Glæder mig som et lille barn...
Fra : R. Ilsøe

Dato : 22-11-02 20:27

Vi holder Casper's fødselsdag i morgen, da hans far er på arbejde på
Nordsøen på hans rigtige fødselsdag. Casper fylder 5 år og af en eller anden
grund glæder jeg mig næsten mere end ham. Ved vi har fået købt SUPER gaver
til ham og 5 år... Så er han jo også ved at være så stor at han virkelig
selv kan udvælge de ting han rigtig gerne vil ha' og ikke bare peger på ALT
hvad der ser' spændende ud... I er nok ligeglade, men vil alligevel lige
fortælle hvad jeg VED han får ind til nu og det er de to ting han har ønsket
sig aller mest... En Buzz Lightyear med en masse forskellige lyde og en
PlayStation 1 ! (Og lad nu venligst VÆRE med at kom med
forhånds-konklutioner om at det er for dårligt man lader sine børn spille
istedet for at bruge hovederne og bla bla bla for vi HAR altså
tidsbegrænsning på... max. 2 x ½ time i weekenderne og max 15 - 30 minutter
1 gang om dagen i hverdagene!

--
R. Ilsøe

Balto, Flatcoated Retriever (½ år)
Cikorie, Flatcoated Retriever (10½ år)
Bimmer, Labrador (2½ år)
http://soulbenders.webbyen.dk

Fra : Sander

Dato : 22-11-02 21:07

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> istedet for at bruge hovederne og bla bla bla for vi HAR altså
> tidsbegrænsning på... max. 2 x ½ time i weekenderne og max 15 - 30

Hejsa og hjertelig tillykke med Caspers 5 år : )

For et par år siden havde vi købt vores børns julegaver ( nye cykler ),
allerede i oktober måned og vi kunne næsten heller ikke vente til juleaften
og se deres glæde, når de fik gaven. Det var de sidste gaver, der blev
hentet under træet, for cyklerne kunne jo ikke være der, så vi havde lagt to
kuverter i stedet, med en tegning af en cykel.

Det er rigtig dejligt, at glæde ungerne med det, de virkelig ønsker sig.
Vores datter er lige fyldt 3 år. Det, der gjorde hende rigtig glad var
lagkagen og de fødselsdagshilsner, der fulgte med gaverne. Hun er helt vild
med bøger og alt, hvad der kan læses. : )

I ønskes en rigtig god dag i morgen !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kristina Andreassen

Dato : 22-11-02 22:07

Herfra skal også lyde et tillykke til Casper. Det lyder da som om han får
nogle dejlige gaver. Jeg håber at I alle har det godt. Ser vi dig mon snart
igen på majtermin?? Jeg tror vi er flere der savner jer

- Kristina

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 22-11-02 23:19

> [...]

> bla bla bla for vi HAR altså tidsbegrænsning på... max. 2 x ½ time i
> weekenderne og max 15 - 30 minutter 1 gang om dagen i hverdagene!

Tillykke!

Jeg kunne ikke drømme om at genere dig med at han får en playstation.
Diskussionen har været oppe før og der er rimelig enighed om at børn ikke
tager skade af at lege med computere (hverken pcere eller playstation),
bare det finder sted indenfor rimelighedens grænser, som alt andet.

Men en playstation _1_ ?!?

God fornøjelse - det er vidunderligt at se børns glæde over gaver.

--ingermarie

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 22-11-02 23:54

Hej

R. Ilsøe wrote:
> PlayStation 1 ! (Og lad nu venligst VÆRE med at kom med

Til den maskine kan jeg anbefale Byggemand Bob spillet som er på dansk.
Der er også et Peter Plys skoleagtigt spil, som man blandt andet kan få
igennem Disney Bogklubben som vist nok også er på dansk.

Falder I over andre gode titler til småbørn, må du meget gerne give
besked. Der er nemlig også andre børn i den alder som skal have......

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 23-11-02 06:39

On Fri, 22 Nov 2002 20:26:36 +0100, "R. Ilsøe"
> [...]

>istedet for at bruge hovederne og bla bla bla for vi HAR altså
>tidsbegrænsning på... max. 2 x ½ time i weekenderne og max 15 - 30 minutter

Hvis vi alle sender vore børn "i samme retning", bliver det vist en
flok kedelige mennesker. Her i huset står det kreative som den absolut
største fællesnævner. Men jeg kunne aldrig drømme om at bede dig om at
redegøre for, om din gave er skadelig eller ej.

Stort tillykke!

Hjerteligst
Dorte

Fra : Web . Woman

Dato : 23-11-02 09:17

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis vi alle sender vore børn "i samme retning", bliver det vist en
> flok kedelige mennesker. Her i huset står det kreative som den absolut
> største fællesnævner.

Jeg ved ikke, om jeg mon misforstår dit indlæg?

Skal det forstås sådan, at du synes, at I - i jeres hus - har valgt det
kreative *i stedet* for computere?

Og hvordan udfolder I kreativiteten?

Mvh. Lisbeth

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 23-11-02 10:59

On Sat, 23 Nov 2002 09:17:19 +0100, "Web . Woman"
<anaeitis_nospam@pc.dk> wrote:

>Jeg ved ikke, om jeg mon misforstår dit indlæg?

Æv jo. Jeg iler til, inden jeg bliver hængt ved daggry

>Skal det forstås sådan, at du synes, at I - i jeres hus - har valgt det
>kreative *i stedet* for computere?

Jeg brugte et slidt udtryk, jeg beklager!

Jeg forsøgte blot at sige, at hvis vi alle lægger mest vægt på den
samme aktivitet for vore børn, så bliver verden kedelig. Jeg blev
grebet at det åbenlyse selvforsvar - og syntes, at det var aldeles
unødvenidgt.

Undskyld klodset formulering.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Web . Woman

Dato : 23-11-02 14:53

> [...]
> samme aktivitet for vore børn, så bliver verden kedelig. Jeg blev
> grebet at det åbenlyse selvforsvar - og syntes, at det var aldeles

Jamen det har du da ret i.
Men jeg har stadig ikke forstået, om du opfatter kreativitet og computere
som to vidt forskellige og uforenelige størrelser. For mig er det ikke
sådan, at man behøver vælge enten/eller. Man kan jo vælge både/og. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 23-11-02 20:22

On Sat, 23 Nov 2002 14:52:57 +0100, "Web . Woman"
<anaeitis_nospam@pc.dk> wrote:

> [...]
>som to vidt forskellige og uforenelige størrelser. For mig er det ikke
>sådan, at man behøver vælge enten/eller. Man kan jo vælge både/og. *S*

Nej jeg ser ikke de to størrelser som absolut uforenelige. Gør du,
siden du finder det så væsentligt at få slået fast?

Jeg forsøgte tidligere at forklare, at jeg havde formuleret mig
klodset, og brugt et udtryk "det kreative". Det var ikke for at
nedgøre - og nej det tog ikke nuancerne med.

Det var for at støtte fødselarens mor i, at det er rigtigt at opmuntre
sit barn i en oprigtig interesse. Så lever man efter min mening op til
sit ansvar som forældre.

Skal det kreative i computere komme for en dag, skal der vist en anden
tråd til.

Dorte

Fra : Tine Andersen

Dato : 23-11-02 21:01

> On Sat, 23 Nov 2002 14:52:57 +0100, "Web . Woman"
> Skal det kreative i computere komme for en dag, skal der vist en anden
> tråd til.
...eller måske bare lidt mere viden

Jeg er programmør af lyst og erhverv - jeg har også vævet en hel del på en
stor skaftevæv. Jeg synes de to beskæftigelser ligner hinanden fantastisk.
(kreativitet i udfoldelse)

Mine børn tegner på livet lyst på den pc, der er ledig, når de har lyst.
(kreativitet i udfoldelse)

Min datter (10 år) er begyndt at øve sig på blindskrift på pc. Så behøver
hun ikke at bede mig om at skrive sine m_e_g_e_t l_a_n_g_e historier rent
for hende mere, så de kan blive distribueret til bedsteforældre.
(kreativitet i udfoldelse)

Jeg kunne komme med mange flere eksempler. Så kreativitet og edb-maskiner er
absolut ikke uforenelige. Langt det meste af det jeg foretager mig foran en
skærm er kreativt.

Tine

Jeg selv bruger ca. 1 time pr. dag med at newsnette og skrive e-mails.

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-11-02 21:20

Dorte R.M. Hansen wrote:

> Nej jeg ser ikke de to størrelser som absolut uforenelige.

Dit ordvalg, såvel i dette som i tidligere indlæg, tyder meget på at du
faktisk mener at de er tæt på at være uforenelige. Dine forsøg på at
bortforklare det virker lidt patetiske.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Lars Fischer

Dato : 24-11-02 01:24

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote

> Dit ordvalg, såvel i dette som i tidligere indlæg, tyder meget på
> at du faktisk mener at de er tæt på at være uforenelige. Dine
> forsøg på at bortforklare det virker lidt patetiske.

Nåda. Ovenstående må være endnu et udslag af, at Erik som den ældre
statsmand han er, kender til mennesker, og derfor - i modsætning til
os unge brushoveder - har retten til at nedgøre folk og fæ.

Men, Erik - hvorfor skriver du "patetiske", når du nu tydeligvis mener
"ynkelige"? Det virker ihvertfald ikke til at du finder Dortes indlæg
hverken højtidelige eller gribende.

/Lars

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-11-02 08:37

Lars Fischer wrote:

> Men, Erik - hvorfor skriver du "patetiske", når du nu tydeligvis mener
> "ynkelige"? Det virker ihvertfald ikke til at du finder Dortes indlæg
> hverken højtidelige eller gribende.

Du har ret; jeg tænkte på betydningen af det engelske ord "pathetic".

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Lars Fischer

Dato : 01-12-02 01:19

> Du har ret; jeg tænkte på betydningen af det engelske ord
> "pathetic".

En efterhånden alt for almindelig "undersættelse".

/Lars

Fra : Tine Andersen

Dato : 01-12-02 12:02

"Lars Fischer" <fischer@suk.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote

> En efterhånden alt for almindelig "undersættelse".
>
> /Lars

I familie med engelsk 'simple' (der betyder 'enkelt') som bliver oversat til
simpel (der snarere betyder 'billig' a la luderagtig)

Tine

Fra : Pia

Dato : 01-12-02 13:20

"Tine Andersen" <tine.invalid@post3.tele.dk> wrote in message
> [...]
til
> simpel (der snarere betyder 'billig' a la luderagtig)

Man kan nu ogsaa bruge 'simple' paa engelsk til at betyde 'billig' eller
'lidt uintelligent'

Pia

Fra : Tine Andersen

Dato : 01-12-02 14:37

"Pia" <pia.a.reynolds@btinternet.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> til

> Man kan nu ogsaa bruge 'simple' paa engelsk til at betyde 'billig' eller

True!

Tine

Fra : Uffe Holst

Dato : 01-12-02 12:01

In an article of 1 Dec 2002 Lars Fischer wrote:

> En efterhånden alt for almindelig "undersættelse".

Undersættelsen er så almindelig, at den faktisk er medtaget i Politikens
Nudansk Ordbog fra 1996, så vi må nok nærmere konkludere, at sproget
har udviklet sig og tilføjet en ekstra betydning til ordet.

At der så fortsat er nogle mennesker, der ikke har fulgt med udviklingen,
er en helt anden historie :)

--
Uffe Holst

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-12-02 12:05

Uffe Holst wrote:

> Undersættelsen er så almindelig, at den faktisk er medtaget i
> Politikens Nudansk Ordbog fra 1996, så vi må nok nærmere konkludere,
> at sproget har udviklet sig og tilføjet en ekstra betydning til ordet.

Det kan nok være, men jeg burde have vidst bedre.

> At der så fortsat er nogle mennesker, der ikke har fulgt med
> udviklingen, er en helt anden historie :)

Udvikling? I mange tilfælde er der tale om en decideret afvikling af det
danske sprog.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Uffe Holst

Dato : 01-12-02 12:54

In an article of 1 Dec 2002 Erik Olsen wrote:

> Udvikling? I mange tilfælde er der tale om en decideret afvikling af det
> danske sprog.

Det tror jeg såmænd ikke. Sproget har altid udviklet sig og taget fremmede
gloser til dig -- se blot på hvor mange af vores ord, der f.eks. har en
tysk oprindelse.

Sproget er en meget livlig størrelse, og jeg er ikke det mindste i tvivl
om, at dansk nok skal bestå fremover. Men om halvtreds år taler vi
naturligvis ikke det dansk, vi taler i dag, ligesom vi i dag ikke taler det
dansk, der blev talt for halvtreds år siden. Hør blot de gamle danske
lystspil, som sikkert stadig indimellem bliver vist på tv -- de talte sgu
da sjovt dengang :)

--
Uffe Holst

Fra : Web . Woman

Dato : 27-11-02 23:17

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Nej jeg ser ikke de to størrelser som absolut uforenelige. Gør du,
> siden du finder det så væsentligt at få slået fast?

Det fremgår af mit tidligere svar, at jeg ikke opfatter de to ting som
uforenelige.

> Jeg forsøgte tidligere at forklare, at jeg havde formuleret mig
> klodset, og brugt et udtryk "det kreative". Det var ikke for at
> nedgøre - og nej det tog ikke nuancerne med.

Jeg har ikke overhovedet opfattet dit valg og/eller din forklaring som
nedgørende. Bare forunderlig i en sådan grad, at jeg ikke forstod og stadig
ikke forstår.

Kan dog fint leve UDEN at forstå det, så betragt ikke mit indlæg som en
forventning om, at du skal forklare yderligere. *S*

> Det var for at støtte fødselarens mor i, at det er rigtigt at opmuntre
> sit barn i en oprigtig interesse. Så lever man efter min mening op til
> sit ansvar som forældre.

Sådan opfattede jeg også en del af det, du skrev!

Men sidste del af din forklaring drillede. Kunne og kan nemlig ikke se
hvordan det at vælge computere til/fra hænger sammen med at "Her i huset
står det kreative som den absolut største fællesnævner." Det virker såmænd
bare som en gang "Goddag mand! Økseskaft!" på mig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 23-11-02 21:36

On Sat, 23 Nov 2002 10:59:10 +0100, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Æv jo. Jeg iler til, inden jeg bliver hængt ved daggry

Jo jeg er vist blevet hængt ved daggry på nogle fordomme, som jeg ikke
i er besiddelse af. Er det hakkeordenen, der forhindrer jer i at lytte
til mine undskyldninger om en klodset forklaring?

For I lytter øjensynligt ikke til, at jeg prøvede at bakke op omkring
moderens valg af gave - og forsøgte at signalere, at det er tåbeligt
at skulle forsvare sig med pædagogisk rigtige tidsrum, hvori sønnen må
spille, overfor mennesker, der ikke står med det store ansvar for
sønnen.

Tværtimod skal endnu et af mine forsøg på forklaring bruges til start
af en ny tråd om EDB og kreativitet.

Handler seriøsitet her i gruppen om at finde en "syndebuk" at arbejde
ud fra? For så passer jeg vist meget dårligt ind i billedet.

Dorte

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-11-02 21:47

Dorte R.M. Hansen wrote:

> Handler seriøsitet her i gruppen om at finde en "syndebuk" at arbejde
> ud fra? For så passer jeg vist meget dårligt ind i billedet.

Ikke specielt; men klodsede formuleringer er ofte anledning til lange
debatter.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Lars Fischer

Dato : 24-11-02 01:03

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk>

> Ikke specielt; men klodsede formuleringer er ofte anledning til
> lange debatter.

Næh. Det er ikke den klodsede formulering, men derimod kværulanten,
som bliver ved med at tærske langhalm på den, længe efter at den er
forklaret, der skaber den lange debat.

/Lars

Fra : Tine Andersen

Dato : 23-11-02 10:46

> [...]
> største fællesnævner. Men jeg kunne aldrig drømme om at bede dig om at
> redegøre for, om din gave er skadelig eller ej.
...og vi har en ren og skær nørdefamilie, hvor far og mor sidder ved den ene
eller den anden computer (hjem/arbejde) mange timer hver dag, så det kan
ungerne også godt finde på, når de er hjemme. I øvrigt ofte med det kreative
som fællesnævner (tegninger, historier der bliver skrevet ind)

I skole og børnehave ser det naturligvis anderledes ud, så alt håb er ikke
ude for dem.

Tine