Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Hjælp til valg af god 19" skærm igen igen.~
Fra : L.Funch

Dato : 21-11-02 20:59

Hej NG.

Jeg har godt set tråden længere nede, men syntes desværre ikke at jeg blev
meget klogere.

Jeg har tidligere haft en LG Electronics 17" 795 FT Plus, og mener at det er
en kanon skærm som næppe fåes meget bedre!

Jeg er så ikke helt sikker på hvad opløsningen skal hedde, når det skal være
en GOD 19" skærm.

Nogen forslag??

Mvh.
L.Funch

Fra : Thomas Krath

Dato : 21-11-02 22:00

> Jeg er så ikke helt sikker på hvad opløsningen skal hedde, når det
> skal være en GOD 19" skærm.
>
> Nogen forslag??

Samsung 959NF kan på det kraftigste anbefales. Den har et meget pænt og
detaljeret skærmbillede og kører med gode opløsninger.

--
Mvh/Thomas Krath

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 22-11-02 14:54

"L.Funch" <l.funch@tdcadsl.dk> skrev

> Jeg er så ikke helt sikker på hvad opløsningen skal hedde, når det
skal være
> en GOD 19" skærm.
>
> Nogen forslag??

Hvad er prisniveauet?
Personligt kan jeg på det varmeste anbefale en Sony G420 (særligt efter
den nu også har fået BNC-indgange) - den slår efter min mening Samsung
959NF, men er også noget dyrere.

mvh
Peter

Fra : L.Funch

Dato : 22-11-02 23:34

> [...]
> Personligt kan jeg på det varmeste anbefale en Sony G420 (særligt efter
> den nu også har fået BNC-indgange) - den slår efter min mening Samsung

Ca. 3000-5000kr

Er Sony gået væk fra de 2 vandrette streger de havde på bla. G200 (hed den
ikke det?)

Hvad er BNC-indgange??

Mvh.
L.Funch

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 23-11-02 01:37

"L.Funch" <l.funch@tdcadsl.dk> skrev i
> Ca. 3000-5000kr

Så kommer Sony'en nok lige til at knibe... Laveste pris på edbpriser.dk
er 5.079 + porto

> Er Sony gået væk fra de 2 vandrette streger de havde på bla. G200 (hed
den
> ikke det?)

Nej, Sonys Trinitronskærme har stadig de to damper-wires, men de er ikke
helt så tydelige som de var engang. Jeg forstår dog ikke at folk kan gå
totalt i baglås hvis en skærm har disse streger, for Trinitron-røret har
efter min mening rigtig mange andre fordele, som opvejer dette minimale
irritationsmoment. Jeg ser kun stregerne, når jeg absolut *vil* se dem.

> Hvad er BNC-indgange??

I stedet for et almindeligt d-sub stik, som du kender det fra dit
grafikkort, har du mulighed for at forbinde grafikkortet til en indgang,
der består af i alt fem runde stik (rød, grøn, blå, horisontal- og
vertikal justering). Fordelen ved BNC frem for almindelige D-Sub
VGA-kabler er kort sagt at du adskiller de enkelte connectore, og at
kablerne derfor kan være bedre afskærmede. BNC kabler er typisk af en
bedre kvalitet end alm. kabler, da de hovedsageligt er beregnet til
professionelt brug.

Samsung 959NF har forresten også BNC-stik.

mvh
Peter

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 23-11-02 12:04

Lige købt en samsung 957p og vældig godt tilfreds med den. Den summer lidt
når den tændt men ikke mere ind man kan vænne sig til.

Mvh
Thomas

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-11-02 17:04

> [...]

> Jeg har tidligere haft en LG Electronics 17" 795 FT Plus, og mener
> at det er en kanon skærm som næppe fåes meget bedre!

LG laver en tilsvarende 19" udgave som også er ganske god. Den hedder
sikkert 995 FT

> Jeg er så ikke helt sikker på hvad opløsningen skal hedde, når det
> skal være en GOD 19" skærm.
>
> Nogen forslag??

Jeg er selv enormt glad for min Viewsonic P95f - den er efter min
mening lige så god og måske endda bedre end en Sony G420
Men den er noget mere firkantet i sit design - så hvis det er en skærm
til stuen er en G420 noget pænere at se på.

Viewsonic P95f fik meget gode karakterer i en test på Tomshardware -
http://www4.tomshardware.com/display/02q1/020319/index.html

Den er fremhævet som en af 3 skærme der træder frem - og G420 er også
med i testen

Mvh.
Flemming

PS: Der er dog et MEN - der har været flere dårlige oplevelser med P95f
her i gruppen. Jeg ved ikke hvorfor, eller om det skyldes en dårlig
sending eller hvad - men min skærm virker perfekt. Den er ca. 1 år og 3
måneder. Den eneste fejl på min, er en ridse i antireflekscoatingen -
men det har jeg vænnet mig til at overse når jeg sidder lige for
skærmen. Hvis jeg sidder ved siden af kan jeg godt se den.

Fra : Kristian Espensen

Dato : 24-11-02 18:22

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in message
> [...]
> Men den er noget mere firkantet i sit design - så hvis det er en skærm
> til stuen er en G420 noget pænere at se på.

Lyder interessant. Jeg går selv og overvejer en 19", men valget har indtil
nu stået mellem Samsung 959NF og Sony G420. Grunden til at viewsonic er ude
af billedet skyldes de dårlige ting jeg har læst om P95F+, men P95F er altså
i dine øjne bedre end G420? Kan den klarer 1600x1200@85 Hz og er den nem at
indstille? Hvis du skulle vælge mellem P95f og G420 og du fik dem til samme
pris; hvilken ville du vælge?

> [...]
> http://www4.tomshardware.com/display/02q1/020319/index.html
>
> Den er fremhævet som en af 3 skærme der træder frem - og G420 er også

Det er nu ikke meget Onkel Tom skriver om G420, og hvorfor blande A420 og
G420 sammen i en stor pærevælling?

> PS: Der er dog et MEN - der har været flere dårlige oplevelser med P95f
> her i gruppen.

Er det + eller også uden plus??

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-11-02 20:02

"Kristian Espensen" <leth_espensen@mail.tele.dk> wrote in

> [...]
> den klarer 1600x1200@85 Hz og er den nem at indstille? Hvis du
> skulle vælge mellem P95f og G420 og du fik dem til samme pris;

P95f kan køre 1600x1200@85Hz - jeg kører dog pt. 1280x1024@100Hz. Synes
opløsningen passer fint til mit nuværende behov.
Jeg synes Viewsonic'en er nem at indstille - men har ikke prøvet at
indstille en G420 - så jeg ved ikke om den er nemmere eller sværere at
indstille - men der er rigtig mange muligheder for at indstille på den.

Hvis jeg frit kunne vælge - så blev det nok en G420 (hvis den har BNC).
Min PC står nemlig i stuen, og alt andet lige er G420 altså noget
pænere at se på (ikke billedet, men designet). Kvaliteten på de to
skærme er dog så tæt på hinanden at jeg ikke er sikker på jeg ville
kunne se forskel.

> Det er nu ikke meget Onkel Tom skriver om G420, og hvorfor blande
> A420 og G420 sammen i en stor pærevælling?

Ja jeg ved heller ikke hvorfor de blev sat på en fælles side - men jeg
tror det som trak G420 ned, var at den var en del dyrere end P95f -
uden at levere et bedre billede.

> Er det + eller også uden plus??

Min er uden plus, og så vidt jeg husker er de par stykker der har haft
dårlige oplevelser oplevet dem med en sådan. Men det var direkte fra
leveringen, så de fik den selvfølgelig byttet til en ny, og så hørte
jeg ikke mere fra dem.

Mvh.
Flemming

Fra : Kristian Espensen

Dato : 24-11-02 21:22

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in message

Tak for dit input! Jeg har lige et par ekstra spørgsmål -

Har du set en Samsung 959NF i aktion, og hvis ja; hvordan vil du vurdere den
i forhold til G420 og P95f?

Jeg kender princippet i BNC, og det giver sikkert lidt bedre
billedekvalitet, men er det noget man (et alm. dødeligt msk.) kan se forskel
på i forhold til d-sub?

Hvis man tager prisen med i betragtning:

Sony G420: 5.079 kroner
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514807942

Viewconic P95f: 4.585 kroner
http://www.it-huset.dk/Produkter/Hardware/Monitorer/MonitorerCRT.htm

Samsung 959NF: 3.305 kroner
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514797949

Er Viewsonic og Sony virkelig de ekstra 1200-1700 kroner værd i forhold til
Samsung?
--
Med venlig hilsen Kristian Espensen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-11-02 21:48

> Har du set en Samsung 959NF i aktion, og hvis ja; hvordan vil du
> vurdere den i forhold til G420 og P95f?

Jeg har kun set en 900NF - og den synes jeg også er rimelig god. Hvis
du gerne vil spare lidt penge kan du sagtens det. Langt de fleste vil
synes det er en sublim skærm. Men G420 og P95f er lidt bedre - jeg kan
ikke lige komme på nogen kritikpunkter ved en Samsung. De laver ret
gode ting til billige priser.

> Jeg kender princippet i BNC, og det giver sikkert lidt bedre
> billedekvalitet, men er det noget man (et alm. dødeligt msk.) kan
> se forskel på i forhold til d-sub?

Jeg har 5 meter fra mit kabinet til min skærm, så jeg bruger BNC og
dobbeltskærmede kabler. Det fungerer rigtig godt, der er en lille smule
uskarpheder på skærmen i høje opløsninger/frekvenser når jeg bruger
VGA-kablet - men man skal kigge godt efter for at se dem - med BNC kan
jeg ikke se dem.
Minusset ved BNC er at Windows eller andre OS for den sags skyld ikke
kan detektere hvilken skærm man bruger, og derfor skal man manuelt
loade den rigtige INF fil til ens skærm. En detalje, men nogle gange er
det lidt irriterende, især når man ikke lige kan finde den INF fil man
brugte sidst.

> Er Viewsonic og Sony virkelig de ekstra 1200-1700 kroner værd i
> forhold til Samsung?

Det kommer an på ens forventning/forbrug. Langt de fleste tror jeg vil
være godt tilfredse med en Samsung med diamondtron billedrør.
Jeg har det i hvert fald fint nok med at arbejde ved dem vi har på
universitetet. Men det er nu alligevel rart at komme hjem til sin egen
endnu bedre skærm

Det er ikke voldsomme forskelle, men jeg kan bare ligesom mærke
forskellen - kan vist ikke forklare det nærmere. Om det er den ekstra
pris værd er nok meget individuelt - så du er næsten nødt til at se
skærmene i en butik før du kan træffe en sådan beslutning. Men Samsung
NF modellerne er bestemt ikke dårlige skærme, så det er et godt køb til
prisen.

Hvis ikke du har mulighed for at se alle tre i samme butik, kan du jo
altid købe Samsung online, og hvis du er utilfreds med den sende den
tilbage inden de 14 dage er gået og så købe en Viewsonic eller en Sony.
Hvis ikke du vil udnytte firmaet alt for meget kan du jo bare købe
skærmen et sted hvor de har de to eller alle tre mærker, og så bytte
til en af de andre i stedet for at skulle have pengene tilbage - hvis
det skulle blive aktuelt.

Mvh.
Flemming

Fra : Kristian Espensen

Dato : 24-11-02 23:15

> [...]
> synes det er en sublim skærm. Men G420 og P95f er lidt bedre - jeg kan
> ikke lige komme på nogen kritikpunkter ved en Samsung. De laver ret

Ja, Samsung skærmene har et godt ry, men folk siger ofte: "der er nu intet
der slår min Sony"

> [...]
> loade den rigtige INF fil til ens skærm. En detalje, men nogle gange er
> det lidt irriterende, især når man ikke lige kan finde den INF fil man

Ok. Jeg vil ikke tage BNC med i mine overvejelser, men det er da fedt nok
hvis den skærm jeg vælger har BNC-indgange.

> [...]
> Jeg har det i hvert fald fint nok med at arbejde ved dem vi har på
> universitetet. Men det er nu alligevel rart at komme hjem til sin egen

hehe

> Det er ikke voldsomme forskelle, men jeg kan bare ligesom mærke
> forskellen - kan vist ikke forklare det nærmere.

Jeg forstår hvad du mener

> [...]
> skærmene i en butik før du kan træffe en sådan beslutning. Men Samsung
> NF modellerne er bestemt ikke dårlige skærme, så det er et godt køb til

Jeg tror, at jeg gør følgende: Køber både G420 og 959 NF og efter 14 dage
returnerer jeg den ene (eller begge to og køber en P95f i stedet). Det giver
et bedre "billede" end at se dem i butikken. Prisen betyder en del, da jeg
for længst har overskredet mit it-budget for i år, men hvis jeg bliver meget
glad for G420 skal sølle 1700 kroner ikke holde mig tilbage. Det er trods
alt den pc-komponent man i sidste ende er mest "afhængig" af. Jeg undrer mig
egentlig over den manglende interesse for skærme i hardware-miljøet på
nettet, men det kan selvfølgelig være at jeg færdes de forkerte steder. Det
er efterhånden ved at være på tide at sende min 3 år gamle Compaq MV700 (17"
1280x1024@60Hz) på pension.

Jeg takker mange gange for hjælpen Flemming, og vender tilbage når jeg har
besluttet mig!
--
Med venlig hilsen Kristian Espensen

Fra : Dennis

Dato : 24-11-02 22:04

> [...]
> antireflekscoatingen - men det har jeg vænnet mig til at overse når
> jeg sidder lige for skærmen. Hvis jeg sidder ved siden af kan jeg godt

Du kender vel ikke tilfældigvis et sted på nettet hvor man så kan købe
p95f, jeg har
søgt uden at kunne finde den .
Jeg har nemlig stadig en uge til hvor jeg kan aflevere min 959NF. Som
jeg ikke syntes
står særligt skarpt, og det er den anden jeg prøver. Dem der roser den
til skyerne må
hovedsaligt bruge den til spil, da den ikke står vildt skarpt tekst
mæssigt, ogsamtidigtt er der
reflektion af lyse elementer på mørk baggrund, øv.

Dem der har haft dårlige erfaringer med Viewsonic er vist hovedsaligt
dem der har
købt den nye p95f+ som er den nye model.

Dennis

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-11-02 22:49

Dennis <digger1@mail.tele.dk> wrote in

> Du kender vel ikke tilfældigvis et sted på nettet hvor man så kan
> købe p95f, jeg har
> søgt uden at kunne finde den .

Jeg købte min hos Itbutikken for over 1 år siden, så hvis ikke de har
den længere ved jeg ikke lige hvem som har.

Jeg synes dog at der var en herinde er skrev han havde fundet en p95f i
en online butik for ~ 1 måned siden eller i ca. den tidsramme.
Prøv at søge på googlegroups http://groups.google.com og vælg denne
gruppe og søg på p95f - så må du næsten finde hans indlæg

Mvh.
Flemming

Fra : Dennis

Dato : 25-11-02 00:08

> I hvilken opløsning opstår problemet, eller er det i alle opløsninger?
> Går selv med tanke om køb af enten 959NF, P95f eller G420. Spil/2d er
> 50/50 for mit vedkommende, og så kan du vel ikke anbefale 959NF til
> mig?--
> Med venlig hilsen Kristian Espensen

Nu skal jeg ikke kunne udtale mig om spil, da jeg mest programmere.
Jeg kører 1280x1024, da jeg ellers får ondt i øjnene af at bogstaverne
er
slørede/uskarpe. Men jeg skal ikke kunne sige om det bare er mig der har

været uheldig med de 2 skærme jeg har prøvet på nuværende tidspunkt. Jeg
skulle få en ny inden for de næste par dage, så må jeg jo se om det er
det samme.

Ellers overvejer jeg en Iiyama, som også har fået gode anmeldelser på
Tomshardware.

Hvad angår p95f, så syntes jeg du lige skulle undersøge om de har nogle
hjemme, eller
om de bare har glemt at opdatere deres hjemmeside. Jeg har prøvet med
www.datadiscount.dk
i Aalborg hvor de har p95f på deres hjemmeside. Da jeg kom derhen for at
bestille en skulle
de jo lige hører hvornår de kunne få den af deres leverandør, hvor de så
fik at vide at den
kunne de sørme ikke få mere kun p95f+ øv. Så skulle man jo tro at de
ville opdatere deres
hjemmeside, men nej det kan de åbenbart ikke finde ud af *lol*

Dennis

Fra : Dennis

Dato : 25-11-02 10:45

> Hmm spil/3d og tekst/2d.......det kan jo også være dit grafikkort, som
> er optimeret til 3d. Man skal vist op i GF4 for at få ordentlig 2d
> ydelse (hvis vi taler nVidia kort).

De 2 skærme er prøvet på 2 forskellige pc'er det er godt nok nvidia
chipset på begge. Den ene er
en blærebar med et eller andet geforce crap, og den stationære nvidia
g3-ti200.
Men jeg syntes da at de burde kunne levere en ok skærmydelse på
1280x1024. Det skulle da være
underligt hvis grafikkortet skulle være skyld i at convergencen er helt
hen i skoven (ikke til at få indstillet
ordentligt da det variere meget hen over skærmen)

Dennis

Fra : Dennis

Dato : 25-11-02 11:53

On Mon, 25 Nov 2002 10:50:03 +0100
"Hans" <fast@NOSPAM2night.dk> wrote:

> "Dennis" <digger1@mail.tele.dk> wrote in message

> Grafikkortet kan ikke være årsag til konvergensfejl - Det er
> udelukkende skærmen.
> --

Jamen så kan jeg jo håbe på at det ikke gælder for den næste jeg
modtager, ellers
må jeg finde et andet mærke.

Dennis

Fra : Dennis

Dato : 03-12-02 23:52

> Har du fået din nye skærm, og hvis du har hvad synes du om den? Er den
> bedre, eller køber du et andet mærke/model?

Jeg har lige fået min nye skærm idag, og den er ikke et hak bedre. Jeg
føler mig fuld når jeg sidder og programmer, ikke fordi jeg har drukket
men på grund af at teksten er så tværet.

> Hvor har du købt den? Det virker som om service'en er i top, eller
> også har du bare brokket dig tilpas meget siden de vil bytte den to
> gange?

Første gang købte jeg den ved www.shg.dk i Århus, var ude med den dagen
efter mega lang kø (jeg kom 30 min. forsent til min egen fødselsdag).

Anden gang købte jeg den over nettet ved itbutikken, hvor det så viste
sig at bnc connectoren på monitoren er defekte. Så jeg tog kontakt til
Anta-service, tror jeg nok de hedder. Og de har så langt om længe fået
leveret monitoren til mig, ca. 1 uge forsent. Så nu er jeg spændt på om
jeg kan få pengene tilbage ved itbutikken, da jeg har overskredet mine
14dage pågrund af Anta, sådan noget tis.

Men jo, jeg skal have en anden skærm, min første prioritet var Viewsonic
P95F, men den er umulig at opdrive. Nu overvejer jeg at købe en Iiyama
istedet, da den skulle være ligeså god som P95F, bare med nogle ret
vilde opdaterings frequenser.
Ellers bliver det en Viewsonic P225F, hvis jeg synes at jeg har råd.

Dennis