Forklaring på stamtavlen
Fra : Per

Dato : 22-11-02 13:51

Hej

Jeg har lige fået en lille schæferhvalp, og på stamtavlen er der en
masse forkortelser ,som jeg meget gerne vil have en forklaring på.

På forhånd tak

Per

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 22-11-02 14:23

Hej

Kan du ikke skrive, hvilke forkortelser der er tale om, så skal jeg prøve at
give en forklaring. Er det en DKK stambog?

--
-Trine

Se Robin på www.robinhund.dk

Fra : R. Ilsøe

Dato : 22-11-02 19:31

> Kan du ikke skrive, hvilke forkortelser der er tale om, så skal jeg prøve
at
> give en forklaring. Er det en DKK stambog?

Tillykke med halpen. Prøv, som Trine Skrev, at send forkortelserne her.
Ellers er der på Golden Retriever's race-siden nogen af beskrivelserne på
hvalpe-siden. Jeg har i øvrigt et par enkelte jeg er i tvivl om...:

1. Hund, Hollandsk flatter:
UVV 92 (Ved at VV er Verdens Vinder, men når nu der er et U foran...)
(Den anden ved denne hund er NLCH, (Hollandsk Champion))

2. Hund, Hollandsk flatter:
DCH - VDHCH - JGDV
DCH kunne være Tysk Champion, men har set en anden forkortelse for det på
Golden's hjemmeside...)
(De andre er NLCH og INTCH (International Champion))

--
R. Ilsøe

Balto, Flatcoated Retriever (½ år)
Cikorie, Flatcoated Retriever (10½ år)
Bimmer, Labrador (2½ år)
http://soulbenders.webbyen.dk

Fra : Estrid Heldager

Dato : 22-11-02 21:24

1. i følge kataloget fra Herning er UVV = unghunde verdensvinder
2. i følge kataloget fra Herning er DCHVDH = tysk champion. Tysk
klubchampion hedder DCHKLB
Gæt: JGDV kunne være en vindertitel

MVH Estrid

Fra : Mari

Dato : 22-11-02 23:42

"Estrid Heldager" <heldager@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Gæt: JGDV kunne være en vindertitel

JGD = Jugend, V = vinder, = Unghundevinder. = UV
Forkortelserne følger landets sprogforkortelser.

http://www.aqui.dk/forkort.html

CH betyder champion, Det der står foran CH er enten en landekode,
en landsdelskode, en klubkode - eller en prøvekode.
Det kan være betegnelser for meritter som f.eks. brugsprøver,
lydighedsprøver, agility el.lign. Typisk schæfertitel kan være IPO,
som er en bestemt international brugshundeprøve.

"Vinder" er vinder af dagens konkurrence i den pågældende klasse
som hunden stiller i - eller avancerer til undervejs som dagen skrider frem.
"Københavns vinder", som man kan opnå på den internationale
efterårsudstilling i København - med den hanhund og den tæve, der bliver
bedst placeret i racen.

Mari

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 23-11-02 00:31

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> wrote in message

> 1. Hund, Hollandsk flatter:
> UVV 92 (Ved at VV er Verdens Vinder, men når nu der er et U foran...)
> (Den anden ved denne hund er NLCH, (Hollandsk Champion))

Unghundeverdensvinder.

> 2. Hund, Hollandsk flatter:
> DCH - VDHCH - JGDV
> DCH kunne være Tysk Champion, men har set en anden forkortelse for det på
> Golden's hjemmeside...)
VDHCH er tysk champion (den tyske afdeling af FCI hedder VDH)
JGDV kunne være unghundevinder, men kan ikke finde beviser
Det eneste jeg kan finde på DCH er danmarks civile hundeførerforening og det
er det nok ikke....

-Trine

Fra : Mari

Dato : 23-11-02 11:14

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrev i en meddelelse
> VDHCH er tysk champion (den tyske afdeling af FCI hedder VDH)

VDHCH er en uofficiel (forkert?) skrivemåde af forkortelsen DCHVDH,
som er = Deutscher CHampion v. Verband für das Deutsche Hundewesen e.V.

VDH er den tyske FCI-stambogsførende klub, som er pendant til
vores DKK (Dansk Kennel Klub).

FCI = http://www.fci.be/ er hovedorganisationen for de nationale
stambogsførende kennelklubber.
"The Fédération Cynologique Internationale is the World Canine
Organisation.
It includes 80 members and contract partners (one member per country) that
each
issue their own pedigrees and train their own judges. The FCI makes sure
that the
pedigrees and judges are mutually recognized by all the FCI members."
Her registreres og godkendes standarder for de FCI-anerkendte racer....
(tryk på landekoden,
når listen med standarder er fundet frem)

> Det eneste jeg kan finde på DCH er danmarks civile hundeførerforening og
det
> er det nok ikke....

Det er Deutscher CHampion. Det forkortes enten DCHVDH eller DCHKLB.
DCHKLB er klubchampion, dvs. champion i racens egen specialklub i det
pågældende land.
Når man støder på DCH, så er det underforstået, at det (også) er en DCHVDH,
idet
det er DCH(VDH), det står på certificatet. Begge titler registreres af DKK.
(Det er FCI-titler jeg skriver om, kender ikke til andre organisationers
meritbetegnelser)

Andre forkortelser på stamtavler er f.eks. hundenes registreringsnummer.
Udenlandske hundes stamnumre (på danske stamtavler) er tilføjet en kode
for hvilken national kennelklub, der har stambogsført hunden.
Eksempelvis starter en dansk nummer med DKK, når det påføres en udenlandsk
stambog,
mens det udelades på den danske stambog.
Tyske stambogsnumre starter med VDH,
Hollandske med NHSB,
Amerikanske med AKC
Italienske med LOI
Spanske med LOE
Svenske, norske og finskemed hhv,. S, N og SF
Brasilien CBKC

Blot for at nævne nogle at de koder står i de stambøger, der ligger "bag"
mine hunde.

Mari

Fra : R. Ilsøe

Dato : 23-11-02 11:29

> Tyske stambogsnumre starter med VDH,
> Hollandske med NHSB,
> Amerikanske med AKC
> Italienske med LOI
> Spanske med LOE
> Svenske, norske og finskemed hhv,. S, N og SF
> Brasilien CBKC

Tak for alle de udførlige forklaringer. Jeg ved at Balto's far stammer fra
Holland. Han blev importeret fra en kennel der. Farmor'en starter så også
med NHSB - men... Farfar er så åbentbart fra DK... Falcon, der er blevet
hentet fra Holland har fået en DKK stamtavle kan jeg se... og så er der 2
jeg er i tvivl om... Farfar's far der har KCSB xxx CD og Farfars mor der har
KC QxxxxxxxQxx ! Hvor er de fra så?

Fra : Mari

Dato : 23-11-02 13:01

> [...]
> jeg er i tvivl om... Farfar's far der har KCSB xxx CD og Farfars mor der

Farfar's far er så engelsk "Kennel Club Stud Book" og nummeret er 4 tal og
to bogstaver.

KC = Kennel Club (den engelske)
KCR = Kennel Club Register (også den engelske)

KC Q den er sværere - for den kan jeg ikke finde et entydigt svar på.
Den er engelsk - og det synes at være et nummersystem, der ligger på
tæver i 4-5'te led i stamtavlerne -
eller også er det et pudsigt sammentræf på de stamtavler jeg har bladret
igennem.
Måske et todelt system for hanner og tæver - eller som vi har det i Danmark
et registreringsnummer - og et tatoveringsnummer og/eller chipnummer..

Det er gætværk....... måske andre kan supplere

Mari

Fra : R. Ilsøe

Dato : 23-11-02 11:36

> [...]
DKK.
> (Det er FCI-titler jeg skriver om, kender ikke til andre organisationers

DCH og VDHCH stå ved samme hund... Fårstår jeg ret når det er to
forkortelser af samme tittel..?

Fra : Mari

Dato : 23-11-02 13:04

> DCH og VDHCH stå ved samme hund... Fårstår jeg ret når det er to
> forkortelser af samme tittel..?

Den ene afføder den anden. DKK registrerer begge titler på stambøgerne.

Mari

Fra : Heidi

Dato : 26-11-02 08:29

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote in message news:<arnqr3$bnf$1@sunsite.dk>...
> "R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Den ene afføder den anden. DKK registrerer begge titler på stambøgerne.
>

> Mari

Der findes to tyske championater. VDH-champion og Tysk champion.

Fra : Mari

Dato : 28-11-02 23:35

"Heidi" <heidi_rasmussen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Der findes to tyske championater. VDH-champion og Tysk champion.

Fra absolut pålidelig )) kilde forlyder det:
"I dag er der tre tyske:
KBSG = klubsieger
DCHKLB er den sværeste at få det er den der hedder Tysk skønhedschampion.
DCHVDH = kennelklubchampionatet"

Fra : Per

Dato : 25-11-02 20:44

"R. Ils e" <frygtloes_@hotmail.com> wrote in message news:<arnlnn$nhs$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>...
> DCHVDH,
> DKK.
>
> DCH og VDHCH stå ved samme hund... Fårstår jeg ret når det er to
> forkortelser af samme tittel..?

Hej Mari

Her er de oplysninger som jeg meget gerne vil have "oversat"
AK
BHP1
UHP
SCHH1 OG 2 og 3
BHP2 OG 3
IOP1 og 3
AN-NL
UHP
AK-D
AVKL-D
VZH
Og de sidste oplysninger er A, A2 B1 osv. går jeg ud fra ar der er HD "tal"

På forhånd tak

Per

Fra : Claus

Dato : 25-11-02 20:57

> AK------- Avlskåret i Schæferklubben
> BHP1 -----------Brugsprøve i Schæferklubben
> UHP------------- 20 km. cykelprøve
> SCHH1 OG 2 og 3------Det samme som BHP prøverne er bare taget i Tyskland
> BHP2 OG 3-------- Brugsprøver i Schæferklubbe den næst højeste og den
højeste.
> IOP1 og 3----------IPO er næsten det samme som BHP.
> AN-NL---ved ikke
> UHP
> AK-D-----Avlskåret i Tyskland
> AVKL-D---Avlsklasse i Tyskland, det er noget udstillings noget
> VZH---ved ikke

det er sådan lige frit fra hoften.

Claus

Fra : René Kofoed

Dato : 23-11-02 08:33

Hej Per.
Stort tillykke med hvalpen.
I "Bogen om Schæferhunde" kan du se alle hvad alle de forskellige
forkortelser betyder.
En anden mulighed er at, kontakten Schæferhundeklubben, de ved det også.
Mange tillykke hilsner fra
Susanne, Coco og Xawier,