PHP med grafisk brugerflade
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 03-03-01 10:28

Bare i tilfælde af, at der er nogen, der ikke har opdaget det, så vil
jeg lige henlede opmærksomheden på, at PHP-GTK er udkommet
(http://gtk.php.net). PHP-GTK gør det muligt at lave
"skrivebordsprogrammer" i PHP - altså programmer med en egentlig
grafisk brugerflade. Selve den grafiske brugerflade hedder GTK+.
Hvordan et GTK+-program ser ud, kan man f.eks. se på
http://gnome.org/images/screenshots/19991208-jrb-big. GTK+ er først og
fremmest en Linux-ting, men findes dog også til Windows (er man
Windows-bruger, kan man hente og installere GIMP på
http://gimp.org/win32, så får man også GTK+ med i købet). Personligt
ville jeg foretrække Qt i stedet for GTK+, men under alle
omstændigheder: Det er lidt af en revolution for PHP, det, der sker her.

PHP-GTK kræver i øjeblikket den allernyeste udviklingsversion af PHP
fra CVS. Den hentede og installerede jeg i går sammen med PHP-GTK.
Installationen var forholdsvis nem, og de medfølgende testscripts, der
viste, hvad PHP-GTK kan, var gode og hurtige. Dog havde programmøren
glemt at sætte

#!/usr/local/bin/php -q

i toppen af scriptene, men efter det kørte de. Bestemt værd at tjekke
ud.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen