Fadderskabssager????
Fra : Michael Holtegaard

Dato : 22-11-02 20:09

Hej NG,

Min farmors mor fik, i perioden 1892-1915, 7 børn, alle som en, er indført i
kirkebøgerne uden fader????? (siger min fætter, som har opgivet at komme
videre)

1. barn fik hun som 17. årig i 1892 det sidste i 1915.

Hvordan i alverden kommer jeg videre? Der må vel foreligge en faderskabssag
eller 7, men skal jeg godt nok den slagne gang til Viborg for at komme
videre? Eller kan jeg lokke en letsindig person til at tjekke min farmors
mor, når han/hun alligevel er i Viborg?

Hvis nogen hopper på den, er info som følger:
Thora Sidonia Jensen fødes i Sønder Kongerslev sogn den 29. okt.
1911(Kirkebog C 169-7, side 82, indføring nr. 11) og døbes 28. april 1912
(Kirkebog C 169-7, side 82, indføring nr. 11) Hun konfirmeres den 4. okt.
1925 (Kirkebog C 169-8, side 188, indføring nr. 7)

Moderen er Mette Kristine Jensen, f. 9/9-1875 i Sønder Kongerslev
De øvrige børn skulle være: Ane Øline Jensen, 16-11-1892, Margrethe Jensen,
, Clara Jensen, Helga Christine Jensen,7-5-1898, Arthur Jensen, 11-02-1901,
Aage Marinus Jensen, 5-9-1905, Svend Erik Jensen, 26-02-1907, min farmor
Thora og Ellen Marie Jensen, 20-12-1915 Alle skulle være født i Sønder
Kongerslev Sogn, Aalborg Amt.

hendes forældre er
Ole Christian Jensen, f. 1-11-1850 i Komdrup og
Christine Christensen, f. 29-11-1851 i Nr. Kongerslev

Jeg har lige "overtaget" sagen fra min fætter, da vi ellers har delt
familien imellem os, men nu falder den åbenbart tilbage..... og slår hårdt.

Selv det mindste lille pip modtages med taknemmelighed.

mvh
Michael Holtegaard

Fra : Leif Sepstrup

Dato : 23-11-02 07:02

"Michael Holtegaard" <holte@gvdnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hårdt.

> Selv det mindste lille pip modtages med taknemmelighed.

Jeg se på sagerne i dag på LAV

Leif Sepstrup
http://www.sitecenter.dk/sepstrup

Fra : Dorthe Skall

Dato : 23-11-02 14:13

Jeg har også haft en faderskabs sag, men i mit tilfælde var det lige
nøjagtig den, som manglede i stakken af sager. Nummeret var der ganske
enkelt ikke, eller måske fjernet. Er der nogen, som har lignende erfaringer,
hører jeg gerne fra jer, hvordan er I så kommet videre ? Er der stadig håb
om at finde sagen et andet sted ?
MVH Dorthe Skall

Fra : Leif Sepstrup

Dato : 23-11-02 18:49

"Dorthe Skall" <n.skall@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
erfaringer,
> hører jeg gerne fra jer, hvordan er I så kommet videre ? Er der stadig håb

Hej Dorthe

Når den mangler, er der normalt ikke noget at hente, dog kan du være heldig
at den er taget ud, måske i forbindelse med betaling ved barnet
konfirmation, og at den er placeret under det nye år.
En anden mulighed er at barnefaderen står opført i brevbøgerne, fra den
lokale politimyndighed.

Fra : Michael Holtegaard

Dato : 24-11-02 14:07

Hej Leif,

Tak til NG - Jeg må åbenbart dybere ned i mulden - Tak for hjælpen - At jeg
har "7 * Jesus" i familien er jo min lille opgave at komme videre med -
Beklager hvis nogen tager anstød af vitsen.

mvh

Michael Holtegaard

Fra : Lykke Juhler

Dato : 25-11-02 12:02

> [...]
erfaringer,
> hører jeg gerne fra jer, hvordan er I så kommet videre ? Er der stadig håb

Hej Dorthe

Jeg har oplevet nøjagtig det samme.
Fadderskabssagen er pist væk, -LA i Åbenrå kan ikke finde ud af hvor det er
forsvundet, -før eller efter ankomsten dertil.
I politimesterarkivet, -skulle sagen også ligge, -og der står navnene på
begge parter moderen og faderen, -men selve akterne gik til i en brand for
mange år siden.

Så jeg står nu som Moses ved det Røde hav, -jeg har en mand, -hans navn og
hans fødested, -men da det er en millionby i Tyskland, -ja så er han
desværre meget svær at finde.
Lige nu har jeg henlagt sagen, -men vil bestemt tage den op igen, for det
kunne jo være, -at guldkornet pludselig en dag kommer flyvende.

Jeg kunne ikke lade være med at få en lidt "skør" tanke.
Lige nu er det meget oppe i medierne, -med tyskerbørnene fra 2. Verdenskrig.
Hvordan myndighederne har mørklagt fadderskabssagerne.

"Min" fadderskabssag ligger i 1921, -lige efter genforeningen, -og faderen
var tysker, moderen var dansker. Gjorde man noget lignende efter 1.
Verdenskrig?

Nå, -det var kun en strøtanke, -der måske kan være lidt langt ude i tovene.

Hilsen Lykke Juhler
fam.juhler@tcnmail.dk

Fra : Bodil Madsen

Dato : 25-11-02 13:51

Hej Lykke!

Det tror jeg nu ikke. Danmark og Tyskland var jo ikke i krig med hinanden i
1914 - 1918. Hvis moderen boede i det nuværende Sønderjylland, som jo var
under tysk herredømme i perioden 1864 - 1920, så var hun jo også tysker
eller rettere preussisk statsborger. Sønderjylland var jo ikke besat, men
vundet i krigen 1864 hvis man kan sige det sådan. . Så jeg vil antage at
hvis sagen er forsvundet skyldes det snarere at den på et tidspunkt har
været taget frem og måske lagt forkert på plads, eller fjernet at én der har
haft personlige grunde til at fjerne den.

Men lad os se om der er andre der har haft andre erfaringer.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Lykke Juhler

Dato : 26-11-02 15:48

"Bodil Madsen" <annabodil@nyraad.net> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> haft personlige grunde til at fjerne den.
>
> Men lad os se om der er andre der har haft andre erfaringer.

Hej Bodil

Jeg tror du har ret, -myndighederne som sådan havde intet ønske i at gemme
sager, -som de senere havde efter 2. Verdenskrig.
Det var også bare en strø-tanke jeg pludselig fik.

Men problematikken i den ligner dog en hel del.

Min mands oldemor som var moderen i dette fadderskab var født i Flensburg af
meget dansksindede forældre, -og faderen kom fra Halle i det senere
Østtyskland. Han var muligvis soldat, -muligvis sendt derop for at
"tyskefisere" Sønderjylland, -det ved vi desværre ikke ret meget om.
Forbindelsen mellem dem var umulig, -de måtte ikke få hinanden. Moderen blev
sendt til Thy, op til en søster, for at få barnet.
Barnet, min mands farmor, har sidenhen spurgt familien ud om faderen men
"det var bedst det blev glemt".

Så som du kan se, - godtnok var moderen også Tysk statsborger, -men hun
kunne uden videre få dansk statsborgerskab efter genforeningen, -det kunne
faderen ikke. Han blev afvist ifølge det Nationale Register.

Hilsen Lykke