Tilnavnet "Baar"
Fra : Kai Mandrup

Dato : 22-11-02 06:53

Hej -

vi har fundet en mandlig ane som fik tilnavnet Baar(s) i Vendsyssel
(Jetsmark).

Hvad er betydningen?

m.v.h. Kai

Fra : Hans Poulsen

Dato : 22-11-02 17:06

"Kai Mandrup" <mandrup@adr.dk> wrote in message news:<3dddc672$0$119$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Hej -
>
> vi har fundet en mandlig ane som fik tilnavnet Baar(s) i Vendsyssel
> (Jetsmark).
>
> Hvad er betydningen?
>

> m.v.h. Kai

Det skulle vel aldrig være min tiptipoldefar, du har fat i?

Mads Jeppesen = Mads Jepsen = Mads Ipsen = Mads Baar, døbt 10.03.1737
i Saltum sogn, Hvetbo herred, Hjørring amt, gift med min
tiptipoldemor, Johanne Jensen.

De boede i Korup = Quorup i Jetsmark sogn, hvor de fik deres børn

En af deres døtre, Dorthea Bjelke Madsdatter, født andet halvår af
1777 i Jetsmark, er min tipoldemor. Hendes far døde tidligt, moderen
giftede sig igen .
Ægtefælle nummer to hed Søren Pedersen, og der gik ikke lang tid,
inden han kaldte sig Søren Baar. Jeg har en note om "Baar"-navnet, men
kan desværre ikke lige på stående fod huske, hvor jeg arkiverede den.

Har vi fælles aner, vil jeg foreslå, at du skriver direkte til mig.

Med venlig hilsen

Hans Poulsen

Fra : Kai Mandrup

Dato : 22-11-02 20:24

Hans: Nej det er vist ikke din tiptipoldefar, meeen.........

Christen Andersen er født ca. 1800, og død 10 aug 1858 i Jetsmark sogn.
Forældrene er Anders Christensen og Sidsel Madsdatter i Blokhus, Hune sogn.
Han giftes 2 gange, med Kirsten Christensdatter og med Kirsten Jensdatter.
De første børn fødes i Saltum sogn, og senere bor familien i Quorup,
Jetsmark sogn.
Navnet Baar tilskrives også i kirkebogen, 1. gang ca. ved det 2. ægteskab.

Christen Andersen er min hustru`s tiptipoldefar og mange af hendes aner
kommer fra egnen, så måske er der et sammenfald, og jeg udveksler gerne
oplysninger......

m.v.h. Kai

PS.: Æres dem som æres bør; flere af oplysningerne har jeg fået af andre -
ingen nævnt, idet jeg ikke ved om det ønskes frem.....

Hans Poulsen <hans.poulsen@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c96423a7.0211220806.4b58c806@posting.google.com...

Fra : Hans Poulsen

Dato : 23-11-02 01:03

"Kai Mandrup" <mandrup@adr.dk> wrote in message news:<3dde8495$0$169$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
>

> PS.: Æres dem som æres bør; flere af oplysningerne har jeg fået af andre -
> ingen nævnt, idet jeg ikke ved om det ønskes frem.....

Mine tiptipoldeforældre, Mads Jepsen = Mads Baar og Johanne Jensdatter
fik mange børn. Et af dem var Zidsel fra 1767. 4. okt. 1794 blev hun
forlovet med Anders Christensen, og den 4. december 1794 blev de viet
i Jetsmark Kirke. Den ene af forloverne var Søren Baar = Søren
Pedersen Baar, som var brudens stedfar, gift med min tiptipoldemor,
Johanne Jensdatter.

Zidsel og Anders fik fire børn, og det er det tredje, der interesserer
dig. De fire børn dødtes som følger:

23.05.1795 Else [blandt fadderne Søren Pedersens hustru i Quorup = min
tiptipoldemor og Dorethe Madsdatter. Den sidste er en anelse
problmatisk: Er det min tipoldemor, Dorthea Bjelke Madsdatter fra 1777
eller hendes søster, Dorthe Madsdatter fra 1778?]

29.07.1798 Anne Kierstine [blandt fadderne er Søren Baars hustru i
Quorup = min tiptipoldemor og Dorthea Bjelke, ibid. Sidstnævnte er min
tipoldemor]

11.04.1800 Christen - og her har præsten kludret en anelse, da han
angav Christens forældre. Han skrev, at det var Anders Christensen og
Sidsel Sørensdatter. Præsten har troet, at Søren Baar var biologisk
far, men han var stedfar. Sidsel = Zidsels afdøde far var Mads Jepsen
= Mads Baar, og derfor var hun ikke en Sørensdatter, men en Madsdatter

27.03.1803 Anne Marie [Navnet Anne Marie er IKKE streget i
kirkebogen, men senere er der med sirlig skrift skrevet Magrethe lige
over Anne Marie]. Blandt hendes faddere var Søren Baares datter, og
det kan være lidt svært at afgøre, præcist hvem det er. Er det hans
biologiske datter med min tiptipoldemor, Karen fra 1786, eller er det
en af hans steddøtre, som blev født i ægteskabet Mads Baar ~Johanne
Jensen?]

Da 11.04.1800-Christen var søn af en Anders, står vi med Christen
Andersen, som jeg forstår er din kones tiptipoldefar.

"Så er det på plads", som Poul Schlüter ville have sagt.

Venlig hilsen

Hans Poulsen