hydroxid/hydroxyd
Fra : sune vuorela

Dato : 22-11-02 19:39

Xpost dk.videnskab og dk.kultur.sprog, fut .sprog

Hjesa!

Hvilken stavemåde er korrekt?

hydroxid eller hydroxyd - altså OH- ioner

De to små mænd inde i mit hovede skændes konstant om det!

--
Sune

Fra : Uffe Holst

Dato : 22-11-02 21:30

In an article of 22 Nov 2002 sune vuorela wrote:

> Hvilken stavemåde er korrekt?
>
> hydroxid eller hydroxyd - altså OH- ioner
>
> De to små mænd inde i mit hovede skændes konstant om det!

Som kemiker har jeg altid stavet det hydroxid.

Jeg er dog godt klar over, at Retskrivningsordbogen tillader begge
stavemåder, men en kemiker vil helt sikkert se skævt til hydroxyd.

--
Uffe Holst

Fra : Jens Brix Christians~

Dato : 23-11-02 01:44

sune vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote in message news:<l9ustuofahnhcrvrstc7qh0p5fputbrd1v@4ax.com>...
> [...]
>
> Hvilken stavemåde er korrekt?
>
> hydroxid eller hydroxyd - altså OH- ioner
>
> De to små mænd inde i mit hovede skændes konstant om det!

De er begge to korrekte ifølge Retskrivningsordbogen. Sig til de to
små mænd at de ikke behøver at rumstere i dit hoved; de kan slå den
slags op på nettet:

http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=hydroxid