Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken film er bedst.
Fra : kr

Dato : 22-11-02 12:08

Hej med jer, jeg har købt et gammelt zoom-kamera et, Minolta Riva Zoom 90 EX
QD, på et loppemarked. Nu vil jeg gerne vide hvilken film der er bedst til
et sådanne. Jeg har prøvet med film til 50 kr. for 2. Og 80 kr. for 2, og må
indrømme, at de 2 "dyre" gav det bedste resultat. Nu vil jeg gerne have et
godt råd ang. hvilken film, hvad den hedder og hvad den evt. koster.

På forhånd tak
kai rasmussen
kat2@mail.tele.dk

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 22-11-02 14:23

"kr" <kat2@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> indrømme, at de 2 "dyre" gav det bedste resultat. Nu vil jeg gerne have et
> godt råd ang. hvilken film, hvad den hedder og hvad den evt. koster.

Pas på med at drage forhastede konklusioner. Det færdige resultat afhænger
ofte i langt højere grad af, hvor godt billederne er kopieret, end af
filmen. (jeg går ud fra, at du har indleveret filmene til fremkaldelse).

Det er svært at købe dårlige film i dag, og ofte vil "noname" filmene være
et af de store mærker puttet i en anden patron. Problemet er, at du ikke ved
hvilket mærke.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : kr

Dato : 22-11-02 14:40

OK, jeg får filmene fremkaldt i Føtex og den slags steder, så måske jeg
skulle prøve at gå til en fotohandler og få dem fremkaldt der.

ps.
Tak for svaret.

kai rasmussen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-11-02 15:00

Fri, 22 Nov 2002 14:22:44 +0100, skrev Johan Gadegaard:

>Det er svært at købe dårlige film i dag, og ofte vil "noname" filmene være
>et af de store mærker puttet i en anden patron. Problemet er, at du ikke ved
>hvilket mærke.

Det er det altid. Ingen detailkæder ejer en filmfabrik med tilhørende
forsknings- og udviklingsafdeling.

Jeg kan ikke lige mindes at have hørt at Kodak nogensinde har været
"underleverandør", men jeg ved fra min tid i branchen, at såvel Agfa,
Fuji og Konica kan købes under et utal af navne.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 23-11-02 07:33

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Man kan da af og til købe Kodaks VR100. _Frygtelig_ film
Mvh.
Anders.

PS: Godt er et vidt begreb! Jeg er selv stor tilhænger af Fuji Reala - men
hvis du tager billeder hvor der er lys nok (sommer, ski etc.) skulle du
prøve en eller anden 100ASA

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 22-11-02 15:19

Kai skrev:

> [...]

> indrømme, at de 2 "dyre" gav det bedste resultat. Nu vil jeg gerne have et
> godt råd ang. hvilken film, hvad den hedder og hvad den evt. koster.

Hej

Køb en film af anerkendt mærke, Fuji, Agfa eller Kodak, så er det i orden,
Der er nok ikke noget i vejen med det fotolab Føtex bruger, en veleksponeret
film kan alle laboratorier lave gode billeder efter, der er god kontrol med
de forskellige procedurer, men der kan jo være en snutter.

Du får nok et råd, fra ham du ved nok , og det lyder:

Du får kun l..., hvis du ikke vil betale.

Men det er ikke rigtigt, du kan få glimrende billeder fra Bilka og Føtex,
jeg bruger selv Merlins den billige, hvis det ikke er noget der skal
forstørres meget, eller skal sælges. hvis du bruger prof. lab, får du kopien
som du vil have den,
men det koster også kassen.

Fortsat god fotodag !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Esben

Dato : 22-11-02 15:38

det er ikke prisen på filmen der gør den store forskel men følsomheden -
brug 400 iso til ind/ude på denne årstid fx. kodak ultra - brug 200 iso
udendørs om sommeren.
den største kvalitetsforskel giver fremkaldelsen - du får hvad du betaler
for.