldsomme.

Jeg har kig på Mesonauta Festiva (Cichlasoma Festivum, Flagcichlide),
men den er næsten for sky og farveløs

Severum er også interessant, men skulle heller ikke være helt simpel at
holde.

Hvad har I af forslag?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 23-11-02 10:02

Aequidens Matae (eller hvad den nu hedder til fornavn nu om dage) bliver
omkring de 15cm-20cm MEN er meget fredelig. Samme med A. Patricki, men knap
så stor. Hvis du kan finde den! Ligeledes er nøgelehulscichlider også meget
fredelige. Ellers er leatacara slægten da oplagt. Og så er de også enorm
flotte og har en spændende adfærd.

Severum er - efter min erfaring - ikke svære at holde, med mindre du koger
du dem først. :oÞ Ofte kan de fåes for ca. 5stk til kr. 99,- ved avifauna.

Desuden er der en hel del Apistogramma arter hvor hannen bliver omkring de
10cm-12cm og hunnen 8cm-10cm. Ved ikke om det er hvad du betegner som
middelstore?

Ellers. Det obligatoriske par skalarer, og gerne peru altum hvis du kan
finde dem. De bliver ikke så store som rigtig altum, men er stadig meget
flotte.

Ellers er der også Crenicichla compressiceps. Én af mine all time
favourites. Dog får du nok problemer hvis du også skal have tetra'er eller
lign. i dit akvarie da de sikkert ender som foder.

Hope I could help.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 23-11-02 11:03

Thomas Schreiber - stall.dk wrote:
> [...]
> fredelige. Ellers er leatacara slægten da oplagt. Og så er de også enorm

Maronii havde jeg set på. Den er både pæn og fredelig, men bliver dog
ikke så stor igen.

> Severum er - efter min erfaring - ikke svære at holde, med mindre du koger
> du dem først. :oÞ Ofte kan de fåes for ca. 5stk til kr. 99,- ved avifauna.

Efter hvad jeg har læst skulle de være inkompatible med den bestand af
maller jeg normalt holder i mine akvarier. Har det noget på sig?

> Desuden er der en hel del Apistogramma arter hvor hannen bliver omkring de
> 10cm-12cm og hunnen 8cm-10cm. Ved ikke om det er hvad du betegner som
> middelstore?

Det er toppen af "små"

> Ellers. Det obligatoriske par skalarer, og gerne peru altum hvis du kan
> finde dem. De bliver ikke så store som rigtig altum, men er stadig meget
> flotte.

Altum er da lidt mere interessante end den "normale", det er rigtigt.
Hvordan forholder det sig med Altum og krav til vand?

> Ellers er der også Crenicichla compressiceps. Én af mine all time
> favourites. Dog får du nok problemer hvis du også skal have tetra'er eller
> lign. i dit akvarie da de sikkert ender som foder.

Det er et rigtigt rovdyr?

<KLIP>

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 23-11-02 19:04

> Efter hvad jeg har læst skulle de være inkompatible med den bestand af
> maller jeg normalt holder i mine akvarier. Har det noget på sig?

Du nævnte intet om specielle maller, hvorfor jeg heller ikke kunne tage
stilling til dette.

> Altum er da lidt mere interessante end den "normale", det er rigtigt.
> Hvordan forholder det sig med Altum og krav til vand?

Rigtige altum'er bliver for store til et 528'er. Der findes nogle som hedder
altum peru. De har intet med altum at gøre i teorien, men de er virkelig
smukke, og kun til tider ses med masser af knaldrøde pletter på siderne.
Virkelgi smukke efter min smag.

> Det er et rigtigt rovdyr?

Jo, men de er total fede, og bliver ikke meget større end 6cm-8cm.

> <KLIP>

<KLAP> :oÞ

> --
> Mvh. / Best regards,
> Steen Suder <http://www.suder.dk/>
> ICQ UIN 4133803

Husk dog at se på de der leatacara typer. Curviceps og dorsigera er vildt
flotte.

Ovre og ude 10-4 og farvel og god weekend.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 23-11-02 20:34

> Du nævnte intet om specielle maller, hvorfor jeg heller ikke kunne tage
> stilling til dette.

De er heller ikke specielle, men jeg indrømmer min fejl at jeg ikke
nævnte mallerne i den org. post.

> [...]
> altum peru. De har intet med altum at gøre i teorien, men de er virkelig
> smukke, og kun til tider ses med masser af knaldrøde pletter på siderne.

Taget ad notam.
Hvad er "Peru Altum"s navn på latin?

<KLIP>

> Husk dog at se på de der leatacara typer. Curviceps og dorsigera er vildt
> flotte.

Dorsigerus er en af mine gamle favoritter og dens postkasserøde farvning
er simpelthen ikke til at stå for.

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 24-11-02 00:31

> Taget ad notam.
> Hvad er "Peru Altum"s navn på latin?

Pterophyllum leopoldi

> <KLIP>

<KLAP>

> Dorsigerus er en af mine gamle favoritter og dens postkasserøde farvning
> er simpelthen ikke til at stå for.

Intet under. De er smukke og har en meget spændende adfærd. Især hvis du har
to hanner.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 24-11-02 00:33

Kunne også gå under dæknavnet Pterophyllum dumerilii (der ændres også på
navne andre steder end hos cichlasoma)

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Andreas Jensen

Dato : 25-11-02 16:28

Hej alle

Jeg har netop selv "fået" 6 Pterophyllum Altum hos den lokale fiskepusher
(Humlebæk, Nordsjælland). Jeg har også set dem i sidste uge i Planteimporten
i Kbh. Og det ER kongen af Scalerer....

"Peru Altum" er en kulturvariant af den almindelige scalere (Pterophyllum
Scalare) og som sådan synes jeg ikke, at de hører hjemme i et "seriøst"
akvarium - Og det er jo bare _min_ mening. Jeg véd, at mange er uenige med
mig....)-.

P. Dumerilii som navn anvendes vistnok ikke mere og P. Leopoldi ses kun
sjældent.

Og al denne "viden" har jeg fra
http://www.akvariebladet.dk/artikler/1996/Pterophyllum_slaegten.html
af Tommy Brandt Andersen, som er min "guru" (-.

M.v.h.
Andreas Jensen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 25-11-02 17:12

Andreas Jensen wrote:
> [...]
> (Humlebæk, Nordsjælland). Jeg har også set dem i sidste uge i Planteimporten

Hvad ligger prisen typisk på for hvilken størrelse (Altum)?

> [...]
> akvarium - Og det er jo bare _min_ mening. Jeg véd, at mange er uenige med

Enig.

Men...
Din guru angiver at det er naturligt forekommende variation og ikke en
kulturform. Så er der kun tilbage at diskutere navnet

> [...]
> http://www.akvariebladet.dk/artikler/1996/Pterophyllum_slaegten.html
> af Tommy Brandt Andersen, som er min "guru" (-.

Jeg er blevet ret lun på Altum, men det lader til at de har nogenlunde
de samme varmekrav som Discus, hvilket var grunden til at jeg fravalgte
Discus

Kan det ikke lade sig gøre at holde Altum forsvarligt ved mere "civile"
temperaturer end minimum 28grd.?

<KLIP>

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 25-11-02 17:55

> Hvad ligger prisen typisk på for hvilken størrelse (Altum)?

> Mvh. / Best regards,
> Steen Suder <http://www.suder.dk/>
> ICQ UIN 4133803

Typisk kr. 250(+),- pr fisk hvis de er halvvoksne.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : J@N

Dato : 25-11-02 21:40

"Andreas Jensen" <ccc2500_TO_BE_REMOVED@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:3de241c6$0$157$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
>
> Jeg har netop selv "fået" 6 Pterophyllum Altum hos den lokale fiskepusher
> (Humlebæk, Nordsjælland). Jeg har også set dem i sidste uge i

Tillykke.

> "Peru Altum" er en kulturvariant af den almindelige scalere (Pterophyllum
> Scalare) og som sådan synes jeg ikke, at de hører hjemme i et "seriøst"
> akvarium -

Jeg er meget enig med dig i at diverse kulturformer ikke hører hjemme i et
seriøst akvarium, men det gør de såkaldte "Peru Altum", som er en variant
der findes i naturen.
Jeg har haft tre par og de kan absolut anbefales.

Jan

Fra : Andreas Jensen

Dato : 25-11-02 21:57

Hej igen

Flot ! At referere til en artikel uden selv at have (nær-)læst den. Jeg
trækker hermed ydmygt min bemærkning om Peru-Altum som kulturvariant
tilbage....

Jeg har givet kr. 600 for 6 stk. (Der var vist een, der spurgte) og de er
ca. 6 cm lange på kroppen, så dén pris er jeg meget tilfreds med.

Jeg holder dem på 26 grader sammen med rød neon (Der vist snart bliver
levender foder) og sprøjtekarpelaks. Jeg forventer absolut ingen yngel, da
vandet her i Humlebæk er meget hårdt.

Jeg forsøger at poste et eller flere billeder i dk.binaer - Men ingen
kommentarer om billedkvaliteten. Det er mine 1ste akvariebilleder (-.

Med venlig hilsen
Andreas Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-11-02 22:15

Andreas Jensen <ccc2500_TO_BE_REMOVED@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3de241c6$0$157$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> akvarium - Og det er jo bare _min_ mening. Jeg véd, at mange er uenige med

Det du skriver er ikke sandt. Håber du læser f.eks færdselsloven bedre
end du læser din
"guru's" artikel.
Jeg har klippet det ud som du har fået galt i halsen:

----- klip---------

Som en følge af denne arts store udbredelsesområde, findes der også en
heldel naturlige farvevarianter.
Af dem vil jeg fremhæve en variant af P. scalare som sælges under navnet
"Peru-Altum",
men den har INTET med P. altum at gøre. Det er en gammel kendt variant af
den almindelige P. scalare,
som er lidt højere i kroppen og derved kommer til at ligne P. altum lidt.

--------- klip---------

En kultur variant er en som er fremavlet i fangenskab, og som du ikke kan
finde i naturen!

Carsten

Fra : Andreas Jensen

Dato : 25-11-02 22:31

øøøhhhh.... Er det ikke nok at undskylde een gang ?

Ellers vil jeg da straks gøre det igen ! Jeg tog fejl og havde ikke læst
artiklen grundigt nok.

Ok nu ?

(-.

Med venlig hilsen
Andreas Jensen

PS Det er netop lykkedes mig at poste 2 ryste(n)de billeder i dk.binaer.....

Fra : J@N

Dato : 24-11-02 08:47

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Du kan sagtens have altum i dit 528 l hvis du begrænser dig til 4-6 stk
Fantastisk smuk fisk jeg har selv 10 stk.
ZooZity har dem i øjeblikket og for en gangs skyld nogle flotte, rolige
eksemplarer.

> Hvad er "Peru Altum"s navn på latin?

Tjekkiske grossister har kaldt den Pterophyllum peruensis, men "Peru Altum"
er simpelthen en scalare fra Peru og heddder Pterophyllum scalare. Der lever
ikke altum i Peru, det er bare et salgsnavn for en alm. scalare der ligner
altum lidt pga. den har et lille "knæk" på snuden.

Jan

Fra : Annie og Torben

Dato : 24-11-02 11:45

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har et par Cichlasoma spilurum på dansk blå-øjet. Mine planter står pænt
da de bruger en lille urtepotte som yngleplads. Jeg er utrolig glad for
disse fisk, da de har ynglet to gange med fint resultat. Derudover har jeg
et par nøglehuls cichlider en lille og rolig fisk som går fint med de
blå-øjet. Men put ikke rødstrubet cichlider i vandet, de slås hele tiden.