Pæletræk
Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-11-02 23:14

Greetings!

Jeg søger en definition på "pæletræk".

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : JøN

Dato : 21-11-02 23:29

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
news:3ddd5a6c$0$153$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Greetings!
>
> Jeg søger en definition på "pæletræk".

Kort fortalt, er det den kraft hvormed et maskindrevet skib kan trække i den
"pæl" det er fastgjort til. Pæletrækket måles i kg/tons

--
JøN/Grenaa

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-11-02 10:53

"JøN" <jorgen@nielsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Kort fortalt, er det den kraft hvormed et maskindrevet skib kan trække i
den
> "pæl" det er fastgjort til. Pæletrækket måles i kg/tons

Så langt er jeg også nået...
Men hvordan "måler" man det? Kender du til måleopstillingen...?

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 22-11-02 11:15

Jeg har været med til, at teste slæbebåde i min tid på Svendborg værft. Det
foregik ved, at montere et dynamometer mellem slæbebåd og pullert i land og
så var det blot, at slå skruen til og aflæse trækket på dynamometeret ved de
forskellige omdrejninger eller/og stigninger på skruen.

Mvh.
Gunnar.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-11-02 12:37

Gunnar Holm." <gwholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:AAnD9.30138

> [...]
de
> forskellige omdrejninger eller/og stigninger på skruen.

Kunne du ikke forklare, hvordan det meter virker, kører det rundt eller
hvordan?? En dynamo plejer da at køre rundt.

Jeg havde forestillet mig, at man anbragte en slags vægt - lige som en
lystfiskervægt mellem pæl og skib..

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : john lundsgaard

Dato : 22-11-02 12:55

I pricippet er det nøjagtigt det samme som man som lystfisker bruger - også
kaldet en fjedervægt!

I dag kan man få alverdens elektroniske indretninger, blandt andet ved jeg
at de bruges på kraner når man skal se hvor meget "løftet" vejer.

John

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-11-02 22:22

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan?? En dynamo plejer da at køre rundt.
>
> Jeg havde forestillet mig, at man anbragte en slags vægt - lige som en

Hmm... Jo, i forenklet udgave...
Der findes hydraulisk/mekaniske dynamometre... som
fungere ved at en hydraulik søjle trykker på en makanisk
viser, hvoreftrer kg. tons. eller hvad skalaen nu er skrevet i kan aflæses
direkte som et ur.

En anden, og nok den der bliver anvendt ved måling af pæletræk. er simpelt
ved at måle forlængelsen, af en stål aksel inde i dynamometret... da man
kander styrken i stålet, kan man således omsætte forlængelsen til en enhed,
som så igen kan omsættes til det mål vi ønsker at aflæse...
Endvidere er disse dynamometre typisk monteret med peak hold, hvilket
elektronisk aflæser og husker den største belastning der har været under
løftet, eller rettere trækket i dette tilfælde...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-11-02 14:56

"Gunnar Holm." <gwholm@get2net.dk> wrote in message
> Jeg har været med til, at teste slæbebåde i min tid på Svendborg værft.
Det
> foregik ved, at montere et dynamometer mellem slæbebåd og pullert i land
og

Tak, det var lige det jeg søgte...