/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Digital SLR a la Olympus E-10
Fra : Michael Christoffers~


Dato : 22-11-02 08:25

Jeg har læst anmeldelse af dette kamera på dpreview, og er omtrent kommet
til den konklusion at jeg kan lade mig Nikon F-601 pensionere.
Nu har jeg altid haft SLR og det kunne jeg godt tænke mig at bibeholde, blot
lade den resterende del af kameraet være digitalt.
Olympus E-10 får ikke ubetinget ros, især halter det åbenbart noget på
digital siden.
Findes der andre digitale SLR i samme prisklasse (dvs. under 1.000 euro)?
Nej, vel?
Derudover har den "kun" 4 MB opløsning og jeg kan sagtens få 5 MB i samme
prisklasse.
Jeg skal overvejende bruge dette kamera "i marken" bla. på en forestående 1
måneds tur til asien.
Ellers har jeg også været lidt smålun på Minolta Dimage 7i.
Al input der evt. kunne hjælpe mig til at træffe den "rigtige" beslutning
modtages med tak.

Venlig hilsne
Michael Christoffersen




 
 
max (22-11-2002)
Kommentar
Fra : max


Dato : 22-11-02 08:36

<snip>
> Olympus E-10 får ikke ubetinget ros, især halter det åbenbart noget på
> digital siden.
> Findes der andre digitale SLR i samme prisklasse (dvs. under 1.000 euro)?
> Nej, vel?
> Derudover har den "kun" 4 MB opløsning og jeg kan sagtens få 5 MB i samme
> prisklasse.
> Jeg skal overvejende bruge dette kamera "i marken" bla. på en forestående 1
> måneds tur til asien.
> Ellers har jeg også været lidt smålun på Minolta Dimage 7i.
> Al input der evt. kunne hjælpe mig til at træffe den "rigtige" beslutning
> modtages med tak.
>
> Venlig hilsne
> Michael Christoffersen

Hey Michael - Minoltaen er nok det bedste bud, den store
zoom (ægte vidvinkel-lang tele) er rigtigt god on the road..
Du behøver ikke flere indput, det er kameraet til dig..
mvh max




Michael Christoffers~ (22-11-2002)
Kommentar
Fra : Michael Christoffers~


Dato : 22-11-02 09:03


"max" <maxartz@hotmail.com> wrote in message
news:r5lD9.29799$HU.2103488@news010.worldonline.dk...
> <snip>
>>
> Hey Michael - Minoltaen er nok det bedste bud, den store
> zoom (ægte vidvinkel-lang tele) er rigtigt god on the road..
> Du behøver ikke flere indput, det er kameraet til dig..
> mvh max
>
Hej Max,

Ja, det er nok rigtigt. Jeg har blot en kammerat (prof. fotograf) der har
E-10, som han selvfølgelig er en varm fortaler for. Men han bruger den også
meget til studieoptagelser, som jeg ikke vil komme til.
Der er fordele og ulemper ved begge digicams, så jeg kommer nok til at gøre
op med mig selv, hvad der er vigtigst for mig.
Det er dog lidt svært når jeg er helt ny på digicam området selvom jeg har
et digitalt videokamera.

Venlig hilsen
Michael Christoffersen



\(4690\) Claus Smith (22-11-2002)
Kommentar
Fra : \(4690\) Claus Smith


Dato : 22-11-02 10:01

Hvorfor kigger du ikke efter en brugt nikon D1, som kan bruge de objektiver,
som du brugte på din anden Nikon.

De kan idag fåes for 5 - 8.000,- og op ad.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk



Michael Christoffers~ (22-11-2002)
Kommentar
Fra : Michael Christoffers~


Dato : 22-11-02 10:18

Hej Claus,

Ja, det var da så absolut også en tanke. Spec. da jeg har en lang række
Nikon objektiver.
Selvom D!`eren nok ikke er så let at finde.

Venlig hilsen
Michael christoffersen

"(4690) Claus Smith" <claussmith@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3dddf2aa$0$6103$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hvorfor kigger du ikke efter en brugt nikon D1, som kan bruge de
objektiver,
> som du brugte på din anden Nikon.
>
> De kan idag fåes for 5 - 8.000,- og op ad.
>
> Claus Smith - Pigefotografen
>
> www.pigefotografen.dk
>
>



\(4690\) Claus Smith (22-11-2002)
Kommentar
Fra : \(4690\) Claus Smith


Dato : 22-11-02 10:22


Pt. er der to af slagsen til salg i Den Blå Avis, men stadig til mellem 12
og 15 kilo, men ellers så kig efter Kodak udgaverne f.eks. af Nikon F5, som
er bygget om til digital brug...ganske fine kameraer og de kan sagtens
findes til den pris du søger.

Der er en Nikon kompatibel Kodak i Den Blå Avis til kr. 6.000,- så du kan
sagtens fortsætte med dine objektiver.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk



Michael Christoffers~ (22-11-2002)
Kommentar
Fra : Michael Christoffers~


Dato : 22-11-02 10:50

Ja, jeg slog lige nyprisen op. 4.300 og 5.600 euro for de to forskellige
modeller.
F5 ombygget? Ja, det var selvfølgelig også en ide.

Venlig hilsen
Michael

"(4690) Claus Smith" <claussmith@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3dddf78c$0$6099$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> Pt. er der to af slagsen til salg i Den Blå Avis, men stadig til mellem 12
> og 15 kilo, men ellers så kig efter Kodak udgaverne f.eks. af Nikon F5,
som
> er bygget om til digital brug...ganske fine kameraer og de kan sagtens
> findes til den pris du søger.
>
> Der er en Nikon kompatibel Kodak i Den Blå Avis til kr. 6.000,- så du kan
> sagtens fortsætte med dine objektiver.
>
> Claus Smith - Pigefotografen
>
> www.pigefotografen.dk
>
>



\(4690\) Claus Smith (22-11-2002)
Kommentar
Fra : \(4690\) Claus Smith


Dato : 22-11-02 11:33


Hvis du kigger på Kodaks internationale hjemmeside, så vil du finde en masse
Kodak digitale spejlreflekskameraer fra tiden inden Nikon selv begyndte at
lave deres D1 model.

Du vil også kunne finde en del Canon, som også arbejde sammen med Kodak på
daværende tidspunkt omkring digitale spejlreflekskameraer.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk



max (22-11-2002)
Kommentar
Fra : max


Dato : 22-11-02 11:25

> Hej Max,
>
> Ja, det er nok rigtigt. Jeg har blot en kammerat (prof. fotograf) der har
> E-10, som han selvfølgelig er en varm fortaler for. Men han bruger den også
> meget til studieoptagelser, som jeg ikke vil komme til.
> Der er fordele og ulemper ved begge digicams, så jeg kommer nok til at gøre
> op med mig selv, hvad der er vigtigst for mig.
> Det er dog lidt svært når jeg er helt ny på digicam området selvom jeg har
> et digitalt videokamera.
>
> Venlig hilsen
> Michael Christoffersen

Ja det er rigtigt - E-10ern er et rigtigt studie kamera.. Og det er meget
lækkert og godt til det.. Men du skal ikke stå og lave portrætter og
packshots med flashanlæg hele dagen..
Objektivet på Minoltaen er glimrende, kender til proffer der var glade
for den tidligere model 7 med samme objektiv - vidvinkel er et must på
rejser.. Alternativet er Nikon 5000, men det er ikke et godt kamera -
Så som jeg skrev sidst - Det er løsningen for dig.. Desuden hvis du er
til feks. pol filtre (fedt hvis du er til mættede farver), så har objektivet et
standart 49mm gevind =billige filtre..
Forslaget med en D1er - ja tak + objektiver, det blir dyrt og godt.
mvh max



max (22-11-2002)
Kommentar
Fra : max


Dato : 22-11-02 11:38

Der er lige postet lidt om 7i'ern i den engelske rec.photo.digital,,
link til fotos :
http://www.pbase.com/davewyman/gallery/southern_utah
mvh max



Michael Christoffers~ (22-11-2002)
Kommentar
Fra : Michael Christoffers~


Dato : 22-11-02 12:01

Mange tak til både Claus og Max.
Altid rart med en alternativ mening. Jeg stod og kunne ikke beslutte mig på
egen hånd. Nu har i givet mig et gedigent puf til at komme videre.

venlig hilsen
Michael
"max" <maxartz@hotmail.com> wrote in message
news:KLnD9.30146$HU.2125243@news010.worldonline.dk...
> Der er lige postet lidt om 7i'ern i den engelske rec.photo.digital,,
> link til fotos :
> http://www.pbase.com/davewyman/gallery/southern_utah
> mvh max
>
>



Tom Wagner (22-11-2002)
Kommentar
Fra : Tom Wagner


Dato : 22-11-02 15:53

On Fri, 22 Nov 2002 08:25:18 +0100, "Michael Christoffersen"
<pescator@stofanet.dk> wrote:

>Jeg har læst anmeldelse af dette kamera på dpreview, og er omtrent kommet
>til den konklusion at jeg kan lade mig Nikon F-601 pensionere.

Her er et par henvisninger til sider, hvor forskellige kameraer
sammenlignes. De kunne måske interessere dig og andre, der overvejer
at købe et digitalkamera i SLR-klassen. Ganske vist er det Olympus
E20, der sammenlignes med, men det er optisk set identisk med E10.

http://www.uschold.com/pdf/Report%20SLR%20Public%2009.02%20N.pdf

http://gcn.com/21_32/prod_reviews/20379-1.html

Held og lykke med dit nye kamera, hvad du så end vælger.

Tom

J@N (22-11-2002)
Kommentar
Fra : J@N


Dato : 22-11-02 20:34

"Michael Christoffersen" <pescator@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ddddbbb$0$18579$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Jeg har læst anmeldelse af dette kamera på dpreview, og er omtrent kommet
> til den konklusion at jeg kan lade mig Nikon F-601 pensionere.
> Nu har jeg altid haft SLR og det kunne jeg godt tænke mig at bibeholde,
blot
> lade den resterende del af kameraet være digitalt.
> Olympus E-10 får ikke ubetinget ros, især halter det åbenbart noget på
> digital siden.

E-10 & E-20 er kendt for at lidt træge i brug, men ellers udmærkede
kameraer.

> Findes der andre digitale SLR i samme prisklasse (dvs. under 1.000 euro)?
> Nej, vel?

E-10 er ikke et SLR, digitale SLR koster over kr. 20.000,-, men der findes
flere gode kameraer i mellemklassen, her er nogle af dem jeg har overvejet:
http://www.fredsholt.ishoejby.dk/digicam/index.htm

Desværre koster de fleste over 1.000 euro, men er du parat til at gå på
kompromis, så er der Fuji 602Z til ca. kr. 8.000,-.

Jan



Niklas (22-11-2002)
Kommentar
Fra : Niklas


Dato : 22-11-02 22:05


"J@N" <itjf@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:arm0oe$85n$1@sunsite.dk...
> "Michael Christoffersen" <pescator@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ddddbbb$0$18579$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Jeg har læst anmeldelse af dette kamera på dpreview, og er omtrent kommet
> > til den konklusion at jeg kan lade mig Nikon F-601 pensionere.
> > Nu har jeg altid haft SLR og det kunne jeg godt tænke mig at bibeholde,
> blot
> > lade den resterende del af kameraet være digitalt.
> > Olympus E-10 får ikke ubetinget ros, især halter det åbenbart noget på
> > digital siden.
>
> E-10 & E-20 er kendt for at lidt træge i brug, men ellers udmærkede
> kameraer.
>
> > Findes der andre digitale SLR i samme prisklasse (dvs. under 1.000 euro)?
> > Nej, vel?
>
> E-10 er ikke et SLR, digitale SLR koster over kr. 20.000,-, men der findes
> flere gode kameraer i mellemklassen, her er nogle af dem jeg har overvejet:
> http://www.fredsholt.ishoejby.dk/digicam/index.htm
>
> Desværre koster de fleste over 1.000 euro, men er du parat til at gå på
> kompromis, så er der Fuji 602Z til ca. kr. 8.000,-.
>
> Jan
>
>

Jeg vil nu mene at både E-10 og E-20 er SLR er SLR (DSLR hvor D=Digital).
i og med at de jo begge er enøjede spejlrefleks kameraer.
SLR betyder "Single Lens Reflex"
SLR har _intet_ at gøre med hvorvidt objektivet er udskiftbart.

Hvis billedet er elektronisk reproduceret som i Dimage 7i
eller CoolPix 5700 (EVF=Electronic Viewfinder) er det jo ikke et refleks.
Ligeledes er det heller ikke et refleks i Canon G3
eller Olympus Camedia 5050 fordi det er en elektronisk understøttet målsøger,
hvor man kigger igennem en linse som er paralaxeforskudt fra objektivet..

Kun de kameraer med et billede som kommer gennem objektivet
og reflekteres på en matskive er SLR.

Og det er E-10 & 20..........er de ikke?

Venligst

Niklas


Tom Wagner (22-11-2002)
Kommentar
Fra : Tom Wagner


Dato : 22-11-02 22:13

On Fri, 22 Nov 2002 22:05:27 +0100, "Niklas"
<niklasthedolphin@yahoo.dk> wrote:

>Kun de kameraer med et billede som kommer gennem objektivet
>og reflekteres på en matskive er SLR.
>
>Og det er E-10 & 20..........er de ikke?

Jo!
Lyset reflekteres blot ikke af et spejl, der klapper op, men af et
prisme.

Tom

Tom Wagner (22-11-2002)
Kommentar
Fra : Tom Wagner


Dato : 22-11-02 22:29

On Fri, 22 Nov 2002 22:13:26 +0100, Tom Wagner <tomwag@worldonline.dk>
wrote:

>Lyset reflekteres blot ikke af et spejl, der klapper op, men af et
>prisme.

Lysstrålernes gang i kameraet kan fx ses her (klik på billedet for at
forstørre det):

http://www.extremetech.com/article2/0,3973,19502,00.asp

Tom

J@N (23-11-2002)
Kommentar
Fra : J@N


Dato : 23-11-02 06:54

"Tom Wagner" <tomwag@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:l98ttukvtaaktanhse4r0mn9o0og6im8ul@4ax.com...
> On Fri, 22 Nov 2002 22:13:26 +0100, Tom Wagner <tomwag@worldonline.dk>
> wrote:
>
> >Lyset reflekteres blot ikke af et spejl, der klapper op, men af et
> >prisme.
>
> Lysstrålernes gang i kameraet kan fx ses her (klik på billedet for at
> forstørre det):
>
> http://www.extremetech.com/article2/0,3973,19502,00.asp
>

Ja, du har ret, tak for svaret.

Jan




Niklas (22-11-2002)
Kommentar
Fra : Niklas


Dato : 22-11-02 22:22


"J@N" <itjf@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:arm0oe$85n$1@sunsite.dk...
> "Michael Christoffersen" <pescator@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ddddbbb$0$18579$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Jeg har læst anmeldelse af dette kamera på dpreview, og er omtrent kommet
> > til den konklusion at jeg kan lade mig Nikon F-601 pensionere.
> > Nu har jeg altid haft SLR og det kunne jeg godt tænke mig at bibeholde,
> blot
> > lade den resterende del af kameraet være digitalt.
> > Olympus E-10 får ikke ubetinget ros, især halter det åbenbart noget på
> > digital siden.
>
> E-10 & E-20 er kendt for at lidt træge i brug, men ellers udmærkede
> kameraer.
>
> > Findes der andre digitale SLR i samme prisklasse (dvs. under 1.000 euro)?
> > Nej, vel?
>
> E-10 er ikke et SLR, digitale SLR koster over kr. 20.000,-, men der findes
> flere gode kameraer i mellemklassen, her er nogle af dem jeg har overvejet:
> http://www.fredsholt.ishoejby.dk/digicam/index.htm
>
> Desværre koster de fleste over 1.000 euro, men er du parat til at gå på
> kompromis, så er der Fuji 602Z til ca. kr. 8.000,-.
>
> Jan
>
>

Som du ser jeg postulere og Tom Wagner bekræfte,
så er Olympus E-10 & 20 SLR kameraer.

Jeg fandt følgende forklaring på dpreview.com:

"Obviously, the best type of viewfinder is the same we find on SLR cameras,
that is a TTL viewfinder, it relays the image from the cameras lens through
a prism or mirror system directly up to a focus screen which can be seen
through the viewfinder. This type of viewfinder is only found on higher-end
digital SLR's due to it's complexity and expense. Cameras with TTL viewfinders
often also cannot provide a live preview on the rear LCD (except for the
Olympus E-10 which uses a prism instead of a mirror to split the image).
These also normally feature an LCD "status bar" along the bottom of the
viewfinder relaying exposure and camera setting information."

Såfremt den hjemmeside du henviser til er din egen bør du nok korrigere
bl.a. disse ovenstående fejlfortolkninger.

Venligst

Niklas





J@N (23-11-2002)
Kommentar
Fra : J@N


Dato : 23-11-02 06:50

"Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3ddea00f$0$81789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Som du ser jeg postulere og Tom Wagner bekræfte,
> så er Olympus E-10 & 20 SLR kameraer.
>
> Jeg fandt følgende forklaring på dpreview.com:
>
> "Obviously, the best type of viewfinder is the same we find on SLR
cameras,
> that is a TTL viewfinder, it relays the image from the cameras lens
through
> a prism or mirror system directly up to a focus screen which can be seen
> through the viewfinder. This type of viewfinder is only found on
higher-end
> digital SLR's due to it's complexity and expense. Cameras with TTL
viewfinders
> often also cannot provide a live preview on the rear LCD (except for the
> Olympus E-10 which uses a prism instead of a mirror to split the image).
> These also normally feature an LCD "status bar" along the bottom of the
> viewfinder relaying exposure and camera setting information."

OK, jeg bøjer mig for denne forklaring. Årsagen til denne misforståelse er
at jeg altid har forbundet SLR med et spejlreflekskamera, dvs med et spejl
med vipper op, når man tager billedet.

> Såfremt den hjemmeside du henviser til er din egen bør du nok korrigere
> bl.a. disse ovenstående fejlfortolkninger.

Har du overhovedet været ude på siden? Der står intet om dette emne, det er
udelukkende en grov sammenligning af 6 forskellige digicams.

Jan




Niklas (23-11-2002)
Kommentar
Fra : Niklas


Dato : 23-11-02 09:00


"J@N" <itjf@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:arn4rq$i0h$1@sunsite.dk...
> "Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ddea00f$0$81789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >
> > Som du ser jeg postulere og Tom Wagner bekræfte,
> > så er Olympus E-10 & 20 SLR kameraer.
> >
> > Jeg fandt følgende forklaring på dpreview.com:
> >
> > "Obviously, the best type of viewfinder is the same we find on SLR
> cameras,
> > that is a TTL viewfinder, it relays the image from the cameras lens
> through
> > a prism or mirror system directly up to a focus screen which can be seen
> > through the viewfinder. This type of viewfinder is only found on
> higher-end
> > digital SLR's due to it's complexity and expense. Cameras with TTL
> viewfinders
> > often also cannot provide a live preview on the rear LCD (except for the
> > Olympus E-10 which uses a prism instead of a mirror to split the image).
> > These also normally feature an LCD "status bar" along the bottom of the
> > viewfinder relaying exposure and camera setting information."
>
> OK, jeg bøjer mig for denne forklaring. Årsagen til denne misforståelse er
> at jeg altid har forbundet SLR med et spejlreflekskamera, dvs med et spejl
> med vipper op, når man tager billedet.
>
> > Såfremt den hjemmeside du henviser til er din egen bør du nok korrigere
> > bl.a. disse ovenstående fejlfortolkninger.
>
> Har du overhovedet været ude på siden? Der står intet om dette emne, det er
> udelukkende en grov sammenligning af 6 forskellige digicams.
>
> Jan
>
>
>

Jeg besøgte siden inden jeg skrev mit svar i gruppen og reagerede fordi
det fremgår at E-10/eller er det 20 har Elektronisk søger (EVF).

Venligst

Niklas


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408909
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste