"René Sørensen" skrev d. 22-11-02 22:31 dette indlæg :
> Jeg havde for et lille stykke tid siden fornøjelsen af at låne en E-10
et
> par dage. Dejligt kamera, god optik og meget lysstærkt.
>
> Nu skulle der rigtigt laves rigtige gode portræt fotos af familen - i
ved
> meget meget lav dybde skarphed (f 2 - ~ 140 mm) så baggrunden bliver
helt
> sløret. Og så var det at jeg blev lidt mystificeret.... Jeg har taget
mange
> billeder med mit kære gamle analoge SLR hvor man (ved f2.8 - ca. 150
mm)
> fik en baggrund som er totalt tværet ud. Dette skete dog kun i meget
lav
> grad med E-10'eren.
>
> Er der nogen som har en forklaring på fænomenet eller selv har oplevet
det ?
> Jeg begyndte straks at tænke om blænden nu også kunne sammenlignes med
et
> analog SLR's (lige som at brændvidden ikke kan). Er der nogle
eksperter her
> på det ?
Kære Rene.
Tom Wagener har faktisk svaret på dit spørgsmål ved at henvise til en
hjemmeside (Wrotniak) med en god, men måske lidt uoverskuelig
forklaring. Jeg vil prøve at give en forklaring på dansk.
I princippet er en ting kun skarpt hvis det er i fokus, men en vis
uskarphed kan opleves som skarpt - det er forklaringen på dybdeskarphed.
Når et punkt er ude af fokus, spredes lyset og dækker et større og
større område jo mere det er ude af fokus. Hvis spredningen er mindre
end 0,03 mm på billedplanet med et traditionelt 35 mm kamera, opleves
det som skarpt.
På den anviste hjemmeside er det anført at - sammen med en god
forklaring - at en spredning på 0,007 mm opleves som skarpt i
forbindelse med digitale kameraer. Det afstandsområde i motivet som
giver en spredning der ligger inden for 0,0 mm - 0,3 mm (0,0 mm - 0,007
mm), kaldes dybdeskarphed.
De angivne formler på Wrotniaks hjemmeside siger at man kan sammenligne
dybdeskarphed på forskellige brændevidder som følger: du skal gange dit
valgte blændetal med forholdet mellem brændevidderne for at få den
nedblænding du skal bruge for at få samme dybdeskarphed.
Altså: forholdet mellem normaloptik 50 mm og tele 150 mm er 1:3, så
dybdeskarphed på 50 mm f:2,0 svarer til dybdeskarphed på 150 mm f:6,0
(2,0*3).
Forholdet mellem normaloptik for digitale kameraer og 35 mm kamera er
omkring 1:5 (10 mm:50 mm). Det siger altså at sammenlignelig
dybbdeskarphed er 10 mm f:2,0 og 50 mm f:10,0 (hvis du så bruger fx 3x
zoom bliver det til digtalt f:6 svarer til 35mm kameraets 150 mm optik
med f:30 - og det giver dybdeskarphed.
Wrotniak skriver at han har fundet formlerne i "gamle" fotobøger. Jeg
har også fundet formlerne og forklaringerne på dansk i 'Jeg
Fotograferer' af Tommy Frenning fra Politikens, 1969.
Disse forklaringer forsvandt ud af fotobøger efterhånden som kameraerne
blev mere og mere automatiske og den tilsvarende fra Politikens forlag,
1979 indeholder ikke forklaringerne.
Jeg håber ikke det blev for meget og for uforståelig.
Hilsen Ivan Krogh Hansen
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"