MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Win. XP Pro
Fra : Steffen

Dato : 22-11-02 01:31

Hejsa.
Jeg har desværre et problem med Windows XP. Når jeg tjekker hvor mange mb/gb
plads jeg har tilbage på min Seagate 10gb. harddisc siger Win. at jeg kun
har 10mb. tilbage. Det kunne vel ikke passe, så jeg startede Win. XP op i
fejlsikret tilstand og konstaterede at den viste den rigtige mængde af mb.
jeg havde tilbage (ca. 800mb.). Jeg har scannet den for virus med en
nyopdateret Norton 2003, og jeg har prøvet at søge den for fejl vha.
Scandisk, men Scandisk siger at jeg skal genstarte hvor Scandisk så vil
scanne for fejl. Men det sker aldrig. Det er virkeligt frustrerende når der
hele tiden popper vinduer op og siger at den vil frigøre mere plads!
Mine specs:
1.4 ghz. AMD Thunderbird - 512 DDR RAM - 10GB. Seagate Harddisk - Audigy
lydkort - Soltek 75-DRV bundkort.
Jeg har opdateret Win. XP med Windows Update, men jeg har ikke hentet SP1
ned da den tager for lang tid at hente :(

Håber i kan hjælpe

--

Sincerly / Mvh. Steffen Y.

"To start press any key........ Where's the 'any' key?"
- Homer Simpson.

Fra : Ole C

Dato : 22-11-02 03:10

Steffen skrev blandt andet:

>.......og jeg har prøvet at søge den for fejl vha. Scandisk, men Scandisk
siger at jeg
> skal genstarte hvor Scandisk så vil scanne for fejl. Men det sker aldrig.

Jeg går ud fra du mener Chkdsk, da der ikke er nogen Scandisk i XP.
Prøv at højreklikke på disken i Stifinder, tryk på "Undersøg nu" i ruden
"Status for fejlsøgning" og marker de to felter "Ret fejl i filsystemet
automatisk" og "Søg efter/genopret beskadigede sektorer". (Oversæt selv til
engelsk, hvis du har en engelsk udgave).
Så burde Windows fortælle dig at den vil udføre de ønskede funktioner ved
næste opstart - og forhåbentlig også rette de fejl der måtte være.

Men i øvrigt bryder Windows sig bestemt ikke om at der kun er 800 Mb fri på
en 10 Gb disk - så du bør nok investere i en ekstra harddisk, hvis ikke du
vil slette en del af det du har liggende - eller sætter en grænse for
hvormeget Windows må bruge til Systemgendannelse.
Det gøres under
Start>Indstillinger>Kontrolpanel>System>Systemgendannelse>Indstillinger.
Desuden kan du frigøre megen plads under Diskoprydning>Flere
indstillinger>Systemgendannelse, hvor du kan fjerne alle gendannelsespunkter
undtagen det sidste.
Ikke mindst det sidste punkt kan frigøre flere Gb, hvis Windows har fået lov
til at udfolde sig ubegrænset!
Endelig har du muligvis en masse overflødige temp-filer liggende.

--
vh
Ole C

Fra : Henning Sørensen

Dato : 22-11-02 10:56

"Steffen" <Airbus@REMOVEofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har opdateret Win. XP med Windows Update, men jeg har ikke hentet SP1
> ned da den tager for lang tid at hente :(

Hej !
Nu ved jeg ikke meget om XP, men "normalt" vil en opstart i fejlfri tilstand
være uden
swapfil, hvorfor det er meget tænkeligt, at der ikke er mere end 10mb
tilbage, efter
swapfillen er oprettet.
Foreslår du går igang med at slette, f.eks, midlertidige internetfiler - der
kan ligge meget :-0
Og ellers hvad du ikke bruger, og derefter kører en defragtmentering så du
véd hvor
meget - eller lidt - plads du har tilbage.
10 gb burde jo egentlig være nok til de fleste, men ellers er en ny harddisk
da til at betale

/Henning, Sydfyn.